Škoda Octavia: stará versus nová (srovnávací test)

Škoda Octavia: stará versus nová (srovnávací test)

Kapitoly článku:


O dost lepší jízda

O tom, že nová Octavia má lepší jízdní vlastnosti, se nemá smysl přít, je to patrné už z konstrukce zadní nápravy. Ta využívá víceprvkového nezávislého zavěšení oproti vlečeným ramenům se zkrutným stabilizátorem. Nové zavěšení je náročnější na prostor, nicméně i přesto má nová Octavia větší zavazadlový prostor. Díky lepší zadní nápravě drží Octavia lépe stopu v zatáčkách a její chování je předvídatelnější. Za volantem máte lepší pocit už jen proto, že auto oproti staré Octavii zatočit chce samo, zatímco předchozí generaci jste k tomuto úkonu museli doslova nutit.

Nová zadní náprava z velké části eliminuje přetáčivost zádi a lépe vede kola zatáčkou; na limitu je přesto Octavia stále lehce přetáčivá, ovšem ne tolik, jako starší generace. Je vhodné dát si také pozor na to, že záď má určitou setrvačnost, což se projeví zejména při výjezdu ze zatáčky. Díky lepšímu podvozku se posunuje hranice, kdy lze bezpečně projet zatáčkou. Novinka se méně naklání, měl jsem lepší pocit z kontroly vozu. Limitem jsou ale 15" kola, která se na limitu hrnou a pískají; pro sportovnější jízdu doporučuji alespoň šestnáctky. Pak by jízdním vlastnostem nebylo v podstatě co vytknout. Rovněž je vhodné podotknout, že nová Octavia je méně citlivá na zatížení zavazadlového prostoru, tj. zatížení nemá takový vliv na ochotu jít od zatáčky jako u první generace, která by při plném kufru jela nejraději stále rovně.

Stará spíše průměrná

Stará Octavia je méně jistá v kramflecích, přesto její jízdní vlastnosti nejsou špatné. Bohužel v době,  kdy většina vozů této třídy používá vyspělejší víceprvkové zavěšení, už Octavia patří jízdními vlastnostmi spíše k podprůměru. Při prudkém vyhýbacím manévru se rozhodí záď, pokud projedete prudkým esíčkem, auto se doslova rozhoupe; dlouhá záď na stabilitě nepřidává. V zatáčce na nerovnostech pak zadek může odskakovat. Méně stabilní je stará Octavia také v přímém směru, stejně jako citlivější na boční vítr. Stabilitě hodně pomohou 16" kola a případně tvrdší tlumiče, které omezí naklánění v zatáčkách a hlavně přidají jistotě ve vysokých rychlostech a vyhýbacích manévrech.

Naopak srovnatelné jsou oba vozy v jízdním komfortu. Naladění tlumičů je spíše měkčí, nerovnosti se daří oběma Octaviím eliminovat celkem bez problému, rázy od pneumatik se přenáší do interiéru jen v omezené míře. Na dálnici není problém jet i po vymlácených panelech nechvalně známé D1. Přestože se stará Octavia v zatáčkách více naklání, zdá se mi nová generace nepatrně komfortnější a jistější při přejezdu nerovností. I zde je poznat generační rozdíl v podvozku. Zkrátka a dobře, nová generace ve všech směrech tu starou předčí; kdo pochybuje, nechť si to zkusí.

Parkování bez problému

Lepšímu ovládání auta pomáhá také nový elektrický posilovač s proměnným účinkem. Ačkoliv při řízení auta s tímto typem posilovače nemám takový pocit kontaktu s vozovkou jako u auta s klasickou hydraulikou, případně elektrohydraulikou, v nové Octavii se podařilo posilovač naladit poměrně dobře. Při pomalé jízdě je řízení velmi měkké, jemné, parkování není problém. Při rozjíždění postupně tuhne, takže účinek je přímo úměrný ručičce na tachometru. Na dálnici doslova ztuhne jako kámen, takže vám řízení z ruky nevyrazí ani vyjeté koleje, ani nerovnosti. Stará Octavia má oproti tomu tuhé řízení při parkování a příliš měkké ve velkých rychlostech. Pokud přesednete z nové Octavie zpět do staré, nebudete se stačit divit, co to vlastně držíte v ruce.

Lepší jsou v nové Octavii také brzdy. Přední kotouč vyplňuje prostor, jaký mu dává 15“ disk, vzadu je dokonce větší než u motorizace 1.8T ve staré generaci. Oproti tomu stará Octavia 1.6 má vpředu kotouče menší a vzadu bubny, což je na brzdném účinku znát. Novinka má ostřejší nástup a pro prudké zabrzdění není nutné tolik šlapat na pedál. Při brzdění je novější Octavia rovněž lépe ovladatelná, lépe zvládá průjezd zatáčkou a při vyhýbavém manévru je lépe řiditelná.

