Škoda Popular Sport Monte Carlo: Od pařížské premiéry uběhlo 80 let

Na mezinárodní výstavě v Paříži byl roku 1936 představen vůz inspirovaný motoristickými úspěchy v Monte Carlu, který česká automobilka označuje za jeden z nejvýraznějších kousků své historie.

Vůz Škoda Popular Sport Monte Carlo vznikl jako reakce na úspěchy mladoboleslavské automobilky v motoristickém sportu. Roku 1936 si roadster Škoda Popular s posádkou Pohl – Hausman připsal mimořádný úspěch: na Rallye Monte Carlo obsadili závodníci ve třídě do 1500 kubických centimetrů druhé místo. Škoda si tohoto umístění cenila natolik, že jím byla inspirována i limitovaná edice vozů. Ty byly poprvé odhaleny během 20. ročníku pařížského autosalonu, psal se 1. říjen 1936.

„Tyto automobily před 80 lety navázaly na úspěšné angažmá Škody na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901. Limitovaná série byla přímo odvozena od speciálu pro Rallye Monte Carlo 1936,“ uvedla Andrea Frydlová, vedoucí muzea Škody v Mladé Boleslavi.

Klepněte pro větší obrázek

První exemplář limitované edice Popular Sport Monte Carlo vznikl v červenci 1936, ten poslední byl expedován 13. ledna 1939. Dohromady bylo vyrobeno 70 kusů (číslo uvádí samotná Škoda, ale v mnoha záznamech se tato informace liší), přičemž největší zájem byl o otevřené verze.

Úspěšným závodním speciálem byl tento vůz inspirován zejména pod kapotou. Tam se nacházel 1,4litrový čtyřválec o výkonu 23 kW z Rapidu. Dále třístupňová převodovka sloučená do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle). Maximální rychlost se mohla vyšplhat až na 110 km/h. Cena tohoto auta byla 28.500 Kč, zatímco standardní roadster Popular vyšel v té době na 18.700 Kč v základní verzi.

Škoda Popular Sport Monte Carlo - technická data
Motor zážehový SV
Zdvihový objem [cm3] 1386
Válce/ventily 4/2
Největší výkon [kW/min] 22/3500
Převodovka 3M transaxle
Max. rychlost [km/h] 110-125
Spotřeba [l/100 km] cca 10
Hmotnost [kg] 960
Délka x šířka x výška [mm] 4200 x 1500 x 1370
Rozvor [mm] 2570

Dochovalo se tucet vozů

Dva luxusně vybavené roadstery věnovala česká vláda roku 1938 tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi, hlavě spojeneckého jugoslávského státu. Dvoumístné kupé stálo 35.000 Kč. K dalším prominentním zákazníkům mladoboleslavské automobilky patřil například herec Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Celkem se vozů Škoda Popular Sport Monte Carlo dochovalo jen tucet a dodnes patří k nejvyhledávanějším historickým kouskům. Od roku 1968 je součástí zmiňovaného muzea černé kupé, které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním. Na restaurování dalšího auta se v dílnách muzea pracuje právě nyní. Vozy jsou využívány pro prezentaci historie české značky a obdiv sklízí i na tradičních veteránských podnicích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků