Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

Jsou tradice, které by se měly dodržovat. Třeba že by Škoda Octavia měla mít verzi RS. Jenže ne vždy to bylo jen o benzinu. Vlastně pouze první generace neměla jiný motor než ten, který spaluje benzin. S druhu generací dorazila i naftová verze, měla ji i třetí, tedy minulá generace, a co se českého trhu týče, uvádí Škodovka velký zájem právě o naftové verze.

Od roku 2013, kdy vstoupila třetí generace Škody Octavia RS na trh, bylo v Česku registrováno více než 14.400 kusů eresek, z nichž 57 procent mělo pod kapotou naftový dvoulitr. To se pak člověk nemůže divit, že se automobilka v případě Kodiaqu RS rozhodla pro naftové biturbo, které se prakticky hned stalo hitem i navzdory vysoké pořizovací ceně.

Dny Škody Kodiaq RS TDI jsou sečteny. Přijde o motor, hybridu se asi nevyhne

Dny Škody Kodiaq RS TDI jsou sečteny. Přijde o motor, hybridu se asi nevyhne

Současná generace Škody Octavia RS vstoupila na český trh nejdříve v provedení iV, tedy s plug-in hybridním pohonem kombinujícím benzinovou jedna-čtyřku, elektromotor, více než 130 kilogramů vážící akumulátor a šestistupňovou převodovku DSG. Vzhledem k přísným emisním limitům to bylo nevyhnutelné, o sportovní auto se ale aspoň podle mého názoru nejedná. Jenom se tak tváří, stejně jako Cupra Leon e-Hybrid, s níž jsem se nedávno svezl. Octavia RS iV je v podstatě to samé v „světle zeleném“. Respektuji ji, ale sám bych se poohlédnul po něčem jiném.

Ještě štěstí, že je možnost výběru. Kdybych se měl v případě novinky řídit pouze podle toho, v jakých konfiguracích se prodávala předchozí generace, musel bych pro první krátké testování sáhnout po naftové předokolce v černé barvě Magic. Já se však vrátil do minulosti a zavzpomínal na první novodobé ereso výběrem benzinové předokolky s manuální převodovkou. Karoserie kombi byla jasná – jednak mi přijde hezčí a potom jsme národ kombíkářů, takže nebylo o čem přemýšlet.

Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Nic se nepodcenilo

Benzinová Škoda Octavia RS vychází na nejméně 889.900 Kč, kombík je o 40.000 dražší. Za tu cenu dostanete spoustu výbavy, kterou jsme rozebírali již dříve, ale hlavně dvoulitrový čtyřválec TSI (EA888) čtvrté evoluce, který vychází z jednotky použité v Octavii RS 245 minulé generace. Motor prošel úpravami ve vztahu k lepší efektivitě, má nový tvar dna pístů, zvýšený vstřikovací tlak na 350 barů, nové těsnění u klikové hřídele, vylepšené výfukové potrubí i systém zapalování.

Výkon a točivý moment se oproti předchůdci nezměnily – stále činí 180 kW a 370 N.m, zrychlení z nuly na stovku zabere 6,8 (manuál), respektive 6,7 sekundy (automat). Nic výkonnějšího Škodovka momentálně v plánu nemá. Jednak by nebylo jisté, že silnější benzinové ereso, třeba i s pohonem všech kol, najde dostatek zájemců, a pak je tady také otázka emisí, které by momentálně nebylo čím kompenzovat.

Škoda Octavia RS si v Německu sáhla až na dno. Místy to vypadalo, že vyletí z trati

Škoda Octavia RS si v Německu sáhla až na dno. Místy to vypadalo, že vyletí z trati

V základní sestavě techniky dostanete také strmější progresivní řízení (2,13 otáčky mezi dorazy namísto 2,7 u běžné octavie) a zejména elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ mezi předními koly. Měla jej už Octavia RS 230, později RS 245, a jde v podstatě o malý zázrak nápomocný při průjezdech zatáčkami. Diferenciál pracuje v režimech Normal a Sport a v případě potřeby dokáže na jedno kolo přenést až 1600 N.m. To je třikrát více, než kolik dokáže systém XDS+ standardních octavií, založený pouze na přibrzďování protáčejícího se vnitřního předního kola klasickými brzdami.

Vyrážíme. Bude i nějaká zábava?

Stejně jako v případě nové Octavie Scout, o které jsme si povídali včera, jsem měl na jízdu s eresem zhruba hodinu času. To není moc, na druhou stranu ale Škodovka vybrala hezkou trasu vedoucí z Mladé Boleslavi na Svijany (na dálnici si motor TSI vzal asi 8 l/100 km), dále na Žďár, Českým rájem kolem hradu Kost až do Sobotky a odtud po silnici 16 zpátky do Mladé Boleslavi.

Škoda Octavia RS iV konečně v pohybu. Nemá žádný zvuk, ale hlavně že je eko

Škoda Octavia RS iV konečně v pohybu. Nemá žádný zvuk, ale hlavně že je eko

Octavia má ve standardu o 15 mm snížený sportovní podvozek, ta „moje“ však byla vybavena tlumiči DCC. To znamená, že se může při dlouhých přesunech hezky pohupovat v komfortním režimu, ztuhnout v tom sportovním, nebo být něčím „mezi“ v režimu Normal, který je po nastartování volen automaticky.