Tip: Pokud chcete mít novou Octavii s ryze sportovními vlastnostmi podvozku, můžete si připlatit za 17“ kola Pegasus, k nimž se standardně přidává i sportovně upravený podvozek s tvrdšími tlumiči. To u staré generace není možné; zde má sportovní podvozek pouze Octavia RS.

Odhlučnění interiéru

Na odhlučnění interiéru od vnějšího hluku Škodovka hodně zapracovala. Pomáhá tomu dvojité těsnění dveří po celém obvodu, které nedává žádnou šanci proniknout svistu vzduchu ve velkých rychlostech dovnitř. Stará Octavia má po celém obvodu pouze jedno těsnění, druhé má jen na horní hraně. Díky dvojitému těsnění také nezatéká tolik dovnitř, takže vnitřek dveří a prahy nejsou tak špinavé.

 
Lepší těsnění dveří pomáhá snižovat aerodynamický hluk

Rozdíl v odhlučnění poznáte okamžitě po prvním kilometru. Zatímco u staré Octavie začíná aerodynamický svist pronikat dovnitř už v osmdesáti kilometrech, nová Octavia je tichá do cca 120 km/h, ve 140 km/h proniká jen nepatrné množství hluku a teprve ve 160 km/h „sviští“ nová Octavia tak, jako stará ve stovce. Rozdíl je tak markantní, že při běžné dálniční rychlosti 140 km/h téměř nevnímáte rychlost; u starouška se už v této rychlosti zdá, že musíte jet snad dvě stě. Určitě se ozvou majitelé Octavií, že to není pravda – zkuste ale novou generaci a najednou si budete říkat, jak jste to ve staré mohli na dálnici vydržet.

O dost hůře jsou je ale odizolován hluk od valení pneumatik, tam se tohoto oproti staré generaci moc nezměnilo. Je to nepatrně lepší, ale žádná sláva. Na dálnici, zejména na sjetých panelech „déjedničky“ je právě zvuk valení nejvýraznějším hlukem, který vás bude rušit. Jak jsem už psal výše, motor není tím, co by hlučelo na dálnici nejvíce. Naopak ve staré Octavii vás bude nejvíce rušit výrazný aerodynamický svist.

Motory: vede stará Octavia

Nová Octavia se v současné době nabízí pouze s pěticí motorů, a sice 1.4 55 kW, 1.6 75 kW, 1.6 FSI 85 kW, 1.9 TDI 77 kW a 2.0 TDI 103 kW. Časem přibude i nejsilnější dvoulitr 2.0 FSI 110 kW a příští rok také verze RS, jejíž motorové vybavení lze zatím jen odhadovat. Zejména v benzínech není výbava novinky nijak slavná, to, že nejsilnější benzín má v současné době jen 85 kW, je téměř trestuhodné a hodně limitující.

Zájemci o silnější motor spalující benzín se v případě zájmu o Octavii musí poohlédnout po starší generaci, která má větší nabídku. Kromě 1.4 55 kW a 1.6 75 kW nabízí dvoulitr s 85 kW (poměrně „žravý“ agregát s docela nízkým výkonem vzhledem k objemu) a hlavně přeplňovanou osmnáctistovku se 110 kW. Ta nabízí velmi dobrou pružnost, nepříliš vysokou spotřebu a je relativně kultivovaná. Je škoda, že se nebude v nové Octavii nabízet, protože vzhledem k hmotnosti vozu jde o takřka ideální motorizaci. Atmosférický dvoulitr, byť se stejným maximálním výkonem, nemůže dosáhnout takových parametrů, jaké má turbomotr 1.8T. Věřme tedy, že se časem ve verzi RS objeví i 2.0T 147 kW – to bude jiné kafe.

Pokud jde o naftu, má stará Octavia v nabídce tři přeplňované motory 1.9 TDI; 66 a 81kW verze s přímým vstřikováním pomocí rotačního čerpadla a 96kW s modernějším vstřikováním PD (čerpadlo – tryska). Všechny motory jsou osmiventilové a dosahují svého maximálního výkonu ve 4 000 otáčkách. Oproti tomu nová Octavia nabízí i modernější dvoulitr (rovněž PD), který má čtyři ventily na válec. Jeho výhodou je velmi rychlé žhavení – můžete rovnou startovat, žádné čekání se nekoná. Ostatně o motoru jsem psal v testu Audi A3, kde jsem mu vytýkal velkou hlučnost. Podle toho, že v nové Octavii je motor 1.6 MPI lépe utlumen než v Audi A3, lze předpokládat, že i zvukový projev naftového dvoulitru bude v Octavii lepší.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud