Škoda Octavia RS TDI: nejlepší ze škodovek?

(první test) Poprvé jsme důkladně otestovali Octavii RS s vrcholnou evolucí motoru 2,0 TDI. Jak sluší eReSce 170 naftových koní?
Škoda Octavia RS TDI: nejlepší ze škodovek?
Seznam kapitol
  1. Úvod, nové barvy, nový motor TDI
  2. Motor 2,0 TDI 125 kW, jízda na dálnici i po okresce
  3. Závěr aneb Těžký život vedle TFSI, Cenové a technické parametry

Škoda se sice letos nachází v roce Roomstera, ale nezapomíná ani na své ostatní „ratolesti“ a pro modelový rok 2007 pro ně připravila celou řadu větších či menších vylepšení. Jak už je u Škody zvykem, své novinky pro další rok nabízí již od léta roku předcházejícího, a tak začátkem září představila všechna vylepšení novinářům. Nad ostatními novinkami, ke kterým se ještě dostaneme v některém z dalších článků, jednoznačně vyčnívá zásadní oživení nabídky pro jednu z perel ve stáji Škody, Octavii RS. Ta kromě dvou nových barev, bílé a žluté (nebo Sprint Yellow a Candy White, chcete-li), dostala do vínku zcela nový motor 2,0 TDI s výkonem 125 kW.

V době dieselové jde nesporně o velmi očekávaný produkt a s nadšením jsme přijali nabídku jej poprvé důkladně otestovat. Na papíře působí schopnosti RS TDI takřka magickým dojmem, obzvláště v námi zkoušených variantách kombi – má dostatek prostoru pro cestující i pro zavazadla, slušný výkon a nízkou spotřebu. Ale je taková i ve skutečnosti? Po prvních stovkách kilometrů víme mnohé.

Šarmantní bílá, oslnivá žlutá

Vzhledem k tomu, že jsme Octavii RS ve verzi liftback a s motorem 2,0 TFSI důkladně testovali dříve, budeme se následujících řádcích věnovat především odlišnostem dieselového kombíku. Přesto se i u vzhledu vozu na chvíli zastavím, a to jednak pro jeho baťůžek za zadní nápravou a také kvůli jeho novým barvám.

Pokud si projdete stať o vzhledu RS ve výše odkazovaném testu, dojdete patrně k závěru, že liftback mi na pohled příliš neučaroval. Krom podivně řešeného předního nárazníku mi na voze neseděla těžká záď s protaženým nárazníkem a spoilerem pátých dveří. Tento problém u kombíku odpadá, záď vcelku dynamicky střiženého „wagonu“ působí na RS o 100 procent čistěji. Už ani příď ve mě nebudila tolik rozporů, snad proto, že jsem si zvykl, snad kvůli jiné barvě. Většinu času jsme strávili s bílým provedením vozu a právě barva mě na RS Combi TDI zaujala nejvíce. Ne kvůli zděšení, co s barvou pátých dveří provede zásah českého chiptunera (nic, TDI 125 kW má standardně filtr pevných částic), ale prostě proto, že vozu nesmírně slušela.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bílé RS to sluší v prostředí pracovním...

Máte-li za to, že se bílá hodí leda tak na firemní dodávku nebo japonský sporťák, nenechte se mýlit. U RS Combi zdůrazňuje velikost vozu a mohutnost některých jeho partií, stejně tak jako nechá vyniknout snížený podvozek a naopak zaniknout některé drobné designové neduhy. Však posuďte sami, pořídili jsme statické i dynamické fotografie a i na nich se mi bílé provedení jeví být velmi sebevědomé. Svůj názor ale pochopitleně nikomu nenutím...

Naopak se trochu podivím nad vzhledem žlutého provedení. Jestliže Fabii RS sluší, pro Octavii RS se mi jeví být příliš „dětské“. Koupit si decentní vůz typu Octavia s barvou, která by vystrašila snad i majitele Focusu ST v barvě Electric Orange? Obzvláště v provedení kombi mi to přijde být trochu šílené. Ale i to je na volbě každého, barva je to rozhodně oslnivá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
...i stylovém

Vrcholné „tédéíčko“

Motor 2,0 TDI 125 kW je v tuto chvíli vrcholnou a do budoucna dost možná poslední evolucí čtyřválcového tédéíčka se systémem čerpadlo-tryska. Volkswagen již dříve připustil přechod na systém Common-Rail i u čtyřválcových motorů (šesti- a osmiválce jej již mají) a osobně jsem přesvědčen, že se tak bude snažit učinit co nejdříve. Volkswagenem používaný systém dnes již naráží na své limity a i zkušenost s TDI PD 125 kW o nich leccos napověděla. Ale nepředbíhejme a motor si nejprve v krátkosti představme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Některé možná napadne, že jde jen o „očipovaný“ motor 2,0 TDI 103 kW bez zásadních technických změn, který vám na požádání „vyrobí“ i Josef z garáže. Pravdou je ale úplný opak. Šestnáctiventilový motor je od méně výkonných verízí značně odlišný a disponuje několika zajímavými technickými řešeními. Známé je jeho piezoelektrické vstřikování, za standard lze označit turbodmychadlo s proměnou geometrií lopatek, méně už se ale ví o jeho řízeném sání, které umožňuje v případě nízkého zatížení uzavřít čtyři z osmi sacích kanálů, zvýšit efektivitu spalování a zlepšit reakci na plynový pedál. Ve výsledku je důležitý nižší výchozí kompresní poměr, který by měl mít pozitivní vliv na hlučnost agregátu, umožnit větší rozsah plnícího tlaku turba, tím i pozvolnější nástup výkon a dosažení vyššího maximálního výkonu. Zkrátka se charakterem a zvukem přiblížit benzinovému motoru při zachování výhod motoru dieselového, jinými slovy – být alespoň jako dieselový šestiválec. A realita?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, nové barvy, nový motor TDI
  2. Motor 2,0 TDI 125 kW, jízda na dálnici i po okresce
  3. Závěr aneb Těžký život vedle TFSI, Cenové a technické parametry

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků