Kapitoly článku:
Přímovstřikový benzin pod kapotou
Na výběr jsou pouze dvě motorizace – dobře známý 2.0 TDi a přímovstřikový zážehový čtyřválec 2.0 FSi. Volba logicky padla na něj. Za rok se zákaznící dočkají ještě 1.8 TFSi, který zvětší potenciál Octavie Scout.
Celohliníkový čtyřválcový zážehový motor o objemu 1 984 ccm s výkonem 110 kW (150 koní) při 6 000 ot./min. Motor disponuje točivým momentem 200 Nm již při 3 500 ot/min.
Po nastartování je čtyřválec relativně tichý, ovšem v provozu nad 3 500 ot./min. o sobě dává vědět. 150 koní je pěkná papírová hodnota, ale temperamentu Octavie řádně pustil žilou pohon všech kol a vysoko položené maximum výkonu. Motor je příjemně pružný v oblasti 2 000 - 3 500 ot./min, pak se chvíli nic neděje a závěrečný opus nastává mezi 5 000 – 6 000 ot./min. Vypadá to, jako by měl motor dvě provozní špičky a mezi nimi je trochu líný. Možná je to mou zhýčkaností z japonských benzinů, kde se vždy dočkám lineárního nárůstu výkonu. Každopádně na Scouta v benzinu se dá zvyknout a když se naučíte otáčky, ve kterých zabírá, pak se s nim příjemně dynamicky jede nejen po silnicích, ale i v terénu.
Za svou práci si motor vezme pořádnou dávku paliva. Pokud jedete opravdu šetrně, kombinovaná spotřeba v běžném provozu se bude pohybovat okolo 7,5 l/100 km, při dynamičtější jízdě počítejte s 10,5 l/100 km. Pro dynamičtější řidiče tak bude vhodnější počkat si rok na přeplňovaný motor. Konečně ani v těžkém terénu si Scout neodebere více než 13 l na 100 km.
Fascinace podvozkem
Konstrukcí odpovídá podvozek modelu Octavia Scout standardnímu provedení u ostatních verzí modelu Octavia Combi 4x4. Přední vzpěry McPherson a zadní víceprvková náprava ve spojení s pohonem všech kol zaručují výborné jízdní vlastnosti. Octavia Scout má ve srovnání s vozy Octavia s pohonem předních kol o 40 mm větší světlou výšku. Nájezdové úhly 16,3° vpředu a 16,9° vzadu zaručují vozu Octavia Scout výborné schopnosti při jízdě v terénu. Pohon zadních kol zajišťuje – podobně jako u vozu Octavia Combi 4x4 - druhá generace elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojky Haldex. Točivý moment motoru se tak přenáší na kola přední nápravy a přes dvoudílný kardanový hřídel k zadní nápravě. Zde je na pomocném rámu uložena spojka Haldex a rozvodovka se zadním diferenciálem.
První, co zarazí všechny, kteří někdy jeli s Octavií, je nezvykle pohodlné cestování. Scout se nehoupe, přes nerovnosti se plavně přenáší a velké výtluky se obejdou bez typických tupých ran, kterých se dočká řidič klasické Octavie.
Řízení je přesné a strmé, Octavia se dobře ovládá a volant přenáší informace díky proměnnému účinku posilovače řízení. Řazení je rovněž chloubou škodovky, dráhy jsou krátké a přesné, rychlosti padají bez problému, tomu asistuje zlehka jdoucí spojka.
Ve městě se Scout plavně přenese i přes retardéry u přechodů a nezáleží přitom na jejich velikosti. Špatně jste zaparkovali a jinak než přes obrubník to nejde? Žádný problém se Scoutem. Mimo město si Scout nechá líbit i tvrdé zacházení v zatáčkách a řidiče každopádně podrží v esíčkách. Na dálnici je dvoulitr rovněž suverénní až na pružné zrychlení, které mu skutečně chybí.
Závěr našeho testování patřil terénní dráze v Sestriéres. Tamější terénní okruh nás pořádně vycvičil, přesto se do něj Scout suverénně vrhal. Překvapující je stabilita a šplhavost Octavie, stejně jako komfortní odpružení. Jízdní vlastnosti jsou tak srovnatelné i s daleko těžšími konkurenty ze střední třídy – s Volvem XC70 nebo Subaru Outback jen s tím rozdílem, že oba konkurenti jsou dražší a mají výkonnější pohonné jednotky.
Cena především
Cena základní verze s benzínovým dvoulitrem je stanovena na 734 900,- Kč vč. DPH, motorizace 2.0 TDI stojí od 780 900,- Kč vč. DPH. Výchozí úroveň výbavy je shodná s Octavií Combi 4x4 Elegance, základní cena oproti této verzi je pouze o 15 000,- Kč vyšší.
Prodej v Itálii započal již v lednu, ostatní západoevropské země se dočkaly v únoru a čeští zákazníci si mohou pro Octavii Scout přijít do showroomů v březnu.
Pokud jste tedy ztotožněni s vyšší cenou terénní Octavie, neměla by vás nijak zklamat. Chcete-li více dynamiky, nezbývá než si počkat do příštího roku na 1.8 TFSi.