Škoda Octavia Scout: horal v akci (první test)

Zkusili jsme první lehký terénní model škodovky na sněhu Savojských Alp. Jak uspěla Škoda Octavia Scout?
Seznam kapitol
  1. Historie Octavie, První dojem, Chvála ergonomie
  2. Přímovstřikový benzin pod kapotou, Fascinace podvozkem, Cena především
  3. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

Škoda Octavia Scout je prvním lehkým terénním modelem škodovky. Po Octavii 4x4 jsme se dočkali lehkého terénního kombi, za které se Mladoboleslavští nemusejí stydět. Přinášíme vám první test „Skauta“. Místem jeho oficiální prezentace se staly Savojské Alpy, které už zdolával Hannibal se svými slony. Jak uspěla Octavia Scout?

Historie Octavie

Octavia první generace se představila již v roce 1996. Byla tehdy převratnou novinkou – kombinovala podvozek Golfu a poměrně velkou karosérii s osvědčenou koncernovou technikou VW v podobě dieselových motorů. Největším tahákem byl základní turbodieselový motor 1.9 TDi o výkonu 66 kW, který později doplnil vylepšený 1,9 TDi s červeným íčkem a výkonem 81 kW. Jednou z nejvíce oceňovaných vlastností první Octavie byla velikost zavazadelníku 528 l, která ovšem  byla vykoupena nedostatkem místa na zadních sedadlech. Tento nedostatek později Škoda maskovala vykrojenými předními sedačkami, ve kterých našla své místo kolena cestujících na zadních sedadlech. Teprve v roce 1998 se představilo podařené kombi a v roce 1999 dokonce čtyřkolka. V roce 2000 prošla Octavia faceliftem a v roce 2001 se představila vrcholná sportovní verze RS. Hit českých silnic se uplatnil jako univerzální rodinný, ale i managerský vůz.

Zcela novou éru započala druhá generace, která se na trh dostala na jaře roku 2004. Zbrusu nový design vycházel z menšího modelu Fabia a jeho základem se stal opět podvozek Golfu. Tentokrát se škodovka vyvarovala předchozích chyb a místa vzadu je o poznání více.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První dojem

Předchůdce Scoutu Octavia Combi 4x4 se od běžné Octavie liší jen podvozkem zvýšeným o 25 mm. Do standardní výbavy Scoutu patří elegantní sedmnáctipalcová kola Proteus s pneu o rozměrech 225/50, která jeho světlou výšku zvětšují o dalších 14 mm.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podvozek se světlou výškou 180 mm bude spíše přímým konkurentem Volva XC70, než aby škodovka v terénu konkurovala Subaru Outback. Pohon všech kol je totiž u škodovky tradičně řešen pomocí Haldexu, který zlepšuje jízdní vlastnosti na běžných i rozbitých silnicích, ale opravdu těžký terén mu dělá problémy. Okrajově pak může nová škodovka zasahovat také do rozhodnutí potenciálních kupců Subaru Outback, které má o něco dokonalejší pohon všech kol a výkonnější benzinový motor.

Zvýšení podvozku, který má teď světlou výšku rovných 180 mm, ještě zlepšilo průjezdnost Octavie terénem. Pochopitelně nemůžete čekat schopnosti pravého off-roadu, ale pro naprostou většinu situací stačí systém Haldex naprosto bez problémů. Také ochranný plech pod motorem a převodovkou při sjetí z asfaltu pomůže.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Octavia je i po třech letech svěží a její design jen tak nezestárne. Masivní příď s dlouhým převisem, koncernovou maskou a rozměrnými světlomety s čirou optikou působí elegantně. Octavie je na rozmezí tříd a nelze ji jednoznačně zařadit do nižší střední třídy. Spíše se ale přibližuje střední třídě. Prolis kapoty ještě zvyšuje dojem dynamiky vozu. Oproti klasické Octavii má Scout výrazné nelakované platy na předním nárazníku a imitaci hliníkového krytu motoru, která zasahuje ke mřížkování v nárazníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Profil vozu nese decentní terénní prvky v podobě zvýrazněných plastových lišt na lemech blatníků a prahů. Vnější zpětná zrcátka jsou vybavena postranními blikači, které se přesunuly z předního blatníku.

Zadní partie Scoutu nese výrazné sdružené svítilny, které svítí ve tvaru písmene C. Zadní nárazník z pružného nelakovaného plastu je dovybaven praktickými odrazkami a ve spodní části také imitací hliníkové podvozkové lišty, která se velmi podobá liště u Volva XC70.

Zavazadelník je příjemně polstrovaný a vybavený šikovnými detaily v podobě poutacích ok a výklopných, do stěn integrovaných věšáků. Sklopení zadních sedadel je jednoduché a zavazadlový prostor se tak rychle zvětší z 580 litrů na úžasných 1 620 litrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Chvála ergonomie

Palubní deska je přehledná a vychází z koncernové strategie. Pryč je nevzhledná bakelitová palubní deska první generace Octavie z konce devadesátých let. Rozměrný volant dobře padne do rukou. Lišta z imitace hliníku dotváří příjemný dojem z palubní desky, jedinečným prvkem je madlo před spolujezdcem s logem Scoutu. Kvalitní audiosystém sdílí displej s klimatizací, zatímco displej palubního počítače je umístěn mezi hlavními přístroji. Na palubní desce jsou celkem tři odkládací prostory, řadu dalších posádka najde ve dveřích a středovém tunelu. Stejně jako volant, i řadící páka má příjemný tvar.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední sedadla jsou pohodlná a záda v nich nebolí ani po celodenním výlet do terénu. Interiér námi testovaného Scoutu v kombinaci kůže a potahové látky byl elegantní a proti jeho kvalitě jsme nenašli jedinou výtku. Sudičkami při jeho vzniku byly kvalitní materiály, precizní slícování, měkčené plasty, detaily z kůže a příjemná potahová látka.

Prostor na zadních sedadlech je oproti první generaci výborný. I při zcela dozadu posunutých předních sedadlech je vzadu dost místa.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie Octavie, První dojem, Chvála ergonomie
  2. Přímovstřikový benzin pod kapotou, Fascinace podvozkem, Cena především
  3. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

bazar

VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Golf Plus 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 74 189 km
Cena: 203 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků