Škoda pick-up s motorem vzadu není mýtus. Měla i docela zvláštní účel

Náklaďák s motorem vzadu vypadá jako konstrukční přešlap, vzpomeňte si ale třeba na některé verze legendárních T1 až T3 od VW. Ještě pozoruhodnější je, že vzniklo i několik takto koncipovaných škodovek.

Zapomenuté nebo málo známé pick-upy mladoboleslavské automobilky jsme tady měli docela nedávno, takže by se mohlo zdát, že máme v plánu jen ohřát, promíchat a opět vám naservírovat dříve nabízené téma, realita je nicméně poněkud jiná.

Zapomenuté verze Škody Favorit Pick-up: Vznikla i jako elektromobil!

Zapomenuté verze Škody Favorit Pick-up: Vznikla i jako elektromobil!

Zatímco minule jsme si představili pozoruhodné užitkové vozy postavené na základech Škody Š 781, tedy prvního moderního modelu s pohonem předních kol prodávaného pod označením Favorit, teď tady máme nepatrně větší exotiku.

Na první pohled by se mohlo zdát, že něco jako pick-up s motorem vzadu je jeden velký konstrukční omyl. Však proč vyrábět něco, co musí být při plném zatížení extrémně těžké na zadek a dost možná má i problémy s uchlazením pohonné jednotky uzavřené v miniaturním, špatně větraném kamrlíku za zadními koly.

Škoda 180/200 RS byla takové Porsche Východu. Znáte její příběh?

Škoda 180/200 RS byla takové Porsche Východu. Znáte její příběh?

Není divu, že se v AZNP nic takového oficiálně nevyrábělo a v bratislavské sesterské pobočce BAZ skončila ekvivalentní iniciativa pouze ve formě několika prototypů uzavřených malých dodávek s názvem 105/120 Furgonet zkonstruovaných na bázi Š 742. Přesto takto upravené škodovky vznikaly, což dokládá i naše galerie. Ptáte se proč?

Čistě pragmaticky se na pick-up vycházející ze Škody 110 R, původní „užovky“ či později modernizovaného „eMko“ dívat nelze. Takový automobil opravdu nedává smysl. Navzdory tomu ale racionální vysvětlení existuje.

Tato kombi Škoda mohla ohromit svět. Proč to nedotáhla až do konce?

Tato kombi Škoda mohla ohromit svět. Proč to nedotáhla až do konce?

Jde pochopitelně o potenciál měřený v emocích, přesněji řečeno o stěží napodobitelné schopnosti vzbudit zájem, donutit lidi zastavit se, vzrušeně diskutovat, zkrátka talentu strhnout na sebe slušnou pozornost. A právě tenhle faktor se pár lidí rozhodlo v sedmdesátých a osmdesátých letech využít.

Reklama v socialistickém Československu byla v rámci plánovaného státem řízeného hospodářství spíše parodií na propagaci než opravdovým obchodním nástrojem, jenže AZNP vyváželo své produkty i do kapitalistické ciziny, kde bylo všechno jinak. Konkurence byla skutečná a podmínky na trhu neúprosné, takže pokud se škodovky měly prosadit, bylo nutné použit všechny dostupné zbraně.

Wankel, diesel i turbo... Takto škodovky s motorem vzadu asi neznáte

Wankel, diesel i turbo... Takto škodovky s motorem vzadu asi neznáte

Tou primární byly pochopitelně nízké ceny. Východoevropský výrobce zcela oprávněně poukazoval v reklamách všeho druhu na fakt, že jeho produkty jsou výrazně levnější než jiné cenově dostupné modely západní provenience. Klienty se dařilo oslovovat i prostřednictvím motorsportu. Modely 130 RS a později LR dokázaly s ohledem na svou skromnou techniku předvést hodně muziky, úkolem zástupců značky ale bylo nechat se vidět úplně všude.

Stejně jako v jiných státech na západ od železné opony platilo výše zmíněné i v Británii, kde se vozům z AZNP navzdory kolísající kvalitě produkce docela dařilo. Počátkem osmdesátých let byste v britském království našli více než 280 prodejců škodovek spolupracujících s československým podnikem zahraničního obchodu Motokov, ve stovkách jednotek se daly počítat rovněž servisy a tuto základnu podporovaly i značkové kluby.

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Z tamní sítě kooperujících společností pak vyčnívala především firma S. K. Distributors z Brackley v hrabství Northamptonshire, a to nejen díky tomu, že nabízela nejrozsáhlejší sortiment příslušenství pro škodovky, ale také kvůli svým zvláštním reklamním kreacím na čtyřech kolech.

Co všechno na nich dokázali zaměstnanci S. K. Distributors vyrábět sami ve vlastní režii, vám říci nedokážeme, tolik informací se zase nedochovalo. Zaregistrovali jsme nicméně, že s přestavbou mladoboleslavských sedanů či kupé z Kvasin na pick-upy pomáhal kupříkladu známý úpravce Ludgate Design & Development (LDD) z Tonbridge v Kentu, kterou vedl chlápek jménem Roger Ludgate.

Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Pokud jste někdy viděli Garde nebo Rapid s pravostranným řízením, a navíc přestavěný na kabriolet, s velkou pravděpodobností se jednalo o produkt od LDD, která celkem postavila 343 otevřených škodovek. A protože auta z AZNP otevírali jako konzervy v útulku pro kočky, neměli nejmenší problémy ani s uvedenou konverzí.

Proslýchá se, že firma S. K. Distributors využívala své pick-upy nejen k reprezentaci v rámci klubových srazů, ale také k převozu součástek mezi jednotlivými pobočkami, což má svou logiku. Zavazadelník těchto aut byl ve srovnání se skutečnými náklaďáky a dodávkami sice zanedbatelný, každá taková jízda však nepochybně budila žádanou pozornost.

Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

A kde skončila tato auta? To by nás také zajímalo. Každopádně na sociálních sítích se občas vyskytují diskusní příspěvky, které naznačují, že některé pick-upy kdysi byly dovezeny do ČR. Jestli je tomu skutečně tak, vážně netušíme, ale prozatím se nám je v rámci veteránských srazů zahlédnout nepodařilo. Pokud ale víte více, neváhejte s nám o informace, případně rovnou i fotografie podělit.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 64 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 50 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků