Síla a pružnost motoru
Praktický a prostorný vnitřek
Trakce na kluzkém povrchu
Dobře fungující asistenční systémy
Ovládání klimatizace a hlasitosti
Občas váhavé rozjezdy se stop startem
Rány od kol na větších nerovnostech
9 /10
Pohorky Škoda Octavia obouvá už od své druhé generace. Původní účel, tedy konkurovat SUV, se s příchodem modelu Yeti a dalších vyšších modelů s dobrodružnými ambicemi od té doby poněkud změnil, nicméně stále platí, že řada zákazníků považuje vyšší průchodnost terénem za dobrý nápad.
Ochranné plasty a „dřevo" zůstávají
Od civilní octavie se Scout liší o 15 milimetrů větší světlostí, terénním režimem Offroad (včetně asistenta sjíždění svahů) a samozřejmě designovými doplňky. Máme zde oplastování blatníků a prahů, přední nárazník s do prostoru vystrčeným „habsburským rtem“ (je ve výšce 26 cm, o první obrubník ho nepoškodíte), specifický difuzor a celou řadu dalších, převážně stříbřitých prvků.
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?
Celek působí důstojně a dospěle, na teréňák do amazonské džungle si octavia nehraje. Podobně decentní jsou i změny uvnitř. Tam najdete sedačky s kontrastním prošíváním a vyšitými logy, dekorativní lištu palubní desky v designu dřeva, hliníkové pedály a název modelu v animacích digitálního přístrojového štítu.
Pro Scout je také typická bohatá sériová výbava. Nad rámec o stupeň nižší specifikace Style automaticky dostává například Full LED světlomety, 18“ kola, vyhřívání čelního skla i volantu, přední i zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat nebo infotainment Columbus s 10“ obrazovkou.
Scout je k mání s dvoulitrovým TDI o výkonu buď 110 kW (150 k) nebo ve zkoušené variantě se 147 kW (200 k), pohon všech kol je samozřejmostí u obou. Turbobenzin 2.0 TSI (140 kW/190 koní) dorazí v řádu několika týdnů, na rozdíl od jiných trhů se u nás ve Scoutu nedočkáte benzinové patnáctistovky ani předního pohonu.
Škoda Octavia IV už v ČR podstoupila první tuning. Tento kousek má 196 koní
Nejsilnější motor bez výraznějších chyb
Zkoušený motor má elánu na rozdávání, zrychlení na 100 km/h za 6,8 sekundy bylo ještě v nedávné době znakem například kvalitního ostrého hatche. Rozjezdy z nulové rychlosti však v některých případech hatí spolupráce motoru se systémem stop/start. Stojíte třeba na vedlejší komunikaci a potřebujete se rychle připojit do provozu. Motor je vypnutý, vy sešlápnete plyn. TDI naskočí a... Nic se neděje. Pak diesel zaburácí a vrhne vás vpřed. Tato podivná prodleva u turbodieselu provází mnohé jiné koncernové vozy, buď se ji pokusíte omezit lehkým povolením brzdy tak, aby motor naskočil, nebo vypnete stop/start skrze obrazovku infotainmentu. Samostatné tlačítko na jeho deaktivaci zde není.
Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!
Jinak se ale motor chová zcela způsobně, možná až na pocitově výraznější zvukový projev, než u různých Volkswagenů nebo Audi. Ve spolupráci se sedmistupňovou převodovkou dobře využívá silný zátah v nízkých otáčkách, a pokud to není zapotřebí, do vyšších sfér otáčkoměru se nepouští. Dá se s ním sebevědomě předjíždět i ve vyšších dálničních rychlostech a i když se s plynem zrovna nekrotíte, spotřeba se dá udržet okolo šesti litrů na sto kilometrů.
Komfort pořád na prvním místě
Na řezání zatáček má Škoda ve své nabídce jinou Octavii, ale i v tomto ohledu si Scout vede obstojně. Pokud neuděláte vyloženou řidičskou chybu, nemá tendenci cestovat z oblouku a poslušně následuje směr, určený předními koly. Náklony nejsou nijak výrazné a ve valné části situací podvozek stíhá filtrovat větší i menší nerovnosti.
Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic
V komfortním nastavení odpružení DCC překonává asfalt s příjemnou plavností, nicméně 18“ kola v pneu o rozměru 225/45 mívají problém s nedokonalostmi typu zapuštěných kanálů. „Žuchnou“ do nich a ozve se tlumená rána – příplatkové devatenáctky by zde byly na pováženou. Rozjezdy na kluzkém povrchu jsou bez zaváhání na straně vozu a s vypnutým ASR vám dokonce umožní lehce se sklouznout.
Zcela suverénně působí asistenční systémy, sdružené pod paketem Asistovaná jízda Top 2.0. Adaptivní vedení v jízdním pruhu je dostatečně přesvědčivé a nebojí se důraznějších zásahů do řízení. Soubor asistenčních systémů funguje stejně jako v nových Volkswagenech do 210 km/h. Součástí balíčku za 52 tisíc korun jsou také velký, barevný a bezproblémově čitelný průhledový displej, maticové LED světlomety, systém rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v koloně i spolehlivě fungující automatické parkování.
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera
O vnitřku čtyřkové Octavie už byly popsány stohy papíru. Stále platí, že jde o účelně poskládaný interiér se spoustou odkládacích míst, a s logicky rozmístěnými fyzickými tlačítky, kterých zde díky bohu zůstalo více, než u některých konkurentů. Řadu mačkátek pod obrazovkou infozábavního systému má řidiče hezky po ruce a tak jak u Škodovky plánovali, na panel pod displejem si můžete při jeho obsluze položit palec.
V nastavování hlasitosti posuvem prstu ve spodní části obrazovky však stejně jako u jiných koncernových výrobků chybí cit a úprava teploty výhradně přes obrazovku odvádí pozornost více, než by bylo zdrávo. Po paměti a se zrakem upřeným na vozovku ji budete hledat těžko. Alespoň že jsou ikony změny teploty i výhřevu sedadel vidět neustále a nemusíte je lovit z nějakého podmenu.
Proč vypadá nová Škoda Octavia zrovna takto? Šéf designu to detailně vysvětlil
Pasažéři nečelí žádnému typu nepohodlí. Vzadu je královská porce místa pro nohy a sedadla jsou pro průměrnou postavu v rozumné výšce nad podlahou. Máme zde několik chytrých vychytávek typu roletek integrovaných do zadních dveří nebo kapsiček v zadní části předních opěradel pro uložení chytrých telefonů.
Kufr je tradičně nadstandardní, v našem provedení s dvojitou podlahou má výšku k roletce 46 centimetrů a s vyjmutou podlahou pak dokonce 60 cm. Využitelný půdorys (bráno dle minimální šířky mezi podběhy) je spolehlivě o chlup více, než metr na metr. Nakládací hrana Scoutu se zvýšenou světlostí je pak ve výšce 66 centimetrů.
Závěr
Scout se silnějším motorem je jeví jako zajímavý průnik nemála odlišných požadavků. Je rychlý v přímce a navzdory větší světlé výšce obstojně zatáčí, umí být velmi pohodlný a spotřeba se dá udržet v rozumných mezích. Vnitřek nabídne vzdušnost, podpořenou štědrým množstvím prostoru pro posádku i zavazadla.
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika
Pokrokem v mezích srozumitelnosti bylo překopáno ovládání, které se vyhnulo některým překotným inovacím, které bývají u konkurence k vzteku. Možná že zachováním alespoň těch nejzákladnějších prvků (hlasitost a klimatizace) v klasickém formátu by se octavia mohla odlišit, ale taková je prostě doba. Každopádně jde o nejuniverzálnější provedení modelu a vzhledem k ucelené výbavě svou cenu obhájí.
Škoda Octavia Scout: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
876.900 Kč (2.0 TDI Scout/110 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
926.900 Kč (2.0 TDI Scout/147 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.172.900 Kč (2.0 TDI Scout/147 kW) |
-
Rok • stupeň výbavy
2021 • Scout
-
Počet válců/ventilů na válec
4/4
-
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
-
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 95,5 mm
-
Stupeň komprese
15,5:1
-
Nejvyšší výkon
147 kW (200 koní)
-
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,8 s
-
Nejvyšší rychlost
230 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
640 l • 1 700 l
-
Objem palivové nádrže
55 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
1 766 kg • 2 195 kg
-
Prům. spotřeba: komb.
5,7 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 680 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 533 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 703 × 1 829 × 1 487 mm
Základní výbava: Litá 18palcová kola Braga, 8 airbagů včetně kolenního pro řidiče a středového vpředu, přední a zadní nárazník Scout, ochranné lemy blatníků, stříbrné kryty vnějších předních zrcátek, potah sedadel hnědá látka Thermoflux, potah palubní desky hnědá látka s prošitím, sportovní kryty pedálů, Matrix LED světlomety Top LED zadní svítilny, adaptivní tempomat, paket pro špatné cesty a zvýšený podvozek o 15 mm, volba jízdního režimu s Off-road funkcí, virtuální pedál (bezdotykové ovládání víka kufru), vyhřívání předních sedadel a volantu, infotainment Columbus 10" s navigací, digitální asistentka Laura, dotyková lišta, vyhřívané čelní sklo, bezklíčové odemykání a startování, bezdrátový SmartLink a další.
Volitelná výbava: Modrá Titan metalíza 16 000 Kč, 18" Kola z lehké slitiny Braga (antracitová, leštěná) 5 000 Kč, paket Ochrana cestujících 9 100 Kč, paket Asistovaná jízda 2.0 Top 52 000 Kč, Klima paket Top 14 300 Kč, Funkční paket Premium 15 800 Kč, Suedia - top ergonomická přední sedadla s hnědým prošitím 41 000 Kč, Adaptivní podvozek DCC včetně Off-road 25 000 Kč, Panoramatické střešní okno pro combi 30 000 Kč, Sound System Canton 12 900 Kč, Přisvěcování při odbočování pro přední mlhové LED světlomety 2 500 Kč, Asistent změny jízdního pruhu, osv. nást. prostoru a bezrámečkové vnitřní zp.zrcátko 5600 Kč, Tažné zařízení sklopné, el. odjistitelné 18 800 Kč, Rezervní kolo ocelové (dojezdové) s příslušenstvím 3 000 Kč