Bez této Octavie RS by se Škoda při rallye neobešla. A to má jen turbodiesel

Škoda nám ukazuje, jako techniku používají v rallye její tovární piloti k průzkumu rychlostních zkoušek. Celkem bez překvapení se jedná o docela standardní Octavii RS.

Průzkum rychlostní zkoušky a důkladná příprava rozpisu jsou nedílnou součástí přípravy každé rallye posádky. V rámci svého továrního týmu nám nyní Škoda dopřává detailnější pohled na auto, které jakožto takzvaný „tréninkáč“ používají k výše zmíněnému účelu její posádky. Ještě před ostrým nasazením závodní Fabie R5 na trať má totiž hlavní slovo vcelku normální Octavia RS.

Ještě předtím, než začne samotná rallye, mají posádky možnost projet si trať soutěže za normálního provozu a připravit si rozpis – proces označovaný jako „recce“ (čti „reki“), z anglického reconnaissance (průzkum). K tomu samozřejmě potřebují nějaké běžné auto, byť s některými dodatečnými úpravami.

Poprvé za volantem Škody Scala 1.0 TSI: Golf z Boleslavi má dobře našlápnuto!

Poprvé za volantem Škody Scala 1.0 TSI: Golf z Boleslavi má dobře našlápnuto!

Není asi překvapením, že tovární posádky Škody používají k recce zrovna Octavii RS. Přesněji se pak jedná o verzi 2.0 TDI 4×4. Proč diesel? Nejvýkonnější naftová verze o výkonu 135 kW (184 koní) nabízí pohon všech kol a podle automobilky tak zajišťuje nutnou odolnost a schopnosti k efektivnímu průzkumu náročných rychlostních zkoušek světové rallye.

Jelikož se Octavia RS určená pro recce musí vypořádat i se šotolinovými zkouškami, oproti sérii někdy používá i menší disky o 16 palcích a pneumatiky s vyšším profilem. Ty jsou pro rozbité asfaltové silnice nebo právě šotolinové „erzety“ mnohem vhodnější než standardní 18- či 19palcové disky. Mimo to se tato Octavia vyznačuje i jinými tlumiči a ochrannými kryty motoru, převodovky a zadního diferenciálu.

Škoda 120 S Rallye byla předvojem 130 RS. Homologaci získala podvodem

Škoda 120 S Rallye byla předvojem 130 RS. Homologaci získala podvodem

Při recce jízdách platí všechna pravidla silničního provozu, včetně rychlostních limitů, jejichž dodržování pořadatel rallye sleduje pomocí GPS. Posádky pak nejen poznávají trať, ale hlavně pilují rozpis a poznámky v něm, aby je při ostré soutěžní jízdě nic nepřekvapilo. Při prvním průjezdu diktuje jezdec poznámky spolujezdci, který si je zapisuje. Při druhém je pak spolujezdec nahlas předčítá a pilot je dál zpřesňuje a opravuje.

Tento proces přípravy by se nakonec neobešel bez dodatečné výbavy, kterou tato Octavia RS používá. Pro noční tréninky a sníženou viditelnost je auto vybaveno dvojicí přídavných LED světlometů v masce chladiče. A kvůli nutnosti precizní práce s rozpisem trati se do interiéru nastěhovaly také tripmastery, které pomáhají přesně měřit čas a vzdálenosti na rychlostních zkouškách.

První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 48 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků