Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

Škoda nás společně s dalšími českými a slovenskými novináři pozvala na první jízdy s ekologicky zaměřenými verzemi nové octavie. Hlavní hvězdou byl bezpochyby plug-in hybrid, který známe již z modelu Superb. V následujících týdnech se tyto vozy objeví i na klasických českých testech, mohli jsme si tak alespoň dát první ochutnávku.

Při té příležitosti jsme se zaměřili především na novou Škodu Octavia RS iV. V ostře laděném bestselleru domácí značky jsme se totiž ještě neprojeli. Sourozenecký Volkswagen Golf GTI jsme už řídili, ovšem pod jeho kapotou bilo čistě spalovací srdce. Souhra dvou rozdílných motorů v řeči zábavy byla pro nás novinkou.

Nová Škoda Enyaq iV vs. konkurence na českém trhu: Komu ještě připadá drahá?

Nová Škoda Enyaq iV vs. konkurence na českém trhu: Komu ještě připadá drahá?

Škodu Octavia RS koupíte za minimálně 889.900 Kč. Dostanete za to nový naftový motor 2.0 TDI Evo o výkonu 147 kW. Za plug-in hybrid dáte minimálně 939.900 Kč. Stejné peníze chce Škoda i za dvoulitr TSI. Základem RS iV je přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI, který sám o sobě produkuje 110 kW (150 koní) mezi 5000 a 6000 otáčkami.

koda Octavia RS 2020 v ČR: Ceny všech dostupných verzí
Motor Cena
2.0 TSI/180 kW 6M 889.900 Kč
2.0 TSI/180 kW DSG 939.900 Kč
2.0 TDI/147 kW DSG 889.900 Kč
2.0 TDI/147 kW DSG 4x4 954.900 Kč
1.4 TSI PHEV iV/180 kW DSG 939.900 Kč
*za kombi se připlácí 40.000 Kč

Třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem je uložen přímo v šestistupňové automatické převodovce DQ400e. Dává výkon 85 kW (o 10 kW víc než u standardního iV) a 300 N.m točivého momentu. Spoluprací obou pohonných ústrojí dosáhla Škoda kombinované hodnoty 180 kW (245 koní) a točivého momentu 400 N.m.

Škodovka byla na Le Mans rychlejší než Porsche. Úspěch zhatil díl za pár haléřů

Škodovka byla na Le Mans rychlejší než Porsche. Úspěch zhatil díl za pár haléřů

Baterie o kapacitě 13 kWh vydrží vozu k ujetí asi 60 kilometrů čistě na elektřinu. Je umístěna v přední části zavazadlového prostoru a najdete ji po odejmutí podlážky. Uvidíte pak ale jenom její „sarkofág“, ve kterém se vše skrývá. Je to také důvod, proč dostanete v tomto modelu menší zavazadlový prostor. 450 litrů (490 l pro kombi) ale i tak musí většině lidí stačit.

Tolik tedy k teorii, teď praxe. Písmena RS a vyšší výkon nejsou to jediné, co vám dá Škoda u ostré verze navíc. Předně jde o čistě subjektivní vzhled, který je za mě hodně povedený a líbí se mi více než nový VW Golf GTI. Čistě spalovací verze ostré octavie, které jsou mají světlou výšku o 15 mm nižší v porovnání se standardními octaviemi, však vypadají ještě dravěji.

Na výběr máte ze čtyř druhů kol - dvoje osmnáctky a dvoje devatenáctky. Řídili jsme verzi s disky Altair Aero s pneumatikami 225/40 R19. Uvnitř vás vedle dekorů a volantu se třemi rameny místo dvou určitě potěší i nová sportovní sedadla.

Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta stará. Podívejte se, jak na to Škoda přišla

Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta stará. Podívejte se, jak na to Škoda přišla

Sedadla vás pevně drží, ale klidně v nich vydržíte půl dne bez bolesti zad. Takové BMW M135i xDrive vás kvůli tvrdým sedadlům uvnitř očividně moc dlouho nechce. Novinkou je středový airbag, který je na straně řidičova sedadla.

Stejně jako v případě Superbu iV vůz po nastartování využívá akumulátor a spalovací motor do hry běžně moc často nezapojuje. Tedy alespoň v případě, že máte dostatečně nabito. Režim Sport podřizuje obě pohonná ústrojí dynamice, na stovku se dostanete za 7,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 225 km/h.

Oproti 150 kilowattům ve standardním iV je těch 30 kW navíc hodně znát. RS iV se umí hezky sebrat a decentně vás mačkat do sedačky. Lehkou prodlevu převodovky pak kompenzuje okamžitým přívalem točivého momentu elektromotoru. Střídání pohonů zaznamenáte pouze pokud se na něj soustředíte. Žádné podivné škubnutí se nestane.

Levná Škoda Octavia IV je konečně v ČR! Žebrák rozhodně není, má i nový motor

Levná Škoda Octavia IV je konečně v ČR! Žebrák rozhodně není, má i nový motor

Při jízdě ve sportovním režimu si nelze nevšimnout uměle vytvořeného zvuku motoru. Místo simulace něčeho zajímavého ale jen bubnuje a ve středních otáčkách je vyloženě otravný. Po uvolnění plynu se okamžitě vytratí a slyšíte jen tiché doznívání čtyřválce.

