V okolí severoněmeckého Hamburku jsme poprvé vyzkoušeli v akci novou generaci modelu, který v nabídce značky Škoda vyplňuje (úzkou) mezeru mezi modely Octavia 4x4 a Yeti.
Kapitoly článku:
Nová Škoda Octavia Scout dorazí k prvním zákazníkům na konci prázdnin. Oproti dosavadním verzím Octavie s pohonem všech kol přidává navíc nejen „dobrodružný“ vzhled, ale i zajímavější nabídku motorů a o něco lepší průchodnost nenáročným terénem. Její jízdní vlastnosti na silnici přitom určitě nejsou o nic horší než u standardní Octavie.
K čemu vlastně Scout?
Proč mít v nabídce model Scout, když Škoda už vyrábí Octavii 4x4 s pohonem všech kol, vyšší světlou výškou a zlepšenou ochranou podvozku před poškozením na špatných cestách? Protože nejde jen o schopnosti, ale i o styl.
Octavii Scout spolehlivě poznáte podle černých ochranných plastů a stříbřitých dekoračních prvků na obou náraznících; oproti běžné Octavii je o 31 mm vyšší
Nový Scout je i při letmém setkání na ulici okamžitě rozeznatelný od svých příbuzných. Kromě vyššího postoje za to vděčí černým ochranným plastům okolo karoserie a také stříbřitým imitacím nájezdových plechů, které známe z terénních aut. V tomto případě se ovšem nejedná o nic jiného než o dekorační plast, který naživo působí povážlivě zranitelným dojmem.
Nová Octavia Scout přitom není zcela prosta terénních ambicí. Při světlé výšce 171 mm je o 31 mm vyšší než standardní Octavia a má sériově dodávaný paket pro špatné cesty.
Interiér nově i v hnědé
Interiér se pochopitelně liší od běžného provedení jen v detailech: volant, hlavici řadicí páky a vnitřní plochy prahů zdobí nápisy Scout. Navíc si můžete objednat palubní desku a sedadla v hnědém provedení, které se sice netrefí každému do vkusu, ale přece jen posouvá známý a všudypřítomný interiér Octavie někam jinam. Škoda, že ani v tomto modelu se nedostalo na dekorační lištu, která by oživila jednolitou gumovou plochu palubní desky.
Auta představovaná v Německu měla výborné sedačky čalouněné kombinací kůže a Alcantary, ale také „simply clever“ odpadkový koš ve dveřích a nový dekor ozdobných lišt
Extrémně lákavou volbu – pro někoho snad i atraktivnější než sportovně střižené RS – dělá z Octavie Scout její technická specifikace. Tento model je totiž k dispozici se zajímavými motory. Zážehový 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 koní) lze sice pořídit i pro běžnou Octavii, ale 2.0 TDI v provedení 135 kW (184 koní) bylo dosud možné objednávat pouze do Octavie RS. Oba tyto motory se dodávají s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG. Třetí možností je 2.0 TDI ve známé variantě 110 kW (150 k), kterou naopak dostanete jenom s manuálem.
Multilink má vždycky
Pohon všech kol je realizován spojkou Haldex 5. generace, stejně jako v Octavii 4x4. A stejně jako v ní má Scout vždy víceprvkové zadní zavěšení bez ohledu na zvolenou motorizaci. (Připomeňme, že ostatní varianty Octavie s výjimkou 1.8 TSI a RS si musí vystačit s vlečenou zadní nápravou, která představuje kompromis nejen z hlediska postavení kola vůči vozovce, ale i komfortu na nekvalitních silnicích.)
Scout jezdí sériově na 17" kolech, ale výfuk schovává stejně jako jiné škodovky; světlomety mají černé vnitřní plochy
Na papíře to všechno znamená, že Octavia Scout by měla patřit k nejlépe jezdícím Octaviím. A naše první zkušenost z Německa tento teoretický předpoklad bezezbytku potvrzuje. Nebudeme vyvozovat dalekosáhlé závěry z krátkého svezení na převážně kvalitních silnicích, ale je zjevné, že Scout rozhodně není nekomfortnější ani hůře ovladatelný než běžná Octavia. Efekt vyššího těžiště je na silnici víceméně kompenzován výbornou prací tlumičů, které karoserii v zatáčce „podrží“.
Scout také s rostoucí rychlostí průjezdu „nezakopává“ vnějším zadním kolem, které díky víceprvkové nápravě zůstává mnohem déle opřené celou plochou o asfalt. Chování při rychlé jízdě na dobré silnici je rozhodně ozdobou tohoto modelu. Doufejme, že k němu dokáže přidat také vysoký komfort na českých cestách, s čímž má standardní Octavia v aktuální generaci trochu problém.
Tlumiče přitom vynikají mimořádnou schopností udržet Scout v klidu na hrbolatých polních a lesních cestách, které nepředstavují náročný terén, ale běžnému autu by už daly slušně zabrat. Vertikální pohyby kol při přejezdu boulí i děr se jen málo přenášejí na karoserii a nikdy neskončí ostrou ranou.
Z kopce brzdíte sami
Pokud zavítáte do ještě náročnějšího terénu, musíte se obejít bez pomoci terénního režimu elektronické stabilizace nebo systému pro kontrolované sjíždění svahů – na rozdíl od Yetiho Scout tyto vymoženosti mít „neumí“. Od větších terénních eskapád vás ale stejně odradí nájezdové úhly. 16,7° vpředu a 13,8°vzadu je sice víc než u běžné Octavie, ale povážlivě méně než u SUV s aspoň trochu vážně míněnými offroad ambicemi. Scout ale může táhnout přívěs o hmotnosti až dvě tuny.
Oba silnější motory, které jsme v Německu vyzkoušeli, Scoutu výborně padnou. Benzínový 1.8 TSI předvádí známou kombinaci lineárního zátahu, příjemně bručivého zvuku pod zátěží a širokého rozsahu otáček jako v jiných koncernových autech. Diesel 2.0 TDI, ač osazen vyvažovacími hřídelemi, ve velmi nízkých otáčkách slyšitelně duní a ve většině jízdních režimů přenáší do hnacího řetězce drobné záchvěvy nekultivovanosti, ale vynahrazuje to úderným zátahem, překvapivou ochotou k vytáčení a také povedeným zvukem. Podle mého skromného názoru zní v Octavii Scout dokonce libozvučněji než v Octavii RS, kde mu pomáhá kontroverzní vibrátor.
Podvozek Scoutu přesvědčí o svých kvalitách nejen v zatáčkách, ale při nepříliš opatrném pohybu na polních a lesních cestách
Pohon všech kol sice využívá stejnou techniku jako v Golfu, projevuje se však s citelnými odlišnostmi. Na suchém povrchu se téměř nehlásí o slovo a když se třeba rozjíždíte do křižovatky s vytočenými koly, nechá přední pneumatiky poměrně výrazně proklouznout. Přijdete na to až tehdy, když v palubním menu zvolíte položku „ESC Sport“ s omezenými zásahy stabilizačního systému. Také na šotolině nebo kamenitých cestách následuje po přidání plynu vždy napřed „prohrábnutí“ předních, než spojka pošle část točivého momentu dozadu.
Utajený launch control
Příznivce efektních rozjezdů ale Octavia Scout potěší nepublikovanou a nijak neindikovanou, ale zato účinnou nápodobou systémů Launch Control. Pokud v aktivním módu ESC Sport přepnete automat ze standardního režimu D do sportovního S a podržíte brzdu levou nohou, řídicí jednotka nechá vytočit motor až na 2500 otáček (u dieselu) a po uvolnění brzdy předvede bleskový rozjezd „všemi čtyřmi“. O to víc je nepochopitelné, že tlačítka řazení na volantu vám prodejce nenabídne ani v rámci příplatkové výbavy. Jednoduše nebudou.
Škoda přijímá první objednávky na Octavii Scout už dnes. Počítejte ale s tím, že stylovou škodovku s pohonem všech kol a motory z horního konce spektra určenéhp pro Octavii nepořídíte za hubičku. Octavia Scout 2.0 TDI 110 kW začíná na 682 900 Kč, 1.8 TSI stojí dokonce 694 900 Kč. Vrcholný diesel 2.0 TDI 135 kW vyjde nejméně na 734 900 Kč. Je tedy ještě dražší než Octavia RS 2.0 TDI Combi s automatickou převodovkou (ale bez pohonu všech kol). K základní ceně je samozřejmě třeba přičíst výbavu na přání. Ta u Scoutu obsahuje mimo jiné adaptivní tempomat, automatický parkovací asistent nebo bezklíčové odemykání a startování.