Mnozí bedlivě sledují automobilové soutěže a jízdu takovým speciálem by si také jednou rádi vyzkoušeli. Přání nemusí být daleko od realizace a přitom se všechno může odehrávat ve vlastním autě.
Rozhodně nechceme nabádat k jiné, než bezpečné a defenzivní jízdě. Sportovní emoce si je však možné za volantem užít i aniž bychom museli se svým vozem najíždět každou zatáčku „powerslidem“.
Sekvenční řazení
Tak se obecně jmenuje zařízení, které popisované zážitky může zprostředkovat. V poslední době se s nimi doslova roztrhl pytel, ať už se tenhle systém jmenuje selespeed, quickshift, easytronic, tiptronic či steptronic. Vždy jde o převodová ústrojí, umožňující sekvenční řazení. Ve výčtu jsme smíchali do sebe dva druhy systémů sekvenčního řazení, takže se sluší vysvětlit, že jde buď o elektrohydraulicky ovládané převodovky s kotoučovými spojkami nebo automatické převodovky s hydrodynamickými měniči umožňující přímou volbu převodových stupňů.
Všechna tato zařízení jsou sice sofistikovaná a splňují celou řadu požadavků, avšak sportovní jízdu drží relativně zkrátka. Jsou naladěna především tak, aby pracovala dlouhou dobu bez poruch a aby nenarušovala komfort jízdy, takže řadí relativně pomalu. Vůbec největší jejich „zločin“ však je, že nahoru se u nich řadí pohybem páky dopředu a dolů pohybem dozadu, což je opačně, než v závodním automobilu. Příznivci domácích Fabií či Octávií však, zdá se, mají smůlu úplnou, protože Škoda žádný ze zmíněných systémů pro tyto modely nenabízí.
Seqshift
Zlaté české ruce (a chytré hlavy) však vždy najdou řešení. Příkladem může být pražská firma Václav Knob, která se zabývá konstrukční činností v oblasti závodních automobilů a motocyklů a má vyvinutý mechanismus sekvenčního řazení pro dodatečnou montáž do Fabií a Octávií. Používá pro něj obchodní značku Seqshift.
Jde v podstatě o mechanismus, který převádí podélné pohyby páky na impulsy lanovodů řazení a nahradí tak původní řadicí mechanismus s tradiční kulisou. Součástí zařízení je také displej určený k namontování do zorného pole řidiče, na němž se zobrazuje zařazený převodový stupeň. Díky unifikaci převodových ústrojí v rámci koncernu Volkswagen je zařízení Seqshift vhodné pro montáž do všech koncernových vozů nižší střední třídy a též do malé Fabie, nového Pola a Ibizy.
Jízda
My si řazení Seqshift krátce vyzkoušeli v „obyčejné“ Octávii s atmosférickým motorem 1,8 20V. Při řazení je samozřejmě nutné sešlapávat spojku, což vyžaduje sériová převodovka. Samotná změna rychlostního stupně pak probíhá při dostatečné razanci řidičovy ruky naprosto bleskově a s jistotou. Ozve se charakteristické kovové „rupnutí“ a na displeji naskočí nižší či vyšší číslo. Omyl v podobě zařazení třeba druhého stupně místo čtvrtého při podřazování z „pětky“ je se seqshiftem naprosto vyloučen. Sportovní pocit z jízdy byl v případě námi zkoušeného vozu ještě umocněn vzájemnou blízkostí chromované hlavice řadicí páky a volantu, takže pravá ruka nemusela při řazení „chodit daleko“.
O aktuláně zařazeném rychlostním
stupni nás informuje displej
A nevýhody? Výrazný hluk řadicího mechanismu je sice sportovní, ale může vás a zejména vaše spolucestující za chvíli omrzet. V případě nového vozu by vás mohli pracovníci značkového servisu odrazovat od pořízení seqshiftu ztrátou záruky. A nakonec – pro mnohé je cena Kč 23 800,- bez DPH asi přece jen poměrně vysoká.