Škoda poprvé využila pohon 4x4 před 80 lety. Podívejte se na průkopníky

V současné době nabízí automobilka Škoda všechny své větší modely rovněž s pohonem všech čtyř kol. Ovšem historie využití této koncepce v Mladé Boleslavi sahá až do třicátých let minulého století.

V novodobé historii automobilky Škoda, tedy od okamžiku jejího začlenění do koncernu Volkswagen, se stala prvním automobilem s aplikovaným pohonem všech kol Octavia combi I v roce 1999.

Jenže, jak nyní připomíná sama značka, první pokusy s nasazením systému 4x4 se odehrály již ve třicátých letech minulého století. Kupodivu, nejdříve se zamýšlelo jeho nasazení v autobusech. Vzniklo několik prototypů třínápravových autobusů, které měly poháněny obě dvě zadní nápravy. Do sériové výroby se ale nakonec nedostaly.

Lada Niva (1977-dosud): Terénní nezmar z Ruska

Lada Niva (1977-dosud): Terénní nezmar z Ruska

O pohon 4x4 logicky stála armáda. Generální štáb Československé armády tehdy poptával automobil určený pro přepravu vyšších důstojníků. Škoda se do výběrového řízení přihlásila s modelem 903, který technicky vycházel z osobního auta Škoda 650.

O pohon se staral třílitrový šestiválec s výkonem 45 kW. I tentokrát se jednalo o třínápravový vůz, který měl poháněné obě zadní. Maximální rychlost dosahovala až sta kilometrů v hodině, stoupavost 45 procent a spotřeba se pohybovala kolem 25 litrů benzinu na sto kilometrů. Škoda však výběrové řízení nevyhrála, a tak se tehdy auto nevyrábělo.

Zájem o něj ovšem projevili za okupace Němci. Proto v letech 1939-42 vzniklo celkem 42 kusů ve dvou verzích - jedna byla s otevřenou šestimístnou kabinou se čtyřmi dveřmi a sklápěcí střechou, druhá střechu neměla vůbec a podélné lavice umožňovaly přepravu celkem osmi lidí.

Válečná mašinérie vyžadovala i další auta s pohonem 4x4. Tehdy vznikl i vojenský Superb 3000 ve verzi 4x4 s typovým označením 956. Měl i německé kódové jméno - KFz. 15.

Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Zapomeňte na písmenka

Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Zapomeňte na písmenka

Pro vojáky i zemědělce

Po skončení druhé světové války se se svými potřebami opět přihlásila Československá lidová armáda. Jelikož v té době si ale výrobci automobilů nemohli sami rozhodovat o tom, co budou vyrábět, nýbrž dostávali projekty přidělené od státních orgánů a institucí, smontovali tudíž v letech 1952-66 skoro 6500 nákladního vozu Tatra 805. V dalších letech pak zase toto auto vyráběli v plzeňské Škodovce - neboli závodů Vladimíra Iljiče Lenina.

Zajímavostí se v padesátých letech stal pokus o obojživelný vůz. Dostal jméno Jarmila a vlastně šlo o automobil postavený na zkráceném podvozku Tatra 805. Vzadu byl lodní šroub, který umožňoval plavbu rychlostí 10 kilometrů v hodině, na souši se Jarmila pohybovala maximálně rychlostí 85 kilometrů v hodině. Ve výzbroji byl i lehký kulomet. 

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Na počátku 50. let byl vyvinut i lehký terénní automobil  s označením 973. Měl vypínatelný pohon předních kol. Zvládl stoupání až 58 procent a probrodilo vodu hlubokou 60 centimetrů. Při porovnávacích zkouškách s ostatními vozidly ve výzbroji s vojsky Varšavské smlouvy tato Škoda prokázala nejlepší schopnosti. Přesto ale armády nakonec dostaly sovětský GAZ-69.

Archivář společnosti Škoda Auto Lukáš Nachtmann přiznává, že to zřejmě bylo i kvůli tomu, že v Mladé Boleslavi nebyla vzhledem k požadavkům armád dostatečná výrobní kapacita. Kvůli tomu pak Škoda přestala své úsilí směřovat k vojenskému využití a naopak se přeorientovala na zemědělský sektor.

To už začínala 60. léta. Ve spolupráci s ČZ Strakonice tak byly zkonstruovány typy 998 (Agromobil) a 990. I v tomto případě ale zůstalo pouze u prototypů, stejně jako v roce 1970 v případě Škody 1203. U této dodávky se totiž v rámci její modernizace uvažovalo o hospodářské verzi s pohonem na všechna čtyři kola.

A tak se nakonec sériová výroba vozu s pohonem 4x4 v Mladé Boleslavi rozeběhla až v roce 1999, kdy automobilka začala nabízet s tímto pohonem Octavii combi. Dnes je portfolio čtyřkolek mnohem širší. Začíná Octavií, přes Superb se dostává k SUV Karoq a Kodiaq.

Rytmus doby nicméně velí trochu jiný směr, než na jaký jsme byli dosud zvyklí. Lidé požadují vozy s off-roadovým vzhledem, obejdou se však i bez čtyřkolky...

Na historické vozy Škoda s pohonem všech kol se můžete podívat v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků