Značka Škoda na sebe upoutala pozornost netradičním způsobem: rychlostní jízdou na slavných solných pláních v Bonneville.
Automobilka Škoda Auto je známa svojí dlouholetou oficiální podporou sportovních podniků včetně mistrovství světa v hokeji nebo cyklistických závodů Tour de France. Nyní se však na legendárních solných pláních v Bonneville v americkém státě Utah objevil výrazně upravený vůz Škoda Octavia RS, aby tak oslavil desetileté výročí řady Octavia RS a 110 let účasti mladoboleslavských automobilů v závodech. O žádný rychlostní rekord vlastně neusiloval, ale dostalo se mu pocty okusit stejný povrch, na němž například v šedesátých letech „drtil“ svůj Spirit of America Carig Breedlove a Gary Gabelich v roce 1970 dosáhl na speciálu Blue Flame rychlosti přes 1 014 km/h.
Již letos v červnu na veřejnost prosáklo, že britský importér vozů Škoda připravuje ve spolupráci se specializovanou společností Revo Technik výrazně přepracovaný speciál Škoda Octavia RS (v Anglii je označují vRS). Autoři tehdy slibovali, že rozsáhle modifikovaný čtyřválec 2,0 TFSI bude dávat 550 až 600 koní a vůz s ním pokoří hranici 200 mph (321,9 km/h), nicméně nakonec se jim z této oblíbené pohonné jednotky podařilo dostat „pouze“ 507 koní (373 kW).
Tip: Přečtěte si náš redakční test sériového vozu Škoda Octavia RS
Přesto se záměr podařil a speciální Octavia RS dosáhla rychlosti 202,15 mph, tedy 325,33 km/h, což celý tým údajně motivovalo k přípravám na překročení limitu 216 mph. Vůz „vRS Bonneville Special“ se však již nyní stal nejrychlejším automobilem značky Škoda v její historii. Stalo se tak během letošního „týdne závodů v Bonneville“, za volant usedl novinář Richard Meaden, jemuž se podařilo v povinných trénincích čtyřikrát po sobě překročit rychlost 191 mph (307,4 km/h).
Celý projekt vznikl z popudu britského importéra škodovek, Mladá Boleslav s ním nemá prakticky nic společného
A jakými modifikacemi tento vůz před samotnými jízdami prošel? Světlá výška klesla o 80 mm a příď auta byla doplněna konzolí pro upevnění speciálního mezichladiče stlačovaného vzduchu. Aby stroj odpovídal požadavkům jihokalifornské časoměřičské společnosti (SCTA), byla dále opatřen speciální ochrannou klecí, hasicí soustavou či brzdicím padákem. Zážehový čtyřválec 2,0 TFSI obdržel speciální vysokotlaké turbodmychadlo Garrett a další modifikace jej připravila na spalování vysokooktanového paliva.