Škoda Octavia: nové funkce ESP pro rok 2006

Stabilizační systém ESP letos slaví 10 let od zahájení sériové výroby. Dnes je neodmyslitelnou součástí výbavy většiny nových automobilů. Neustále se učí novým užitečným věcem a doplňují jej nové systémy.

Významnou novinkou u řady Octavia je systém DSR (Driver steering recommendation), který zvyšuje účinnost ESP. DSR zasahuje, dojde-li k intenzivnímu brzdění za rozdílných adhezních podmínek na levém a pravém kole vozu. Standardní ESP zasáhne tak, aby nedošlo ke smyku a vůz zůstal ovladatelný. Jakmile zaznamená nebezpečí smyku, okamžitě reaguje rozdělením brzdné síly na jednotlivá kola. Některá tak brzdí méně, a jiná více – tak aby vozidlo udržovalo řidičem požadovaný směr.

V případě, že je největší brzdný účinek potřebný na kole s nejmenší adhezí (např. na sněhu), je nutné podle něj snížit brzdný účinek i na ostatních kolech. Tím se ovšem prodlouží brzdná dráha. V případě zvýšení brzdné síly na kole s lepší přilnavostí (suchá vozovka) by však bez korekce volantem došlo ke stáčení vozu směrem k lepšímu povrchu.

Jak ale poznat okamžik, kdy je nutno pootočit volantem? Od toho je zde právě DSR. Prostřednictvím malého momentu do volantu doporučí řidiči, aby sám intuitivně provedl tuto korekci. Použitím vyšší brzdné síly na kolech s lepší adhezí se brzdná dráha může zkrátit až o 10%.

ESP lze nyní doplnit také asistentem pro rozjezd do kopce HHC (Hill Hold Control). Umožňuje pohodlné rozjetí do kopce bez rizika couvnutí. Pokud tedy řidič po zastavení v kopci uvolní brzdový pedál, systém udrží po dobu až dvou sekund tlak v brzdovém systému. Při rozjezdu pak tlak postupně snižuje. Představte si výhody tohoto systému na křižovatkách, při popojíždění v kolonách, či při parkování.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků