Kapitoly článku:
- Srovnání vzhledu slovem i obrazem
- Interiér, sedačky, místo vzadu (+ přehled rozměrů)
- Odkládací prostory, zavazadlový prostor, motor
- Jízdní vlastnosti, posilovač, brzdy, odhlučnění, motory
- Stručné zhodnocení, zařazení do třídy, plusy a minusy, srovnání výbav
- Fotogalerie
Nová Octavia boduje
Myslím, že výsledek tohoto klání byl předem znám. Nová Octavia je po všech stránkách skutečně nové auto, snad jen změna vzhledu je diskutabilní. Při přímém porovnání docházím k závěru, že jde v podstatě jen o výraznější facelift. Podle zádi laik generace nerozezná, z profilu už vůbec ne (jiné linie zadních dveří si nevšimne), jediné místo s výraznějšími rozdíly je přední maska a tvar kapoty. Podle toho už novinku bezpečně poznáte. Vytýkat to ale Škodě nemůžeme, stejnou cestou šla i nová Audi A3 i nový Volkswagen Golf.
Důvod pro ponechání známé tváře je zřejmý: Octavia si vybudovala dobré jméno, které si lidé spojují s elegantní karoserií liftbacku s dobrou užitnou hodnotou. Proč tedy budovat image vozu zcela od začátku, jako to udělal u druhé generace Méganu Renault? Zákazníci kupující novou Octavii dostávají de facto stejně vypadající vůz s výrazně lepší technikou, moderním interiérem, větším vnitřním prostorem a nemusí si přitom zvykat na různé experimenty s designem. Podobně jako u Golfu hraje Škoda stejnou hru: nová Octavia láká především současné majitele první generace, kteří jsou s autem spokojeni. A ty ostatní přesvědčí markentingem, že je Octavia pro ně to pravé auto. Můžete s tím nesouhlasit, ale novinka se bude kupovat jako rohlíky na krámě, protože je to Octavia a protože vypadá podobně jako stará generace, kterou všichni znají.
Poznámka: Stará Octavia s příchodem nové generace rozhodně nepatří do starého železa, stále má co nabídnout: pohon 4x4, automatické převodovky, verzi kombi, RS atd.
Kam patří?
Na závěr už jen pár poznámek k zařazení do třídy. Octavia patří jednoznačně do nižší střední, její zařazení do střední by pokulhávalo už jen kvůli absenci výkonných motorů. Na druhou stranu by se měli mít automobilky nabízející auta střední třídy na pozoru, protože nová Octavia má až na motory takřka vše, co slušné auto střední třídy: dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek, povedený interiér, vnitřní prostor a pohodlí, místo vzadu a rozsáhlou příplatkovou výbavu. Podtrženo a sečteno, Octavia do střední třídy nepatří, ale s mnoha vozy se může měřit a to i prostorem na zadních sedačkách, který je v první generaci tolik kritizován.
Mimochodem, toto píše Škoda ve své tiskové mapě: „Stejně jako předchozí model i nová Škoda Octavia stojí na pomezí mezi nižší střední (segment A) a střední třídou (segment B). Zapadá tak do základní filozofie značky Škoda nabídnout za podobné prostředky jako konkurence „kus auta navíc“. Škoda Octavia toho dosahuje kromě jiného velikým zavazadlovým prostorem. Nová Škoda Octavia má zavazadlový prostor ještě větší a k němu přidává již zmíněný moderní design, zejména vzadu prostornější interiér, vyspělé technologie i množství promyšlených detailů, které zpříjemňují běžné užívání vozidla.“ Celé znění najdete ve starším článku.
Plusy a minusy staré Octavie:
+ nepatrně pružnější motor
+ nižší základní cena
+ lepší nabídka motorů
+ lépe řešené sklápění zadních sedadel
- horší odhlučnění
- méně místa vzadu
- méně komfortní interiér
- horší jízdní vlastnosti
Plusy a minusy nové Octavie:
+ lepší základní výbava
+ komfortnější interiér, lepší provedení
+ pohodlná sedadla
+ velký prostor vzadu
+ větší zavazadlový prostor
+ odhlučnění interiéru
+ dobré jízdní vlastnosti
- letargičtější motor
- velký schod po sklopení zadních sedadel
Cenové srovnání
Abyste si udělali představu, jak jsou na tom obě Octavie s cenami, mrkněte se do následujících tabulek. Porovnal jsem starou a novou generaci ve výbavě Classic s motorem 1.6 a ve výbavě Elegance s motory 1.9 TDI 96 kW a 2.0 TDI 103 kW. Základní cenu má stará Octavia nižší, ale nová ji bere hákem lepší výbavou. Navíc umožňuje přidat do základní výbavy více příplatkových prvků. Zdaleka nejvýhodnější výbavou je bezesporu Elegance, kdy za 80 tisíc (rozdíl mezi Classic a Elegance) dostanete např. dvouzónovou klimatizaci, el. okna vpředu i vzadu, 15" litá kola, el. ovládání zrcátek, tempomat, loketní opěrku vpředu i vzadu, dálkově ovládaný centrál apod.
1.6 MPI Classic |
Škoda Octavia |
Nová Škoda Octavia |
Základní parametry |
Délka (mm) |
4507 |
4572 |
Šířka (mm) |
1731 |
1769 |
Výška (mm) |
1431 |
1462 |
Rozvor (mm) |
2513 |
2578 |
Hmotnost min./max. (kg) |
1205-1335 |
1255 |
Kola/pneumatiky |
175/80 R14, ocelová |
195/65 R15, ocelová |
Zavazadlový prostor (l) |
528/1328 |
560/1350 |
Palivová nádrž (l) |
55 |
55 |
Motor |
Objem ccm |
1595 |
1595 |
Druh motoru |
zážehový |
zážehový |
Válců/ventilů |
4/2 |
4/2 |
Výkon (kW)/otáčky |
75/5600 |
75/5600 |
Točivý moment (N.m)/otáčky |
148/3800 |
148/3800 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
Brzdy vpředu |
kotoučové |
kotoučové |
Brzdy vzadu |
bubnové |
kotoučové |
Max. rychlost (km/h) |
190 |
190 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,8 |
12,3 |
Palivo |
Natural 91/95 |
Natural 95 |
Spotřeba (l/100 km) |
10,2/5,7/7,3 |
9,8/5,7/7,2 |
Výbava |
Posilovač řízení |
● |
● |
Přední okna v elektrice |
7 500 |
7 000 |
Zadní okna v elektrice |
- |
5 000 |
Zrcátka v elektrice |
4 000 |
4 000 |
Centrální zamykání |
7 900 |
● |
Dálkové ovládání centrálu |
** |
4 000 |
Alarm |
14 400 ** |
9 000 |
Loketní opěrka vpředu |
- |
4 900 |
Palubní počítač |
- |
- |
Tempomat |
- |
11 000 |
Xenonové světlomety |
- |
- |
Klimatizace (A/M/PA) |
37 500 (M) |
34 100 (PA) |
Autorádio |
6 800 |
7 000 |
Airbag řidiče |
● |
● |
Airbag spolujezdce |
● |
● |
Boční airbagy |
11 400 |
● |
Okenní/hlavové airbagy |
- |
9 900 |
ABS |
● |
● |
ASR |
- |
● |
Stabilizační systém (ESP) |
- |
12 900 |
Přední mlhovky |
7 000 * |
4 900 |
Parkovací asistent |
- |
9 000 |
Metalíza |
8 500 |
8 500 |
Základní cena |
420 000 |
459 900 |
Cena vč. příplatkové výbavy |
513 100 |
591 100 |
Poznámky:
* vč. el. ovládaných zrcátek
** vč. dálkově ovládaného centrálního zamykání
Ze srovnání je patrné, že stará Octavia Classic je velmi omezena v možnosti připlatit si nadstandardní výbavu, zatímco u nové Octavie lze dokoupit v podstatě vše. Nová Octavia má navíc ve standardu boční airbagy, kotouče vzadu a centrál.
1.9/2.0 TDI Elegance |
Škoda Octavia 1.9 TDI |
Nová Škoda Octavia 2.0 TDI |
Základní parametry |
Délka (mm) |
4507 |
4572 |
Šířka (mm) |
1731 |
1769 |
Výška (mm) |
1431 |
1462 |
Rozvor (mm) |
2513 |
2578 |
Hmotnost min./max. (kg) |
1295-1425 |
1355 |
Kola/pneumatiky |
195/65 R15, litá |
195/65 R15, litá |
Zavazadlový prostor (l) |
528/1328 |
560/1350 |
Palivová nádrž (l) |
55 |
55 |
Motor |
Objem ccm |
1896 |
1968 |
Druh motoru |
vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
Válců/ventilů |
4/2 |
4/4 |
Výkon (kW)/otáčky |
96/4000 |
103/4000 |
Točivý moment (N.m)/otáčky |
310/1900 |
320/1750-2500 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/6 |
manuální/6 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
Brzdy vpředu |
kotoučové |
kotoučové |
Brzdy vzadu |
kotoučové |
kotoučové |
Max. rychlost (km/h) |
207 |
208 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
9,7 |
9,6 |
Palivo |
nafta |
nafta |
Spotřeba (l/100 km) |
7,1/4,5/5,4 |
7,2/4,6/5,5 |
Výbava |
Posilovač řízení |
● |
● |
Přední okna v elektrice |
● |
● |
Zadní okna v elektrice |
● |
● |
Zrcátka v elektrice |
● |
● |
Centrální zamykání |
● |
● |
Dálkové ovládání centrálu |
● |
● |
Alarm |
5 500 |
9 000 |
Loketní opěrka vpředu |
● |
● |
Palubní počítač |
● |
● |
Tempomat |
● |
● |
Xenonové světlomety |
20 500 |
22 500 |
Klimatizace (A/M/PA) |
17 400 (A) |
● (A) |
Autorádio |
10 500 |
7 000 |
Airbag řidiče |
● |
● |
Airbag spolujezdce |
● |
● |
Boční airbagy |
8 900 |
● |
Okenní/hlavové airbagy |
- |
9 900 |
ABS |
● |
● |
ASR |
● |
● |
Stabilizační systém (ESP) |
21 700 |
12 900 |
Přední mlhovky |
● |
● |
Parkovací asistent |
9 000 |
9 000 |
Metalíza |
8 500 |
8 500 |
Základní cena |
633 000 |
649 900 |
Cena vč. příplatkové výbavy |
735 000 |
728 700 |
Výbava Elegance je v obou verzích v podstatě totožná, novinka má ale navíc boční airbagy a hlavně duální automatickou klimatizaci. Po doplnění výbavy na pomyslné maximum vychází stará Octavia dráže.