Kapitoly článku:
- Srovnání vzhledu slovem i obrazem
- Interiér, sedačky, místo vzadu (+ přehled rozměrů)
- Odkládací prostory, zavazadlový prostor, motor
- Jízdní vlastnosti, posilovač, brzdy, odhlučnění, motory
- Stručné zhodnocení, zařazení do třídy, plusy a minusy, srovnání výbav
- Fotogalerie
Pět lahví bez problému
Novinka vede i v počtu a přístupnosti odkládacích prostor. Najdete je doslova všude, jen na středovém tunelu jich pět, tři pro malé kelímky či menší pet láhve (ty se sem vejdou jen dvě), jedna pro velkou 1,5l láhev, dále obdélníková přihrádka, držák na tužky, popelník vzadu i vpředu. Nechybí velká přihrádka pod rádiem (nemají ji ale verze s lepšími rádii) a nad středovou konzolou (Classic nekrytá, od Ambiente s dvířky), velké pet láhve zasunete i do bočních předních dveří atd. Zatímco v jedničce jsem pořádně ani nevěděl, kam co dát, tady si doslova libuji – na všechno je místo.
Potěšila mne velká kapsa ve dveřích, která má navíc místo i pro 1,5l láhev; reproduktor se kvůli tomu posunul dozadu
Schováte i babičku s dědečkem
Už první generace byla chválena za nadprůměrný a dobře přístupný zavazadlový prostor s 528 litry úložného místa. Novinka jde ale ještě dále a nabízí rovných 560 litrů, je totiž nepatrně širší a delší. Přitom zůstala plnohodnotná rezerva, zatímco mnohé vozy této třídy mají jen dojezdové kolo. Rozdíl oproti staré Octavii je v děleném víku, díky čemuž se po zvednutí pátých dveří nezvedne celé. Na druhé polovině tak můžete mít odložené věci, aniž by se sesunuly na sedačky. Zavazadlový prostor je stejně jako u jedničky osvětlený, přibyl háček na tašku (Elegance má dva).
Velikost zavazadlového prostoru je nadprůměrná ve střídě jak u staré, tak u nové Octavie
Nově je řešeno sklopení zadních sedadel – sedáky jsou pevné, při sklápění není nutné vyjímat zadní opěrky. Bohužel toto řešení zvýšilo schodek, který je u jedničky už tak dost patrný. Navíc opěradla nejsou po sklopení vodorovná jako u jedničky, kde kromě toho vyjmuté vysunuté sedáky umístěné mezi předními sedačkami a sklopenými opěradly zabraňovaly zapadnutí převážených předmětů na zem. Ačkoliv byl u jedničky úkon sklopení zadních opěradel složitější a časově náročnější, celkově považuji toto řešení za lepší.
Páté dveře se vyklápí dostatečně vysoko u obou generací
Následující tabulka ukazuje orientační měření velikosti zavazadlového prostoru. Je patrné, že nová Octavia má navrch jen o pár cm v každém směru.
Zavazadlový prostor |
Stará |
Nová |
Nakládací hrana |
73 cm |
71 cm |
Vstupní otvor dole |
81 cm |
84 cm |
Vstupní otvor nahoře (v lomu) |
97 cm |
98 cm |
Délka k zadním sedadlům |
104 cm |
106 cm |
Vzdálenost mezi podběhy |
100 cm |
102 cm |
Vzdálenost mezi okraji za podběhy |
145 cm |
152 cm |
Výška ke krycímu platu |
53 cm |
52 cm |
Motor: stejný, a přece jiný
Ačkoliv mají obě srovnávané Octavie stejný motor, tedy zážehový čtyřválec s osmi ventily a maximálním výkonem 75 kW/5 600 ot. (148 Nm/3 800 ot.), v praxi se téměř zdá, že každé auto má pod kapotou jiný motor. Hned po prvním sešlápnutí plynu se stará Octavia jeví jako živější, lépe táhnoucí odspodu. Oproti tomu v nové Octavii je pro stejnou dynamiku nutné více šlapat na plyn a motor točit, pocitově vás nová Octavia tolik nezatlačí do sedačky jako stará. Ostatně udávané zrychlení (stará Octavia -0,5 s) a změřená pružnost to plus minus dokazuje:
Pružné zrychlení |
Stará |
Nová |
60-100 km/h, 3 st. |
7,5 s |
7,6 s |
60-100 km/h, 4 st. |
11,4 s |
11,3 s |
80-120 km/h, 4 s.t |
11,1 s |
11,6 s |
80-120 km/h, 5 s.t |
15,1 s |
15,9 s |
Nová generace má přitom nepatrně lehčí převody (dvojka, čtyřka a pětka), které by měly dynamice pomoci:
Rychlost |
Stará |
Nová |
40 |
2 - 2700; 3 - 1850 |
2 - 2800; 3 - 1850 |
60 |
2 - 4050; 3 - 2850; 4 - 2100 |
2 - 4300; 3 - 2800; 4 - 2100 |
80 |
2 - 5400; 3 - 3800; 4 - 2800; 5 - 2300 |
2 - 5800; 3 - 3800; 4 - 2850; 5 - 2400 |
100 |
3 - 4750; 4 - 3500; 5 - 2900 |
3 - 4750; 4 - 3600; 5 - 3000 |
120 |
3 - 5700; 4 - 4200; 5 - 3500 |
3 - 5700; 4 - 4300; 5 - 3600 |
140 |
4 - 4900; 5 - 4100 |
4 - 5000; 5 - 4200 |
160 |
4 - 5600; 5 - 4700 |
4 - 5700; 5 - 4800 |
180 |
5 - 5300 |
5 - 5400 |
200 |
5 - 5900 |
5 - 6000 |
V čem ale novinka vede, je odhlučnění. Stará dobrá šestnáctistovka, která má původ v dávné historii, je poměrně hlučný motor s nepříliš kultivovaným projevem, což dává ve staré Octavii dost najevo. Je slyšet od volnoběhu až do maxima otáček (těsně pod 6 500 ot.), přičemž od třech tisíc se projevuje výrazněji a za hranicí pěti tisíc už motor nelze přeslechnout. Abych ale staré Octavii nekřivdil, do třech tisíc otáček má docela klidný a nijak halasný chod. Pokud porovnám s konkurencí, není na tom staroušek špatně, patří k šedému průměru; najdeme lépe odhlučněné šestnáctistovky (Mazda 3, Civic), ale i hůře (Opel Astra Classic, Ford Focus).
O dost tišší
Oproti tomu nová Octavia má prakticky nejlepší odhlučnění motoru ve třídě. Na volnoběh není motor slyšet vůbec, do interiéru nepronikají vibrace. Při rovnoměrné jízdě do cca 4 000 otáček se motor nijak zvlášť neprojevuje, jen při akceleraci slyšíte jeho nekultivovaný projev, ovšem díky skvělému odhlučnění zní o něco lépe než u staré generace. Jakmile se ale ručička otáčkoměru blíží k 5 000 ot., zvuk motoru je už výraznější. A najednou, po překročení této hranice, je tak hlasitý, že už žádné odhlučnění nepomůže, motor hučí a hluboce duní. Dlouhodobá jízda v těchto otáčkách není příjemná. Na pětku se jedná o rychlosti nad 155 km/h; naštěstí je to více, než běžná cestovní rychlost.
Naopak pokud pojedete po dálnici 140 km/h (motor točí cca 4200 otáček), zvuk motoru nebude obtěžovat vůbec, stejně jako aerodynamický hluk. Nejvíce bude patrné valení pneumatik; to naopak u staré Octavie zaniká v hluku motoru a zejména v aerodynamickém svistu (viz dále). Zkrátka a dobře, po přímém srovnání staré a nové Octavie se zdá, jakoby se pod kapotou nacházely odlišné motory. Ve staré je motor svižnější (auto je lehčí), v nové lépe odhlučněný. Spotřeba byla na testovací trase takřka shodná, stará Octavia si řekla o desetinu litru méně (7,7 l vs. 7,8 l). Přitom Škoda udává přesný opak, nová Octavia by měla mít desetinu spotřebu lepší (7,2 l v nové oproti 7,3 l ve staré).
Lepší řazení
V řazení je mezi starou a novou generací velký rozdíl, v novince je poddajné a přesné, nezadrhává se, dráhy jsou kratší. Nelze mít ani jednu připomínku, snad jen že řadící páka nemusela být tak mohutná. Určitě se lépe držela ta, kterou měl Golf, i když nevypadala tak dobře. Řadící páka je celkově výše než u jedničky, takže je sice lépe dosažitelná, ovšem dáte-li sedadlo hodně dolů, bude řadička vysoko snad až příliš. Ve staré Octavii je řadicí páka delší, její tvar diskutabilní, řazení méně přesné a ne tak snadné - je nutné použít větší sílu. Je to velký rozdíl, který poznáte už při prvním zařazení.
Středový tunel je u nové Octavie výše, takže je výše i řadicí páka