Škoda Octavia: stará versus nová (srovnávací test)

Škoda Octavia: stará versus nová (srovnávací test)

Kapitoly článku:


Nová Octavia boduje

Myslím, že výsledek tohoto klání byl předem znám. Nová Octavia je po všech stránkách skutečně nové auto, snad jen změna vzhledu je diskutabilní. Při přímém porovnání docházím k závěru, že jde v podstatě jen o výraznější facelift. Podle zádi laik generace nerozezná, z profilu už vůbec ne (jiné linie zadních dveří si nevšimne), jediné místo s výraznějšími rozdíly je přední maska a tvar kapoty. Podle toho už novinku bezpečně poznáte. Vytýkat to ale Škodě nemůžeme, stejnou cestou šla i nová Audi A3 i nový Volkswagen Golf.

Důvod pro ponechání známé tváře je zřejmý: Octavia si vybudovala dobré jméno, které si lidé spojují s elegantní karoserií liftbacku s dobrou užitnou hodnotou. Proč tedy budovat image vozu zcela od začátku, jako to udělal u druhé generace Méganu Renault? Zákazníci kupující novou Octavii dostávají de facto stejně vypadající vůz s výrazně lepší technikou, moderním interiérem, větším vnitřním prostorem a nemusí si přitom zvykat na různé experimenty s designem. Podobně jako u Golfu hraje Škoda stejnou hru: nová Octavia láká především současné majitele první generace, kteří jsou s autem spokojeni. A ty ostatní přesvědčí markentingem, že je Octavia pro ně to pravé auto. Můžete s tím nesouhlasit, ale novinka se bude kupovat jako rohlíky na krámě, protože je to Octavia a protože vypadá podobně jako stará generace, kterou všichni znají.

Poznámka: Stará Octavia s příchodem nové generace rozhodně nepatří do starého železa, stále má co nabídnout: pohon 4x4, automatické převodovky, verzi kombi, RS atd.

Kam patří?

Na závěr už jen pár poznámek k zařazení do třídy. Octavia patří jednoznačně do nižší střední, její zařazení do střední by pokulhávalo už jen kvůli absenci výkonných motorů. Na druhou stranu by se měli mít automobilky nabízející auta střední třídy na pozoru, protože nová Octavia má až na motory takřka vše, co slušné auto střední třídy: dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek, povedený interiér, vnitřní prostor a pohodlí, místo vzadu a rozsáhlou příplatkovou výbavu. Podtrženo a sečteno, Octavia do střední třídy nepatří, ale s mnoha vozy se může měřit a to i prostorem na zadních sedačkách, který je v první generaci tolik kritizován.

Mimochodem, toto píše Škoda ve své tiskové mapě: „Stejně jako předchozí model i nová Škoda Octavia stojí na pomezí mezi nižší střední (segment A) a střední třídou (segment B). Zapadá tak do základní filozofie značky Škoda nabídnout za podobné prostředky jako konkurence „kus auta navíc“. Škoda Octavia toho dosahuje kromě jiného velikým zavazadlovým prostorem. Nová Škoda Octavia má zavazadlový prostor ještě větší a k němu přidává již zmíněný moderní design, zejména vzadu prostornější interiér, vyspělé technologie i množství promyšlených detailů, které zpříjemňují běžné užívání vozidla.“ Celé znění najdete ve starším článku.

Plusy a minusy staré Octavie:

+ nepatrně pružnější motor
+ nižší základní cena
+ lepší nabídka motorů
+ lépe řešené sklápění zadních sedadel

- horší odhlučnění
- méně místa vzadu
- méně komfortní interiér
- horší jízdní vlastnosti

Plusy a minusy nové Octavie:

+ lepší základní výbava
+ komfortnější interiér, lepší provedení
+ pohodlná sedadla
+ velký prostor vzadu
+ větší zavazadlový prostor
+ odhlučnění interiéru
+ dobré jízdní vlastnosti

- letargičtější motor
- velký schod po sklopení zadních sedadel

Cenové srovnání

Abyste si udělali představu, jak jsou na tom obě Octavie s cenami, mrkněte se do následujících tabulek. Porovnal jsem starou a novou generaci ve výbavě Classic s motorem 1.6 a ve výbavě Elegance s motory 1.9 TDI 96 kW a 2.0 TDI 103 kW. Základní cenu má stará Octavia nižší, ale nová ji bere hákem lepší výbavou. Navíc umožňuje přidat do základní výbavy více příplatkových prvků. Zdaleka nejvýhodnější výbavou je bezesporu Elegance, kdy za 80 tisíc (rozdíl mezi Classic a Elegance) dostanete např. dvouzónovou klimatizaci, el. okna vpředu i vzadu, 15" litá kola, el. ovládání zrcátek, tempomat, loketní opěrku vpředu i vzadu, dálkově ovládaný centrál apod.

1.6 MPI Classic Škoda Octavia Nová Škoda Octavia
Základní parametry
Délka (mm) 4507 4572
Šířka (mm) 1731 1769
Výška (mm) 1431 1462
Rozvor (mm) 2513 2578
Hmotnost min./max. (kg) 1205-1335 1255
Kola/pneumatiky 175/80 R14, ocelová 195/65 R15, ocelová
Zavazadlový prostor (l) 528/1328 560/1350
Palivová nádrž (l) 55 55
Motor
Objem ccm 1595 1595
Druh motoru zážehový zážehový
Válců/ventilů 4/2 4/2
Výkon (kW)/otáčky 75/5600 75/5600
Točivý moment (N.m)/otáčky 148/3800 148/3800
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5
Poháněná kola přední přední
Brzdy vpředu kotoučové kotoučové
Brzdy vzadu bubnové kotoučové
Max. rychlost (km/h) 190 190
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8 12,3
Palivo Natural 91/95 Natural 95
Spotřeba (l/100 km) 10,2/5,7/7,3 9,8/5,7/7,2
Výbava
Posilovač řízení
Přední okna v elektrice 7 500 7 000
Zadní okna v elektrice - 5 000
Zrcátka v elektrice 4 000 4 000
Centrální zamykání 7 900
Dálkové ovládání centrálu ** 4 000
Alarm 14 400 ** 9 000
Loketní opěrka vpředu - 4 900
Palubní počítač - -
Tempomat - 11 000
Xenonové světlomety - -
Klimatizace (A/M/PA) 37 500 (M) 34 100 (PA)
Autorádio 6 800 7 000
Airbag řidiče
Airbag spolujezdce
Boční airbagy 11 400
Okenní/hlavové airbagy - 9 900
ABS
ASR -
Stabilizační systém (ESP) - 12 900
Přední mlhovky 7 000 * 4 900
Parkovací asistent - 9 000
Metalíza 8 500 8 500
Základní cena 420 000 459 900
Cena vč. příplatkové výbavy 513 100 591 100

Poznámky:
* vč. el. ovládaných zrcátek
** vč. dálkově ovládaného centrálního zamykání

Ze srovnání je patrné, že stará Octavia Classic je velmi omezena v možnosti připlatit si nadstandardní výbavu, zatímco u nové Octavie lze dokoupit v podstatě vše. Nová Octavia má navíc ve standardu boční airbagy, kotouče vzadu a centrál.

1.9/2.0 TDI Elegance Škoda
Octavia 1.9 TDI
Nová Škoda
Octavia 2.0 TDI
Základní parametry
Délka (mm) 4507 4572
Šířka (mm) 1731 1769
Výška (mm) 1431 1462
Rozvor (mm) 2513 2578
Hmotnost min./max. (kg) 1295-1425 1355
Kola/pneumatiky 195/65 R15, litá 195/65 R15, litá
Zavazadlový prostor (l) 528/1328 560/1350
Palivová nádrž (l) 55 55
Motor
Objem ccm 1896 1968
Druh motoru vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
Válců/ventilů 4/2 4/4
Výkon (kW)/otáčky 96/4000 103/4000
Točivý moment (N.m)/otáčky 310/1900 320/1750-2500
Typ převodovky/počet stupňů manuální/6 manuální/6
Poháněná kola přední přední
Brzdy vpředu kotoučové kotoučové
Brzdy vzadu kotoučové kotoučové
Max. rychlost (km/h) 207 208
Zrychlení 0-100 km/h (s) 9,7 9,6
Palivo nafta nafta
Spotřeba (l/100 km) 7,1/4,5/5,4 7,2/4,6/5,5
Výbava
Posilovač řízení
Přední okna v elektrice
Zadní okna v elektrice
Zrcátka v elektrice
Centrální zamykání
Dálkové ovládání centrálu
Alarm 5 500 9 000
Loketní opěrka vpředu
Palubní počítač
Tempomat
Xenonové světlomety 20 500 22 500
Klimatizace (A/M/PA) 17 400 (A) ● (A)
Autorádio 10 500 7 000
Airbag řidiče
Airbag spolujezdce
Boční airbagy 8 900
Okenní/hlavové airbagy - 9 900
ABS
ASR
Stabilizační systém (ESP) 21 700 12 900
Přední mlhovky
Parkovací asistent 9 000 9 000
Metalíza 8 500 8 500
Základní cena 633 000 649 900
Cena vč. příplatkové výbavy 735 000 728 700

Výbava Elegance je v obou verzích v podstatě totožná, novinka má ale navíc boční airbagy a hlavně duální automatickou klimatizaci. Po doplnění výbavy na pomyslné maximum vychází stará Octavia dráže.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud