Škoda Octavia LPG: na plyn nyní i přímo z fabriky

Škoda se rozhodla rozšířit řady automobilek, které na českém trhu nabízejí své modely s úpravou pro spalování zkapalněného ropného plynu (LPG) přímo z výroby. Tento pohon je stále zajímavou alternativou ke klasickým agregátům spalujícím benzin či naftu - zachovává komfort benzinového motoru a přidává k němu obvykle ještě lepší ekonomiku provozu než motor naftový. Spotřeba je sice vyšší, ale cena LPG je proti klasickým palivům poloviční, což tento nedostatek z ekonomického hlediska více než vyváží. Navíc zde zůstává možnost spalovat i benzin, čímž mj. dramaticky roste dojezd takového vozu, neboť disponuje dvěma plnohodnotnými nádržemi (jednou na benzin a jednou na LPG). Ostatně, srovnání benzinového, naftového a „plynového” pohonu jsme se nedávno důkladně věnovali v testu Subaru Forester právě na LPG, kde všechna tato fakta vyšla najevo.

Ale zpět k Octavii LPG. Ta bude bohužel k dispozici pouze s motorem 1,6, čímž se stane zajímavou volbou především pro milovníky co nejhospodárnější jízdy. Kdyby byla v nabídce i verze 1,8 TSI LPG, pak by měly motory TDI problém... Ale zřejmě právě proto není.

Motor 1,6 nabídne při spalování benzinu obvyklý výkon 75 kW (102 koní), při spalování LPG pak 72 kW (98 koní). Vůz bude k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou a průměrná spotřeba paliva v kombinovaném provozu bude činit 7,1 litru benzinu nebo 9,2 litru LPG na 100 km. Dynamické parametry LPG verze automobilka nezveřejnila, dušuje se však, že rozdíl v jízdním projevu je v případě spalování toho či onoho paliva prakticky neznatelný.

Při jízdě na LPG bude motor čerpat sílu z nádrže o objemu 44 litrů, která se nachází v prostoru pro rezervní kolo. Nikterak tedy nezasahuje do prostoru pro náklad, který zůstává proti jiným verzím nezměněn - 560 litrů pro liftback a 600 litrů pro kombi. Rezervní kolo je nahrazeno dnes již i u nás legální sadou na lepení pneumatik.

Zdroj paliva je možné přepínat jak automaticky, tak manuálně, na každý pád by mělo být s takto vybavenou Octavií možné ujet na jedno natankování obou nádrží 1 250 km, a to už je pěkná štreka.

Cena Octavie LPG s výbavou Classic začíná na 419 900 Kč pro liftback resp. 459 900 Kč pro kombi. V rámci právě probíhající akční nabídky modelu Octavia Prima s motorem 1,6 MPI/75 kW lze vůz i s příplatkem za LPG získat již za 399 900 Kč, tedy ještě o 20 000 Kč levněji.

Pokud vás Octavia LPG zaujala, můžete si ji jít třeba ihned objednat k jakémukoli autorizovanému prodejci vozů Škoda.

Tip: Přečtěte si náš megatest Škody Octavia II 1,6 75 kW z roku 2004.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda Octavia II 1,6
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků