Vyrazili jsme se svézt nejrychlejší Octavií na rumunský průsmyk Transfăgărășan, který v kultovním pořadu označili za nejkrásnější silnici světa.
Kapitoly článku:
Aktualizováno 2. 8. 2013 10:37 Do kapitoly Co by stálo za zlepšení jsme doplnili informaci, že sériové Octavie RS s převodovkou DSG budou mít tlačítka pro řazení na volantu vždy.
Nová Škoda Octavia RS chce být rychlejší a emocionálně přitažlivější než poněkud nevýrazný model druhé generace, tvrdí Škoda. A jako by chtěla dokázat, že to nejsou jen řeči, už výběrem místa takzvané dynamické prezentace. Na ní si novináři z České republiky mohou nový model poprvé vyzkoušet a podělit se o dojmy se svým publikem.
Zatímco v pořadí druhá Škoda Octavia RS se před sedmi lety představovala médiím na zcela nezáživných silnicích mezi Bratislavou a Brnem, tentokrát mladoboleslavská automobilka zvolila destinaci z opojnějšího soudku: vysokohorský průsmyk Transfăgărășan v Jižních Karpatech.
Vypadá opravdu dobře
Zvenku novou Octavii RS poznáte podle nízko spuštěného předního nárazníku s lichoběžníkovými vstupy vzduchu. Motiv nepravidelného lichoběžníku převzaly i dvě koncovky výfuku, usazené v černém stylistickém prvku symbolizujícím difuzor. Nejvíc ale RSo prozrazuje jeho postoj. I z dálky nebo za jízdy vidíte, že sedí na silnici jinak. Má totiž o 15 mm nižší podvozek, širší rozchod a větší kola než obyčejnější verze.
Nižší postoj, vyplněné podběhy a jiné nárazníky vyniknou naživo lépe než na fotkách
Výsledkem toho všeho je zvláštní efekt. Zatímco Octavia III vypadá naživo o poznání nudněji než na oficiálních fotkách, eReSu to ve skutečnosti sluší víc než na obrázcích. V zeleném laku Rallye působí vyloženě exoticky, ale její křivky dobře vyniknou i ve stříbrné Brilliant nebo červené Corrida, což byla barva našeho kombi pro první den novinářských jízd.
Přestože velké nárazníky s hladovými otvory, spoilery a další stylotvorné detaily exteriéru zvyšují aerodynamický odpor, konstruktérům se v případě nové Octavie RS podařilo udržet součinitel cx pod hodnotou 0,30. Výrobce udává 0,298 pro liftback a 0,294 pro kombi.
Uvnitř na vás čekají povedená sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jako v Porsche, přiměřeně zprohýbaný volant a dekorační lišty se vzorem naznačujícím lakovaný karbon.
Nalézt vhodnou polohu pro rychlé svezení není problém a dobré vedení těla v oblasti lopatek v kombinaci s rozměrnou opěrkou pro levou nohu umožnuje sedět s pevně fixovaným trupem a pažemi zcela volnými pro otáčení volantem.
Není to špatné, ale ani nijak speciální. Nová Škoda Octavia RS rozhodně nepatří k těm autům, která vám zrychlí tep už po usednutí za volant. A velká gumová plocha v horní části palubní desky, kde má většina aut aspoň symbolickou dekorační lištu, působí v modelu RS ještě nepatřičnější než v ostatních Octaviích.
Do Rumunska jsme ale nepřijeli proto, abychom se na novou Octavii RS dívali jako na svatý obrázek. Přijeli jsme hlavně jezdit.