Škoda Octavia RS: dobré auto se špatným jménem (velký test)

Nová Octavia RS je nejrychlejší škodovkou všech dob. S dvěma sty koňmi nemá mít problém pokořit hranici 240 km/h, pobavit řidiče a přitom si ponechat klíčové výhody běžné Octavie. Je ale realita tak růžová? Vše podstatné zjistíte v našem testu. (video)
Škoda Octavia RS: dobré auto se špatným jménem (velký test)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér s hezkou přídí, Interiér s výbornými sedadly
  2. Výborný motor TFSI, Spotřeba, Dynamika
  3. Jízda: Výborné řazení, solidní brzdy. Ale to řízení..., Dálniční „joy machine“
  4. Závěr, Detailní technické a cenové parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Výborné řazení, solidní brzdy. Ale to řízení...

Řekněme si narovinu, že očekávat od Octavie RS, že bude na silnici vrcholem mrštnosti, poddajnosti a ovladatelnosti, by bylo naivní. Už když vezmu v potaz, že vychází z vozu snažícího se „nacpat“ karoserii vozu takřka o třídu vyššího na platformu kompaktního golfu, používá např. klasické „koncernové“ řízení, které jsme již mnohokrát označili za nekomunikativní, a vzhledem k orientaci značky půjde cestou co největšího kompromisu, nemohu být tak bláhový, abych v eresku spatřoval nějaký nekompromisní sporťák. Přiznám se, že jsem byl před testem několika kolegy z branže varován, že budu vozem zklámán, že prostě není tím, čim by podle nich měl být. Protože už jsem dříve RS krátce zkusil, byl jsem přesvědčen, že nepochopili zaměření vozu a staví Octavii RS do role, kterou se ani nesnaží hrát. Měl jsem ovšem pravdu jen zčásti.


Klasické cejchování budíků "do kulata" už snad ani nemá cenu kritizovat, zvykli jsme si...
   
Dobrý pocit z jízdy podtrhovala nadstandardní funkční výbava.

Ale začněme pozitivně. Octavia RS měla minimálně jednu naprosto špičkovou vlastnost a to řazení. Jakkoli je řazení Volkswagenů v mnoha testech vychvalováno, já jsem nikdy nepatřil mezi jeho obdivovatele – je vždy krátké, přesné, lehké, ale také stejně obvykle trpí přechodovými odpory, tedy takovými mezistupni při řazení jednotlivých „kvaltů“. Ty dokáží někdy zmást až natolik, že rychlost pocitově považujete za zařazenou, i když ještě zařazena není. V Octavii RS ale nic takového, řazení bylo čisté jako lilie a srovnatelné třeba s mnou mnohokrát vychvalovaným řazením v Astře GTC. Stále mu bohužel chyběla jakási přímost, tedy to, že v řadící páce vyloženě cítíte, jak posouváte jedno kolečko ke druhému a dokážete tak přesnou prací s plynem a spojkou úplně vyřadit synchrony ze hry, ale to už jsme zase jinde. Pro běžného uživatele bude řazení ORS vynikající.

Jako velmi čitelné ohodnotím překvapivě i brzdy. Když si vzpomenu, jak jedovaté a nevyzpytatelné byly třeba v Golfu GTI, je RS v tomto směru pohádkou. Pedál nebyl přeposilovaný a intenzita brzdného účinku se zvyšovala zcela předvídatelně. Bohužel, řízení má dnes Volkswagen snad jen jedno, a tak musím setrvat u svých dřívějších hodnocení – je velmi dobře naposilované, je i přesné, ale k uzoufání nepovídavé. Neřekne vám zkrátka absolutně nic o tom, co se děje pod předními koly a např. na sněhu, na němž jsem měl také možnost jezdit, vynikne tato slabina v křišťálové čistotě. Jedete po zasněžené silnici, snažíte se v zatáčkách najít hranici, ale ono to nejde. Jedete rychle a říkáte si, je už tohle ta nedotáčivost? Začínáte to pociťovat vším možným, jen ne rukama, řízení opravdu neupozorní na ztrátu trakce v jakémkoli směru. A to stejné je to na suchu, jen rychlosti si posuňte výš. Když v zatáčkách hledáte limity, řízení musíte pustit z hlavy, víc informací vůz přenese do jiných částí těla skrze sedačku. Neustále „šmátráte“ předními koly po silnici v honbě za informací, které se vám ne a ne dostat prostředkem, kterým jí nejvíce očekáváte.

Dálniční „joy machine“

Když si toto sečtete, vychází z toho Octavie RS dobře, lepší řízení nikdo nečekal a řazení a brzdy jsou příjemným překvapením. Jenže je tu ještě jeden problém, a to naladění podvozku. Je zkrátka zvláštní, nechci říci, že špatné, ale já jsem mu v některých režimech jízdy porozumět nedokázal. Přišlo mi takové, jako když na měkký podvozek naroubujete obrovská nízkoprofilová kola. Testovaná RS měla totiž příplatkové „osmnáctky“, a to podle mě byl zdroj zbytečných problémů.

    
Zadní sedadla RS jsou k posádce stejně vstřícná jako sedadla bězných verzí.

I výplně dveří zdobí kožené čalounění.

V nízkých rychlostech byla jízda díky velkým kolům dosti nekomfortní, na „kočičích hlavách“ o sobě podvozek dával hodně vědět. Přenos rázů od kol by se dal očekávat, ale ani zvuková kulisa nebyla zrovna optimální. Jasně, máme v rukou sporťák, ten není laděn na jízdu po zbořeništi českých pseudosilnic. Jenže co za tento ústupek dokáže RS nabídnout? Bohužel ne mnoho, alespoň já toho mnoho nenašel. Jakmile totiž jedete rychle, jízda není stabilní a pevná, což by odpovídalo diskomfortu v nízkých rychlostech, je spíše rozevlátá. Nutno říci, že to chce nějak nekvalitní povrch, ale stačí rozhoupaná nebo rozbitá cesta a vůz rychle ztrácí jistotu. Mohou za to podle mě tři věci – velký zadní převis, měkčí odpružení a zmiňovaná velká kola. To všechno způsobuje, že na špatné silnici záď odskakuje a na rozhoupané si tak povlává v závěsu za předkem. Na to druhé se dá zvyknout a nelze říci, že by to vůz nějak dostávalo ze zvolené stopy, ale na jistotě vám to nepřidá. To všechno se umocní, když záď odlehčíte, tedy začnete intenzivněji brzdit. Samotné zabrzdění ještě není problém, ale pokud u toho budete chtít trochu zatáčet, zažijete opravdu něco nevídaného. Máte-li rádi adrenalin, doporučím vám půjčení Octavie RS a výlet na letiště s trochu hrbolatým povrchem. Stačí se rozjet na 240 km/h, prudce brzdit a lehce pohybovat volantem. Garantuji vám, že si půjdete vyměnit spodní prádlo... Funguje to ale jen poprvé, člověk si prostě zvykne na všechno. K tomu ještě dodám, že na nekvalitním povrchu má vůz trochu problémy se zabrzděním jako takovým, na vině je ABS. Buď jeho špatné naladění nebo bude problém v naladění tlumičů. ABS zasahuje zkrátka příliš brzy a připravuje kola o brzdnou sílu, kterou by měla umět přenést.

Jenže tohle všechno platí jen pokud začnete s Octavií dělat to, co jsem s ní nikdy dělat neměl. Tedy usmyslíte si, že jde o hot hatch a začnete ho tvrdě prohánět po technických tratích. Ale co si také jiného slibovat od vozu s přídomkem RS? Pokud na tato písmena zapomenete a začnete RS používat jako rychlý cesťák, prakticky žádná negativa se neprojeví. Nebrzdíte na maximum a brzdy jsou výborné, nestabilita žádná, přestanete jezdit po rozhoupaných cestičkách 180 km/h a opět žádný náznak problému. Zůstává jen onen diskomfort na špatném povrchu, ale pokud nehledáte limity, i ten je rozumnou daní za přece jen vyšší stabilitu vozu, než kterou nabídnou běžné Octavie. Lahůdkou je pak dálniční jízda, zde můžete jet i sakra rychle, aniž byste pocítili jakýkoli problém. Motor ma výborný výkon, převody zapadají jak nůž do másla, brzdy se dobře dávkují a řízením sotva zatočíte. Motor má k tomu pěkný zvuk, odhlučnění aerodynamického hluku i hluku od kol je rozumné a podvozek zde ani nelze dostávat k limitu...

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér s hezkou přídí, Interiér s výbornými sedadly
  2. Výborný motor TFSI, Spotřeba, Dynamika
  3. Jízda: Výborné řazení, solidní brzdy. Ale to řízení..., Dálniční „joy machine“
  4. Závěr, Detailní technické a cenové parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků