Škoda Octavia: stará versus nová (srovnávací test)

Postavili jsme vedle sebe starou a novou Octavii se stejnými motory 1.6 MPI s výkonem 75 kW. Rozdílů je více, než by se na první pohled zdálo, novinka válcuje starou generaci na všech frontách. (velká galerie obrázků)
Škoda Octavia: stará versus nová (srovnávací test)
Seznam kapitol
  1. Srovnání vzhledu slovem i obrazem
  2. Interiér, sedačky, místo vzadu (+ přehled rozměrů)
  3. Odkládací prostory, zavazadlový prostor, motor
  4. Jízdní vlastnosti, posilovač, brzdy, odhlučnění, motory
  5. Stručné zhodnocení, zařazení do třídy, plusy a minusy, srovnání výbav
  6. Fotogalerie

Ke srovnání s novou Octavií ve výbavě Ambiente a několika prvky příplatkové výbavy (namátkou ESP, rádio s kazetovým přehrávačem, kola z lehké slitiny) jsme zvolili Octavii Elegance se stejným motorem, která měla oproti standardu jen střešní okno. Oba automobily nastupovaly ke srovnání na 15" kolech s letními pneumatikami: stará s rozměry 195/65, nová s 205/60.

Tip: Přečtěte si test nové Octavie s motorem 1.9 TDI.

Výraznější facelift

O vzhledu nové Octavie jsme na AutoRevue.cz psali už několikrát (viz předchozí test verze TDI), takže jen krátce. Obě generace mají karosářské provedení liftback, tedy splývavou záď s pátými výklopnými dveřmi. Profil obou verzí se nijak zvlášť nezměnil, jen u nové je nápadnější mohutnější a vyšší kapota dána zvýrazněným prolisem ve tvaru V končícím na okrajích přední masky; prolis je současně i hranou víka kapoty. Novinka je mohutnější a působí na mne méně vyváženě; zatímco u staré Octavie záď pozvolna klesá, u novinky mi přijde její zakončení násilné; stejně tak se mi zdá příliš mohutná příď. To je ale samozřejmě otázka vkusu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ačkoliv je rozdílů mezi generacemi na první pohled málo, pokud je postavíte vedle sebe, novinku od staré rozeznáte snadno

Jinak tvarované jsou zadní dveře, nemají prolis v místě zadního blatníku. Nová Octavia má totiž větší rozvor, takže hrana dveří může být rovná. Dveře jsou větší, takže se dozadu lépe nastupuje. Přední maska je z velké části přepracovaná a přibližuje se více Superbu než staré Octavii. Má výraznější mřížku chladiče tvarovanou do lichoběžníku, vyšší, ale užší světlomety protáhnuté více do stran a rovněž už zmíněný výrazný prolis na kapotě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Z profilu je rozdílů málo, jinak jsou tvarované zadní dveře, je patrná mohutnější kapota a nepatrně odlišná záď

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Z tohoto pohledu vyniknout odlišné zadní světlomety: u novinky přesahují hrany

Nemůžete si nevšimnout také jinak tvarovaného spodního nasávacího otvoru v nárazníku, který není dělen na tři části a hlavně jsou v něm umístěny rozměrné mlhovky; právě jejich velikost je terčem kritiky. U staré Octavie působí spodní mřížka chladiče lépe a kvůli absenci mlhovek, které jsou místěny v hlavních světlometech, vypadá staroušek méně agresivně, usedleji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Z tohoto pohledu objevíte mezi generacemi asi nejvíce rozdílů; nové Octavii dominuje nová maska s výraznější mřížkou chladiče a světlomety protaženými do boku

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na fotkách vlevo vidíte rozdíly mezi světlomety: přední mlhovky se přesunuly do spodní části nárazníku, parkovací světla jsou kombinována se směrovými; díky tomu nemusí být světlo v podélném směru tak dlouhé

Méně výraznou změnou prošla záď. Všimnete si jinak tvarované hrany pátých dveří ve stylu Fabie sedan, linky nad prolisem pro registrační značku a hlavně odlišného tvaru světlometů se zvětšenou velikostí o 25 procent. Efekt „céčka“ je dnes už všeobecně znám, díky němu je Octavia lépe viditelná ve tmě a za šera a hlavně rozsvícená světla vypadají velmi efektně; za testovanou Octavií jsem lesem ujel několik desítek km, vypadá vážně dobře. Světla jsou posunuta více do stran a nahoru, takže přesahují hrany karoserie. To se někomu může líbit, někomu ne; sám si nejsem příliš jist, zda se přiklonit ke starému „usazení“ světlometů či k novému. Na každý pád zezadu neinformovaný člověk novinku asi nepozná; ovšem jen do doby, než bude tma, kdy na něj zapůsobí výrazné „céčko“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další rozdíly: odlišně tvarovaná zpětná zrcátka, na nové Octavii se směrovými světly --- Nové stěrače jsou schovány pod kapotou, takže méně brání obtékajícímu vzduchu; mají navíc zcela jiné provedení

Další obrázky exteriéru najdete ve fotogalerii v poslední kapitole.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Srovnání vzhledu slovem i obrazem
  2. Interiér, sedačky, místo vzadu (+ přehled rozměrů)
  3. Odkládací prostory, zavazadlový prostor, motor
  4. Jízdní vlastnosti, posilovač, brzdy, odhlučnění, motory
  5. Stručné zhodnocení, zařazení do třídy, plusy a minusy, srovnání výbav
  6. Fotogalerie

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků