Škoda použila Kodiaq jako přistávací plochu pro vrtulník. Vzpomíná na Yeti

Známý kousek z Top Gearu si nyní zopakoval i nejnovější Kodiaq, ačkoliv zde měl pilot situaci trochu snadnější.

Zajímavé propagační kousky nás v případě Škody, přesněji jejího Kodiaqu, už vlastně nemohou překvapit. Poté, co si SUV v minulosti odneslo titul za nejrychlejší sedmimístné SUV na Severní smyčce Nürburgringu, se nyní modernizovaný Kodiaq předvádí taky jako přistávací plocha pro vrtulník.

K obtížnosti povědomé výzvy samotná Škoda uvádí, že „stačila plošina připevněná ke střeše auta“. Jinak se totiž Kodiaq pro přistání vrtulníku podrobil jen minimálním úpravám. Na projektu spolupracovali modeláři z designového oddělení Škody a o odborníci na stavbu prototypů z oddělení EGV.

Zkonstruována tak byla plošina připevněná k rámu střechy auta. „Je to ocelová konstrukce sestavená tak, aby rovnoměrně rozložila zatížení. Připevněná je k rámu střechy tam, kde jsou běžně přichyceny střešní ližiny. Povrch plošiny je z dřevěných desek,“ popisuje modelář Petr Erben.

Přestože vrtulník Robinson R22 váží s pilotem a přistávací plošinou více než půl tuny, nebylo třeba sériový Kodiaq rozsáhleji zpevňovat. Pro dosažení optické rovnováhy Škoda posílila jen zadní odpružení vozu. Po statické zkoušce, kdy byl vrtulník na auto spuštěn, se pak stroj vznesl do vzduchu a s pilotem Janem Čermákem na střešní plošině Kodiaqu přistál.

Vrtulník přistávající na střeše škodovky není vlastně novinkou. V roce 2011 dosedl na plošinu na střeše Škody Yeti vrtulník během jednoho z netradičních testů britského Top Gearu. Nutno dodat, že zde přistával vrtulník na jedoucí auto. Důvtipnou souvislostí tak může být neúmyslně i takzvaná imatrikulace vrtulníku s kódem OK-MAY, ačkoliv za volantem Yeti tehdy neseděl James May, ale Jeremy Clarkson.

Kodiaq s Robinsonem na střeše byl nakonec ozdobou setkání majitelů a pilotů vrtulníků Robinson Helicopter Session 2021, které v Mladé Boleslavi uspořádala společnost Nisa Air.

Škoda Yeti

Škoda Yeti bylo první SUV v historii značky Škoda. Bylo k dispozici s pohonem 4x2 i 4x4 a mělo variabilní interiér podobně jako některá MPV. Výroba Škody Yeti skončila v roce 2017. Jejím nástupcem je Škoda Karoq.

Ceny • Test

Diskuze (6) Další článek: Nové Maserati Grecale zná datum premiéry. Pod kapotou čekáme i twin-turbo V6

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz