Škoda Octavia RS230 je o významný kousek lepší [první jízdní dojmy]

Nejostřejší Octavia RS je ještě ostřejší. Nová verze 230 je sice na pohled téměř k nerozeznání a ani po technické stránce se toho zas až tak moc nezměnilo, ale přesto je silnější provedení o kousek lepší. A pokud jezdíte rádi v zatáčkách, pak pro vás bude mít tenhle malý kousek dost velký význam.
Seznam kapitol
  1. Stejná není, Na okruhu se neztratí
  2. Co vadí?, Technické údaje
  3. Škoda Octavia RS230: Fotogalerie

Teorie je následující. RS230 je oproti klasickému RS přibližně o 73 000 dražší, má o deset koní vyšší výkon, sportovnější zvuk, několik vyloženě detailních změn exteriéru a především na přední nápravě diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.

Pakliže se ptáte, zda těchto pár věcí za zmíněný příplatek stojí, pak vám mohu dát jasnou odpověď. Kdyby tam nebyl ten diferenciál, pak to jsou skoro až zbytečně vyhozené peníze. Jenže ten diferenciál tam je, což situaci zásadně mění. Přesvědčil jsem se o tom na mezinárodní prezentaci pořádané na Slovakia Ringu.

Autosalony | Škoda | Premiéry | Škoda Octavia | Škoda Fabia | Ženeva 2015

Škoda představuje Octavii RS 230 se samosvorem a Fabii Monte Carlo

Stejná není

Jak jsme psali včera, RS230 není úplně stejné oproti klasickému RS. Ve standardu dostanete totiž černý designový paket, devatenáctipalcová kola, u liftbacku můžete mít také černý zadní spoiler a pak tu jsou černé koncovky výfuku a černé „V“ v označní auta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Každá Octavia RS230 má černý paket, který ale může mít běžné RS za příplatek. Hlavním poznávacím znamením tak jsou především kola a červné „V“ v označní auta, které je běžně šedé

Jenže černý designový paket lze dokoupit za příplatek i k běžnému RS, černý zadní spoiler zase nemá každá RS230, protože si musíte připlatit za černou střechu, abyste tuto věc dostali, a tak se nám zaručená poznávací znamení scvrknou pouze na to černé „V“ (standardem je šedé), kola a především černý výfuk. V interiéru se neodvážím tvrdit, co je jinak, protože jsem během prezentace žádné rozdíly nenašel.

Testy | Škoda | Sportovní auta | Srovnávací testy | Kombi | Peugeot | Škoda Octavia

Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS: Vítěz zcela jednoznačný?

Na pohled jsou změny minimální, ale měnily se také technické detaily. Posílená Octavia podstoupila kromě jiného mnoho kol na Nürburgringu, kde se ladil podvozek. Cílem ovšem nebylo udělat auto tvrdé jak Leon Cupra, i Octavia RS230 pořád myslí na normální cestování, takže je vůz ve výsledku spíše měkčí. Hodnocení komfortu si ale musíme nechat na později, protože jsme jezdili pouze na dokonale vyžehleném okruhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
RS230 je dostupné samozřejmě jako liftback i kombi, respektive s manuálem i automatem

RS230 má mimochodem pozměněnou geometrii zadních kol. Martin Hrdlička, šéf vývoje motorů a podvozků, říkal, že zajel s RS230 na Nürburgringu čas 8 minut a 22 sekund, následně s běžným RS to byl čas zhruba o deset sekund horší.

Škoda Octavia RS vs. Škoda Octavia RS230
  Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS230
Převodovka 6st. manuální/6st. DSG 6st. manuální/6st. DSG
Max. výkon (kW/k) 162/220 169/230
Při otáčkách (ot./min) 4500-6200 4700-6200
Max. točivý moment (Nm) 350 350
Při otáčkách (ot./min) 1500-4400 1500-4600
0-100 km/h (s) 6,8/6,9 6,7/6,8
Max. rychlost (km/h) 248/245 250/249
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,2/6,4 6,2/6,4
Pohotovostní hmotnost (kg) 1420/1440 1445/1465
Cena (Kč) 651 900/698 900 726 900/771 900

RS230 má také nový výfuk, přičemž se nejedná pouze o černé koncovky. Jiný je přední tlumič a jiné jsou i zadní tlumiče. Cílem bylo nabídnout sportovnější zvuk, který vám ale pořád neutrhne svou hlučností hlavu. Jenom vývoj sportovnějšího výfuku údajně zabral dva roky. Výsledek je přesně takový, jaký zřejmě měl být. Je decentní, ale o poznání zajímavější než v klasickém RS. Při přeřazení umí Octavia RS230 efektně s prominutím „prdnout“ do výfuku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový výfuk a diferenciál s elektronicky řízenou svorností, to jsou dvě hlavní věci, za které si při nákupu RS230 připlácíte. Chování diferenciálu si můžete také samostatně nastavit

Na okruhu se neztratí

Octavia RS230 jezdí velmi sympaticky. Když zavzpomínám na nedávné ježdění s benzinovým RS, musím uznat, že je posílený motor znát. Je živější. Elánu má dokonce tolik, že se ani na okruhu neztratí a zpoza volantu vám zde auto rozhodně nebude připadat jako pomalé. Když si uvědomíme, že jde o prostorný rodinný vůz, tak takový výsledek není vůbec k zahození.

Technika | Škoda | Sportovní auta | Srovnávací testy | Kombi | Seat | Škoda Octavia

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

První kola na Slovakia Ringu jsem strávil se zapnutou veškerou elektronickou podporou a s převodovkou v režimu S (nafasoval jsem verzi s převodovkou DSG). Automatický režimy na okruhu není úplně ideální, převodovka občas zbytečně podřazuje, takže třeba na výjezdu ze zatáčky, kdy chcete autu pořádně naložit, vám DSG pošle motor na kratičkou chvíli přes šest tisíc, aby zase zpátky zařadilo původní rychlost.

Ačkoliv má Octavia RS230 samosvorný diferenciál vpředu, zůstal zde stále systém XDS+. Obě tyto pomůcky mají v podstatě stejný cíl, potlačovat nedotáčivost, ale zasahují trochu jinak. Záleží to na intenzitě akcelerace a bočním přetížení. Samozřejmě existuje oblast, respektive styl jízdy, kdy pracuje diferenciál a XDS+ současně. Každopádně na okruhu nebo při rychlých výjezdech ze zatáčky vás elektronika trochu brzdí, což má jednoduché řešení. Stačí přepnout stabilizaci do režimu Sport.

Tam se zásahy elektronických systém odsunou do pozadí a Octavia se najednou začne chovat trochu jinak. Pod plynem v zatáčkách více pracuje diferenciál, který vás vnějším kolem více tlačí do zatáčky. Někdy tak opravdu při vznikající nedotáčivosti stačí přidat plyn a Octavia vás přední nápravou zatáhne zpět do oblouku. Není to tak intenzivní, jako u Méganu RS Trophy, ale je to sakra znát a právě tahle vlastnost je tou zásadní drobností, díky které vás bude bavit řízení RS230 více. Samozřejmě to nesmíte s nájezdem do zatáčky přehnat, protože pak nepomůže ani diferenciál a vás čeká nedotáčivý výlet mimo silnici.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jak funguje RS230 na silnici, to zatím nevíme, ale na okruhu se určitě neztratí, což je dobrá zpráva

Stabilizaci ovšem zcela vypnout nelze, protože lidé od Škody vyhodnotili takovou funkci jako zbytečnou. Nastavení ESC Sport je ovšem velmi chytré, takže i když jsem na okruhu jel dost ostře, zásahů stabilizace jsem si nevšiml. Jen pro zajímavost, spotřeba paliva se po jízdě na okruhu pohybovala u testované verze s převodovkou DSG kolem hodnoty 25 litrů.

Octavia RS230 je v podstatě stále stejná Octavia RS. Decentní koření v podobě výfuku a hlavně diferenciálu ale dělá z tohoto auta poměrně zábavný stroj. Uvidíme, jak si povede na standardních devatenáctkách také v běžné provozu. Pokud bude pohodlí na nějaké normální úrovni (devatenáctky nejsou nutností, auto může mít klidně i osmnáctky), pak to je z aktuálních koncernových sportovních kombi asi to nejuniverzálnější. Výkon 230 koní na přední nápravě je minimálně dostatečný, prostoru v interiéru je hodně i na pohodlné cestování. Pro některé zákazníky to bude hotový ideál.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Stejná není, Na okruhu se neztratí
  2. Co vadí?, Technické údaje
  3. Škoda Octavia RS230: Fotogalerie
Škoda Octavia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 163 602 km
Cena: 159 000 Kč
Škoda Octavia 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 88 111 km
Cena: 204 000 Kč
Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 154 604 km
Cena: 125 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků