Škoda poodhaluje umění kamufláže. Víte, na jaké části vozů se nejvíce zaměřuje?

Maskovací fólie jsou více než jen pestrobarevná kamufláž chystaných modelů. O jejich funkci se nyní blíže rozpovídala mladoboleslavská škodovka…

Z maskovaných prototypů lze jen přibližně usuzovat, co se pod fólií skrývá. Aby byl design a detaily nových vozů chráněny před zvědavými pohledy a nežádoucími fotografiemi, tvary vozů se opticky rozostřují pomocí maskovacích vzorů. Vlastně dnes není velké automobilky, která by podobnou techniku nevyužívala.

Na téma maskování prototypů se nyní zaměřila i Škoda, která kolem Mladé Boleslavi testuje prototyp elektromobilu Enyaq iV, s nímž už jsme měli tu čest v Irsku. Specialisté na kamufláž strávili vývojem kamuflážního konceptu pro první čistě elektrické SUV škodovky zhruba 120 hodin a pro jeho zamaskování spotřebovali zhruba 18 metrů čtverečních fólie.

Řídili jsme Škodu Enyaq iV. Elektromobil z Boleslavi bude šokovat nejen za tmy!

Řídili jsme Škodu Enyaq iV. Elektromobil z Boleslavi bude šokovat nejen za tmy!

Je to nutné, protože už dlouho před uvedením modelu na trh najedou prototypy až dva miliony kilometrů v podmínkách jejich běžného praktického využití. Maraton zkoušek na cestě k sériové výrobě přitom probíhá na všech kontinentech, jelikož později bude muset sériový vůz fungovat při -30 °C stejně spolehlivě jako při více než 40 °C. A oči jsou samozřejmě všude.

„Vedle vlastního účelu kamufláže je samozřejmě nutno dbát i na požadavky provozu na veřejných komunikacích. Proto musí mít každý prototyp například funkční blinkry, brzdová světla i všechny senzory, nezávisle na kamufláži či rozostření designu. V interiéru je důležité, aby bylo během jízdy vždy vidět na přístroje a aby byly všechny důležité ovládací prvky v dosahu řidiče,“ dodává Florian Weymar, vedoucí vývoje Enyaqu iV.

Maserati vzdává hold Stirlingu Mossovi a potvrzuje svůj návrat do světa motorsportu

Maserati vzdává hold Stirlingu Mossovi a potvrzuje svůj návrat do světa motorsportu

Před zvědavými pohledy novinářů, fotografů i konkurentů se kamuflují i třeba nápisy značky a loga. Vizuálně charakteristické díly, kontury nebo partie karoserie, jako jsou světlomety, maska chladiče nebo záď vozu se obzvláště pečlivě zakrývají nebo maskují různými nástavbami. Maskovací vzor navíc rozostří kontury a linie karoserie, částečně se zalepují i boční okna, aby nebyla patrná jejich linie.

A jak už nakousl vedoucí vývoje Weymar, podobné zásady platí i pro interiér vozu. Na palubě vývojového prototypu se většinou používají neprůhledné netkané textilie, kterými může posádka prototypu dle potřeby – například při parkování nebo tankování – zakrýt jednotlivé detaily, jako je kokpit, palubní deska, centrální displej, systém infotainmentu, středový panel, ovládací prvky nebo výdechy ventilace.

Nový Volkswagen ID.4 se maskuje za Opel. Jeho design už ale nikoho nepřekvapí

Nový Volkswagen ID.4 se maskuje za Opel. Jeho design už ale nikoho nepřekvapí

Vývoj a návrh maskovacího vzoru mají na starosti specialisté na kamufláž. Hrají si se vzory, 3D-efekty a barevnými kontrasty, aby pozorovatele co nejvíce opticky zmátli. A jelikož propagace nového modelu jede naplno už při testování zamaskovaného prototypu, na návrzích často spolupracuje i marketingové oddělení značky.  

TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

5.  7.  2020 | Jiří Baborský | 9 příspěvků
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

2.  7.  2020 | Jan Mička | 33 příspěvků