Přitom je to škoda, protože zvenku má vůz docela příjemný zvuk a to i přesto, že je pravá koncovka výfuku slepá. S rourami od některého z věhlasných výrobců by mohl vůz znít pěkně. Na umělý zvuk se však dá vyzrát individuálním jízdním režimem, kde si doprovod vypnete a zbytek auta necháte ostrý.

S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

Tedy ne tak úplně ostrý. Zkratka Rally Sport už tři generace znamená spíše rychlejší cestování s tužším podvozkem. To zůstává i u nového vozu. K RS dostanete standardně progresivní řízení, čitelnější podvozek a vzadu víceprvkovou nápravu. Velmi solidní jsou i větší brzdy. To vše dostanete v rámci celého modelového portfolia RS bez příplatku.

Do práce a z práce vás ostrá octavia odveze v nečekaném komfortu. Velkou zásluhu na tom má adaptivní podvozek za 25 tisíc korun, který tlumí jedna radost. Podvozek funguje jako v o třídu vyšším autě. Bez přehánění je tak komfortní, jako třeba v Lexusu ES. Příjemně se houpe a i hluk od pneumatik pouští dovnitř jen minimálně.

Jak se změnila představa kompaktního kombi za 50 let? Odpověď ukazuje Seat

Jak se změnila představa kompaktního kombi za 50 let? Odpověď ukazuje Seat

Tlačit vůz k ostré jízdě podle mě nemá po prvním seznámení moc význam. I nejostřejší režim podvozku a motorů je poměrně odtažitý. Řízení má nepřirozený odpor a hodně zatížený podvozek začne v utažených zatáčkách zmatkovat. Lehký čumák si sice snadno nasměřujete do zatáčky, ale gumy začnou poměrně brzo kvílet. Ve vyšší rychlosti už piští pod velkým zatížením i zadní kola. Rozhodně by tady pomohl přední diferenciál VAQ, kterým však plug-in hybrid není vybaven.

Pro jistotu jsem to tedy otočil a projel ten samý úsek několika zatáček ještě jednou, ale tentokrát spíš středním tempem. Bylo to mnohem lepší. Motory umí pěkně vytáhnout ze zatáček a podvozek je i v nejostřejším režimu velmi příjemný. Největší pochvalu ale zaslouží brzdy, které jsou prostě skvělé. Do toho ta vynikající sedadla. Je to prostě pohoda, jaká by měla být.

Ostrá Cupra Ateca má po faceliftu. 300 koní zůstává, změny jsou zvenku i uvnitř

Ostrá Cupra Ateca má po faceliftu. 300 koní zůstává, změny jsou zvenku i uvnitř

Ještě větší pohoda je spotřeba. Běžnou jízdu jsem na úseku dlouhém 42 km zdolal za 2,4 l/100 km a 9,2 kWh/100 km. Ostrou pak za 5,8 l/100 km a 4,2 kWh/100 km. Pro koho je tedy přesně tohle auto určené?

Řekněme, že potřebujete služební auto a rádi se občas svezete. Chcete po svém šéfovi tedy takové, které vám to bude schopné poskytnout. A obyčejná Škoda Octavia RS je na to ideální. Šéf ale ví, že jezdíte často po městě a využijete jízdu na elektřinu. A v ten moment řeknete: „Ha, chci RS iV!

A rázem budete mít na pohled příjemné a jízdně velmi pohodlné auto, které nešetří výbavou. Díky značkám EL váš šéf ušetří za parkování na modrých zónách v Praze a za dálniční známku. V případě, že budete často nabíjet pak i za palivo.

Páté kolo u vozu mohlo způsobit revoluci v parkování. Řidiči jej ale právem zavrhli

Páté kolo u vozu mohlo způsobit revoluci v parkování. Řidiči jej ale právem zavrhli

Na těžkopádnost danou vysokou hmotností (1695 kg sedan, 1707 kg kombi), si budete muset zvyknout, stejně jako na další neduhy standardního modelu. A to, že Škoda Octavia RS iV není vyloženě sportovní auto, už dávno určitě víte. S novou generací se toho na vlastnostech vozu moc nemění. Na to, jaké to bude s jinou motorizací, si ale budeme muset počkat, stejně jako na chování modelu RS iV na českých silnicích.

Bude určitě zajímavé, jak si tento vůz povede ve srovnání s čistě spalovacími sourozenci. Kompletní technická data všech verzí však prozatím nemáme. Brzy se také podíváme na standardní model iV, se kterým jsme se také projeli.

Škoda Octavia RS iV: Technické údaje
Verze liftback kombi
Motor R4 + elektromotor
Objem [cm3] 1395
Výkon [Kw/ot.min] 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/ot.min] 250/1550-3500
Výkon elektromotoru [kW] 85
T. moment elektromotoru [N.m] 330
Systémový výkon [kW] 180
Systémový t.moment [N.m] 400
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,3
Maximální rychlost [km/h] 225
Hmotnost [kg] 1695 1707
Převodovka 6A
Pohon kol přední
Délka [mm] 4702
Šířka [mm] 1829
Výška [mm] 1476 1474
Rozvor [mm] 2681
Zavazadlový prostor [l] 450 490
Rozchod kol vpředu [mm] 1539
Rozchod kol vzadu [mm] 1539
Objem nádrže [l] 39,5

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

včera | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků