Škoda Octavia TS je prababičkou dnešní Octavie RS. Válela na Rallye Monte Carlo

Po mírném politickém uvolnění koncem padesátých let se mohla značka Škoda vrátit na závodní trati. Klíčem k jejím úspěchům byla speciální rychlá Octavie.

V automobilovém světě platí, že sportovní úspěchy umí být pro řadu potenciálních zákazníků velmi přesvědčivým argumentem. Vzhledem k domácí konkurenci nemusela značka Škoda na přelomu padesátých a šedesátých let své tuzemské zákazníky nijak složitě přemlouvat ke koupi, vysílala proto své vozy na mezinárodní soutěže. Prvním velkým návratem byla Rallye Monte Carlo v roce 1956, které se účastnily zahraniční posádky s vozy Škoda 440 (alias Spartak). Předtím se totiž československá automobilka naposledy vydala na tento podnik v roce 1949.

Jak se testovala první Škoda Octavia? Zvládala terén, klopenou dráhu i skoky!

Jak se testovala první Škoda Octavia? Zvládala terén, klopenou dráhu i skoky!

Škoda Octavia jako taková vstoupila na trh v roce 1959 a již o rok později automobilka začala nabízet sportovně laděnou verzi Touring Sport. První provedení mělo motor o objemu 1089 cm3 z Felicie se dvěma karburátory Jikov 32 SOPb, optimalizovaným sacím potrubím a vyšším kompresním poměrem. Výsledkem byl výkon 37 kW a točivý moment 74,5 Nm.

V roce 1961 se objevuje zdokonalená verze TS 1200 s motorem převrtaným na objem 1221 cm3. Výsledkem bylo 40,5 kW a 86,2 Nm, nicméně v případě obou provedení šlo o polotovary, které si závodní týmy ladily k obrazu svému. Ti nejšikovnější z nich údajně vytáhli až 74 kW, což je na auto o hmotnosti 920 kilogramů znamenitý výkon.

Škoda Forman Marathon bývala terno. Ve své době stála majlant, dnes už je raritou

Škoda Forman Marathon bývala terno. Ve své době stála majlant, dnes už je raritou

V kategorii vozů do 1300 cm3 se ukázala být silným konkurentem, sahali po ní závodníci ze severských zemí, Rakouska, Řecka i Polska. A dostupný československý automobil je rozhodně nezklamal. Hvězdným momentem se stala Rallye Monte Carlo, na níž finská posádka Keinänen-Eklund zvítězila ve své třídě a získala šesté místo celkově.

V roce 1962 se na startu Rallye Monte Carlo místo dvou Octavií TS řadilo již šestnáct kousků. Opět zvítězila ve své třídě, stejně jako v roce následujícím. K dalšímu skvělému úspěchu se řadí Rallye tisíce jezer, na níž duo Keinänen-Eklund dovedlo svůj vůz do cíle na celkovém druhém místě za Paulim Toivonenem na Citroënu DS 19. Vůz vznikl v letech 1960 až 1962 minimálně v 2270 exemplářích.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

včera | Richard Herbich | 11 příspěvků
První jízda s novým Rolls-Roycem Ghost Extended: Vezl nás nejlepší řidič světa!

Rolls-Royce Ghost Extended

Pokud se rozhodnete poskytovat lidem lázeňskou péči, připravte si pořádný balík. Nebo si za zlomek kupte nový Rolls-Royce Ghost a klienty vozte na zadním sedadle s barem.

12.  6.  2021 | Jiří Baborský | 15 příspěvků
TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

11.  6.  2021 | Jan MičkaVladimír Kadera | 26 příspěvků