Šel jsem zlatou střední cestou a nelitoval. Benzinová Škoda Octavia RS je při běžné jízdě komfortní, tichá, v rozměrných sedačkách s integrovanou hlavovou opěrkou a prodlužovatelnými sedáky vás příliš nesvírá, ale pořád se máte v zatáčkách do čeho zapřít. Motor se při dálniční rychlosti jenom laxně převaluje a je naprosto tichý, zároveň má ale dost síly na to se rychle sebrat a nechat za sebou většinu silničního osazenstva. Octavia RS není raketa, ale „tak akorát“ auto ve všech myslitelných ohledech. Taková dosud vždycky byla a jsem rád, že si taková i zůstává.

Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta stará. Podívejte se, jak na to Škoda přišla

Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta stará. Podívejte se, jak na to Škoda přišla

Na okreskách jsem si už dovolil trochu přitlačit, přestože byly silnice oslizlé, místy snad i namrzlé. Ve sportovním režimu motor lehce změní charakter, je ostřejší a doprovázený akustickým šidítkem, díky kterému zní jako čtyřválcový boxer od Subaru. Není to tak nepříjemný zvuk jako u plug-in hybridní Cupry Leon e-Hybrid, přesto jsem doprovod v individuálním režimu vypnul a nechal sportovní mód motoru, řízení a tlumičů s jinak plynule nastavitelnou charakteristikou.

V řízení s progresivním převodem mám naprostou jistotu, přesně vím, co se s předními koly děje, v nájezdech do zatáček si tu a tam „kopnu“ meziplyn, který řízení motoru samo neumí. Kam 4,7 metru dlouhý kombík posílám, tam jede. Diferenciál VAQ funguje skvěle, krásně plynule stejně jako u Golfu GTI, se kterým jsem v rámci mezinárodní prezentace jezdil v půlce srpna. Nechci dělat překvapeného, dalo se to čekat.

Opel Insignia GSi po faceliftu má české ceny. Je výhodnější než Octavia RS TSI!

Opel Insignia GSi po faceliftu má české ceny. Je výhodnější než Octavia RS TSI!

Vezu se rychle, bavím se u toho, vnímám, jak vůz funguje jako celek, a v podstatě nepřicházím na to, co bych mu mohl na první dobrou vytknout. Řazení má pevné a přesné, pedály nekladou zbytečně velký odpor, snad jen bubnování od zadní nápravy, které jsem zmiňoval už u skautu, je slyšet víc, než bych si představoval. A to jedeme na 18palcových kolech.

Škoda Octavia RS: Základní technická data a české ceny běžných spalovacích verzí
Motor 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 180/- 180/- 147/- 147/-
Točivý moment [N.m/min]  370/- 370/- 400/- 400/-
Převodovka 6M 7A 7A 7A
Max. rychlost [km/h] 250 250 249 (245) 243 (238)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,8 6,7 7,4 6,8
Základní cena [Kč] 889.900
939.900
899.900 954.900
Údaje v závodkách platí pro kombi, za kombi se připlácí 40.000 Kč

Závěr

Octavii RS nevnímám jako něco „hot“. Je to zkrátka rychlá Škodovka, která nemá v plánu konkurovat 300koňovým vozům Cupra a Volkswagen. Na to jsou karty v koncernu rozdané jasně. Se 180kilowatty může být alternativou třeba i k Opelu Insignia GSi, který je ale o něco větší. Není tím typem auta, které z vás udělá řidičského mistra, výborně však kombinuje každodenní použitelnost s příjemně sportovním naturelem. Taková byla vždycky a i v nejnovější generaci zůstává svá.

V diskusi pod pondělním článkem, který upozorňoval na první svezení s eresem a skautem, jste se ptali například na to, zda si umí benzinové ereso „řachnout“ do výfuku. Neumí, tedy alespoň verze s manuální převodovkou, kterou jsem si vyzkoušel. Ale že by mi to nějak vadilo…

K diskusi je i cena v porovnání s minulou generací. Pokud budeme porovnávat pouze čísla v ceníku, dostáváme se na rozdíl až 123.000 Kč v neprospěch čtvrté generace (2.0 TSI/180 kW, manuál). Cena výbavy, kterou má novinka navíc proti třetí generaci už ve standardu, však v létě letošního roku činila přes 126.000 Kč. Dříve jsme hlavní rozdíly ve výbavách rozebrali podrobně a dohadovat se o nich nechci, jen mě zajímá jedna věc: kolik by podle vás, čtenářů Autorevue.cz, měla stát základní Škoda Octavia RS s benzinovým motorem, manuální převodovkou a karoserií liftback? Těším se na odpovědi!

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Dacia Duster na LPG vládne všem. Byl o ni největší zájem, porazila i novou Octavii

Nejčtenější testy roku 2020

Nikde není psáno, že největší zájem musí být o pecky za miliony. Letos to v redakčních testech všem nandala Dacia Duster na LPG!

včera | Jan Mička | 157 příspěvků
TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 55 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků