Škoda Octavia Touring Sport (1959): předchůdce dnešní Octavie RS

Před 55 lety automobilka Škoda představila špičkovou verzi své tehdejší Octavie. Šlo prakticky o Felicii s karoserií tudor.
Seznam kapitol
  1. Vinuté pružiny a dva karburátory, Zvýšená komprese, větší výkon, Videa
  2. Octavia TS 1200 a 55 koní, Technické údaje

Vinuté pružiny a dva karburátory

V průběhu tohoto týdne vám snad ani nemohlo uniknout 40. výročí vozů Škoda RS. Více či méně adaptovanou tiskovou zprávu Škoda Auto u nás totiž převzala i ta média, jež se obvykle automobily zabývají jen výjimečně. Marketingové oddělení škodovky použilo poněkud křečovitý oslí můstek s tím, že nasměrovalo původní modely Škoda RS do pozice předchůdců dnešních vozů Škoda Octavia RS

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Škoda 440/445/450 byly v rámci modernizace z roku 1959 přeznačeny na Octavia/Felicia

Sedm nejlepších reklam na škodovky PLUS videobonus navíc

Sedm nejlepších reklam na škodovky PLUS videobonus navíc



Právě v tomto roce společnost AZNP představila první Octavii, jež měla svým jménem připomínat, že šlo již o osmý model odvozený z meziválečné konstrukce Popular 420. Vozy Škoda 440 byly přeznačeny na Octavii, tudor 445 na Octavii Super a roadsteru 450 se dostalo označení Felicia (tradiční značení oznamovalo „4“ válce a „50“ koní).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejdůležitější technickou změnou byla náhrada předního listového pera vinutými pružinami

Jedinou výraznější změnou se stala přední náprava, na níž bylo listové pero nahrazeno vinutými pružinami se soustřednými teleskopickými tlumiči. Kromě toho je třeba zmínit ještě zadní listové pero s progresivní charakteristikou pérování, přetlakové chlazení, světlomety s asymetrickou optikou a upravenou elektroinstalaci. Stylistické modifikace byly minimální.

Zvýšená komprese, větší výkon

Další analogií s dnešní Octavií RS je v případě původní Octavie TS také pozice špičky v základní řadě, jež se promítá i do výrobních počtů. Zatímco standardních Octavií vzniklo několik set tisíc a otevřených Felicií takřka 15 000, Octavie Touring Sport byla vyrobena pouze v necelých 2 300 exemplářů. Škoda Octavia TS ve svém původním provedení byla vlastně Felicií s uzavřenou karoserií, měla stejný motor, stejnou masku chladiče a prakticky identické jízdní výkony.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Octavie Touring Sport měly stejnou masku jako Felicie
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavním kouzlem vozů Touring Sport a Touring Sport 1200 byly dvoukarburátorové motory z Felicie, resp. Felicie Super

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vinuté pružiny a dva karburátory, Zvýšená komprese, větší výkon, Videa
  2. Octavia TS 1200 a 55 koní, Technické údaje
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 82 příspěvků
S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

VW ID.3 1st Edition 150 kW

Volkswagen ID.3 se na našem trhu už nějaký ten pátek prodává, vůbec první kontakt na české půdě jsme s ním však zažili až minulý týden. A vy můžete taky.

14.  9.  2020 | Jan Mička | 59 příspěvků
TEST VW California Beach vs. levná vestavba: Těžká volba dnešního hipíka?

Obytné vozy Volkswagen T6.1

Užitkový Volkswagen slaví letos sedmdesátiny. Tentokrát jsme se podívali na zoubek dvěma obytným kouskům, kdy každý razí trochu jiný přístup.

11.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 15 příspěvků