Škoda Octavia RS-P: 258 koní pro „eReSo”

Škoda u nás prodává Octavie RS jak housky na krámě, v Austrálii ale musí dokazovat, co vše dovede. I proto dala za vznik Octavii RS-P.

Možná ani netušíte, že Škoda prodává svá auta také v Austrálii. Pak vás zřejmě překvapí nejen tento fakt, ale i to, že tak činí s úspěchem. Méně překvapivé poté v daném kontextu bude, že při propagaci svých produktů pro australské zákazníky hýří neotřelými nápady, což je pro úspěch na jistě náročném trhu nezbytné.

Obvykle vás „vrtochy” australského zastoupení Škody neobtěžujeme, ten poslední je ale natolik zajímavý, že se o něm zmínit zkrátka musíme. Firma se totiž rozhodla podpořit tamní prodeje modelu Octavia RS speciální verzí RS-P, která má najít své uplatnění především na okruzích. Písmeno P ve jméně značí slovo Project, čímž je dáno najevo i to, že jde o jednorázový projekt, ale vzhledem k zájmu, který tento počin ve světě sklízí, si nemůžeme být jisti, že nepřeroste alespoň v limitovanou edici či doplňkový paket pro vybrané trhy. Čím je tedy tento vůz zajímavý?

V prvé řadě je třeba si říci, že označení Octavie RS-P jako nějaké okruhové specialitky by bylo hodně nadsazené. Vůz je postaven na bázi verze kombi, čímž je jeho předurčení pro optimální fungování v náročných podmínkách do jisté míry omezeno, přičemž - jak za chvíli bude zřejmé - z využitelnosti kombi stejně mnoho nezbylo. Jde ale jinak o velmi sympatický funkční tuning, ze kterého by se všemožní lepiči křidélek měli učit.

Na pohled se RS-P od sériového provedení odlišuje jen v detailech. Nepřehlédnutelná jsou snad pouze černá 18" kola, jinak se liší jen zelenými třmeny brzd (takové ale byly na RS k vidění již dříve), voštinovou mřížkou chladiče a nápisy RS-P vpředu i vzadu.

Vzhled ale mohou odlišit i funkční prvky, zejména pak upravený podvozek s nastavitelnými tlumiči. Když už jsme u podvozku, musíme se na chvíli vrátit k 18" kolům, která obouvají semi-slicky Yokohama Advan AO48 o rozměru 225/40 R18 a budou mít jistě významný vliv na lepší jízdní vlastnosti vozu.

Tuhost karoserie se snaži vylepšit rozpěrné tyče vpředu i vzadu. Přední je klasicky v motorovém prostoru, zadní výztuhy ale zabraly značnou část zavazadlového prostoru, čímž zároveň popírají smysl volby kombi varianty vozu pro tento projekt. Ale v Austrálii je všechno vzhůru nohama...

Významné změny se odehrály v motorovém prostoru a vlastně i a za ním. Zvětšené sání a propustnější systém výfuků se spolu s odladěným software řídící jednotky motoru postaraly o nárůst výkonu na 190 kW (258 koní) a točivého momentu až k 350 Nm. Výsledné dynamické parametry neznáme, ale vzhledem k významné změně výkonu oproti standardním 147 kW (200 koní) budou jistě o poznání zajímavější.

Zdivočelé RS krotí větší brzdové kotouče, které rozhodně nelze nazvat poddimenzovanými. Celých 355 mm průměru kotouče vpředu, „okusovaného” čtypřpístkovými brzdiči, a 310 mm plus jeden pístek téhož vzadu se jistě postarají o spolehlivé zastavení i na závodních okruzích.

Škoda vehementně tvrdí, že nic z tohoto projektu pro sériovou výrobu nechystá, ale upřímně řečeno, jaký by byl problém nabídnout podobný paket za příplatek náročným zákazníkům? A pokud to pro Škodu problém bude, pro vás to jistě problém není - podobnou úpravu zvládne na objednávku provést kvalitní úpravce za cenu odhadem mezi 100 a 150 tisíci Kč, což za unikátní a zřejmě velmi dobře fungující výsledek není až tak mnoho...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Škoda Octavia RS-P  Foto: Škoda Australia, The Motor Report

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků