Škoda Octavia: nové funkce ESP pro rok 2006

Stabilizační systém ESP letos slaví 10 let od zahájení sériové výroby. Dnes je neodmyslitelnou součástí výbavy většiny nových automobilů. Neustále se učí novým užitečným věcem a doplňují jej nové systémy.

Významnou novinkou u řady Octavia je systém DSR (Driver steering recommendation), který zvyšuje účinnost ESP. DSR zasahuje, dojde-li k intenzivnímu brzdění za rozdílných adhezních podmínek na levém a pravém kole vozu. Standardní ESP zasáhne tak, aby nedošlo ke smyku a vůz zůstal ovladatelný. Jakmile zaznamená nebezpečí smyku, okamžitě reaguje rozdělením brzdné síly na jednotlivá kola. Některá tak brzdí méně, a jiná více – tak aby vozidlo udržovalo řidičem požadovaný směr.

V případě, že je největší brzdný účinek potřebný na kole s nejmenší adhezí (např. na sněhu), je nutné podle něj snížit brzdný účinek i na ostatních kolech. Tím se ovšem prodlouží brzdná dráha. V případě zvýšení brzdné síly na kole s lepší přilnavostí (suchá vozovka) by však bez korekce volantem došlo ke stáčení vozu směrem k lepšímu povrchu.

Jak ale poznat okamžik, kdy je nutno pootočit volantem? Od toho je zde právě DSR. Prostřednictvím malého momentu do volantu doporučí řidiči, aby sám intuitivně provedl tuto korekci. Použitím vyšší brzdné síly na kolech s lepší adhezí se brzdná dráha může zkrátit až o 10%.

ESP lze nyní doplnit také asistentem pro rozjezd do kopce HHC (Hill Hold Control). Umožňuje pohodlné rozjetí do kopce bez rizika couvnutí. Pokud tedy řidič po zastavení v kopci uvolní brzdový pedál, systém udrží po dobu až dvou sekund tlak v brzdovém systému. Při rozjezdu pak tlak postupně snižuje. Představte si výhody tohoto systému na křižovatkách, při popojíždění v kolonách, či při parkování.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků