Škoda Octavia: kompletní a podrobné informace

Škoda Octavia: kompletní a podrobné informace

Kapitoly článku:


Motory

Pro nový vůz Škoda Octavia je připravena nabídka šesti motorů, čtyř zážehových a dvou vznětových. Její objemové i výkonové rozpětí pokrývá široké rozpětí potřeb a přání zákazníků. Ve všech případech je motor uložen vpředu napříč a pohání přední kola.

Motory Typ motoru Classic Ambiente Elegance

Zážehové motory

1.4 MPI/55 kW

-

1.6 MPI/75 kW

1.6 FSI/85 kW

2.0 FSI/110 kW

-

Vznětové motory

1.9 TDI-PD/77 kW

2.0 TDI-PD/103 kW

-

Zážehové motory

Pro nový vůz Škoda Octavia jsou vedle motorů s klasickou koncepcí vstřikování paliva do sacího potrubí (1.4 MPI/55 kW a 1.6 MPI/75 kW) nabízeny také moderní motory s přímým vstřikováním, u kterých je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru – 1.6 FSI/85 kW a 2.0 FSI/110 kW. Princip spalování zážehových motorů s přímým vstřikováním je obdobný jako u běžných zážehových motorů s homogenní stechiometrickou směsí paliva a vzduchu. Tyto motory díky této nové technice dosahují při stejném zdvihovém objemu oproti MPI vyšších výkonů a lepšího průběhu točivého momentu za současného snížení spotřeby paliva a hlavně téměř okamžité reakce na plynový pedál.

Zážehové motory s přímým vstřikováním pro nový vůz Škoda Octavia disponují dostatečným točivým momentem v nízkých otáčkách a zároveň velkým výkonem ve vysokých otáčkách. Všestranně tak vyhoví rozdílným nárokům řidiče – umožňují klidnou, hospodárnou a pružnou jízdu, stejně jako mohou poskytnout sportovní dynamické svezení. Motory s přímým vstřikováním jsou kromě výhod v podobě vyššího výkonu a nižší spotřeby příznivé i z hlediska ekologie.

Motor 1.4 MPI/55 kW představuje ideální základní motorizaci nového vozu Škoda Octavia. Poskytuje vozu dostatečnou dynamiku i příznivou hospodárnost. Je vhodný zejména pro zákazníky, kteří hodlají vůz využívat zejména v městském a příměstském provozu a pro které je důležitým aspektem pořizovací cena. Motor 1.4 MPI/55 kW je celohliníkový řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC a čtyřventilovou technikou. Dosahuje maximálního výkonu 55 kW (75 k) při 5000 min-1 a točivého momentu 126 Nm/3300 min-1, vůz Škoda Octavia s ním vyvine maximální rychlost 170 km/h. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí během 15,5 s, kombinovaná spotřeba podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) činí 6,9 l/100 km.

Motor 1.6 MPI/75 kW je dobrou volbou pro zákazníky hledající výraznější dynamiku a hospodárný provoz. Je to motor, který vyniká příznivým poměrem výkonových a provozních parametrů a ceny. Tento celohliníkový řadový čtyřválec s rozvodem OHC a dvěma ventily na válec disponuje mimo jiné variabilním sacím potrubím, které přispívá k výborné pružnosti motoru v celém rozsahu otáček. Maximální výkon motoru je 75 kW (102 k)/5600 min-1, točivý moment 148 Nm/3800 min-1. Vůz Škoda Octavia s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 190 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 12,3 s. Na 100 km vůz v kombinovaném režimu podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) spotřebuje 7,2 l benzinu.

Díky moderní technologii přímého vstřikování benzinu je motor 1.6 FSI/85 kW v nabídce zážehových pohonných jednotek pro nový vůz Škoda Octavia optimální kombinací výborné dynamiky a příznivé spotřeby paliva. Nejvíce jej ocení řidiči, kteří vyznávají klidnou, hospodárnou jízdu, ale zároveň chtějí mít jistotu dostatečné výkonové rezervy. Řadový celohliníkový čtyřválec 1.6 FSI/85 kW má čtyřventilový rozvod 2xOHC s nastavitelným vačkovým hřídelem sacích ventilů a dosahuje maximálního výkonu 85 kW (115 k)/6000 min-1 a točivého momentu 155 Nm/4000 min-1. Motor umožňuje vozu Škoda Octavia dosáhnout maximální rychlosti 198 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s. Kombinovaná spotřeba podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) paliva je 6,6 l/100 km.

Motor 2.0 FSI/110 kW je určen obzvlášť náročným zákazníkům, kterým poskytne vynikající dynamiku a zároveň je potěší svou hospodárností a kultivovaným během. Udělá radost také lidem, kteří se rádi obklopují moderní technikou. O vysoký výkon a zároveň příznivou hodnotu spotřeby paliva se stará systém přímého vstřikování paliva. Obzvláště klidný běh tohoto čtyřválcového celohliníkového motoru zajišťují dva vyvažovací hřídele. Ventilový rozvod 2xOHC se čtyřmi ventily na válec disponuje variabilním časováním sacích ventilů. Motor vyniká maximálním výkonem 110 kW (150 k)/6000 min-1, točivý moment dosahuje hodnoty 200 Nm při 3500 min-1.

Vznětové motory

Oba vznětové motory vozu Škoda Octavia nové generace jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva sdruženými vstřikovači (Pumpe-Düse System, systém čerpadlo-tryska). Každému válci přísluší jedna vstřikovací jednotka umístěná v hlavě válců, která v sobě integruje vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, vstřikovací trysku a řídicí ventil, kterým je přesně řízen průběh vstřikování paliva. Vstřikování čerpadlo-tryska pracuje s obzvláště vysokým vstřikovacím tlakem až 205 MPa. Přeplňování vznětových motorů pro nový vůz Škoda Octavia zajišťuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek turbíny. Stlačený vzduch prochází před vstupem do motoru tzv. mezichladičem. Vznětové motory TDI pro nový vůz Škoda Octavia vynikají díky těmto progresivním technologiím velkým točivým momentem již od nízkých otáček, a umožňují tak pružnou a svižnou jízdu bez nutnosti častého řazení. Motory TDI představují ideální kombinaci suverénního výkonu a minimální spotřeby paliva.

Motor 1.9 TDI-PD/77 kW nezůstává nic dlužen pověsti mimořádně oblíbených agregátů TDI. I nadále platí, že vůz s tímto označením jezdí s minimální spotřebou, spolehlivě, a přitom dostatečně svižně. Řadový čtyřválec 1.9 TDI-PD/77 kW má rozvod OHC se dvěma ventily na válec a dosahuje maximálního výkonu 77 kW (105 k)/4000 min-1 a točivého momentu 250 Nm/1900 min-1. Maximální rychlost vozu s tímto motorem je 192 km/h, z 0 na 100 km/h vůz zrychlí během 11,8 s. Silnou stránkou vozů Škoda Octavia s motorem 1.9 TDI-PD/77 kW je spotřeba paliva, která v kombinovaném režimu podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) činí pouze 5,0 l/100km.

Požadavkům na minimální spotřebu a zároveň mimořádnou dynamiku optimálně vyhovuje nově vyvinutý motor 2.0 TDI-PD/103 kW (140 k). Tato pohonná jednotka patří souhrnem svých vlastností, tzn. vysokým výkonem, velkým točivým momentem a nízkou spotřebou, mezi nejlepší vznětové agregáty současné světové produkce. Nově vyvinutý motor 2.0 TDI-PD/103 kW vyhovuje emisní normě EU 4 stejně jako zážehové motory. Čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem 2xOHC poskytuje maximální výkon 103 kW (140 k)/4000 min-1 a točivý moment 320 Nm při 1750-2500 min-1. Tyto parametry stačí na dosažení maximální rychlosti 208 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,6 s. Výborné dynamické parametry vozu Škoda Octavia s motorem 2.0 TDI-PD/103 kW doplňuje mimořádně příznivá hodnota spotřeby paliva – v kombinovaném režimu podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) motor spotřebuje jen 5,5 l/100 km.

Palubní diagnostika EOBD

Všechny vozy Škoda Octavia jsou vybaveny palubní diagnostikou „On Board Diagnose“ (zkratka EOBD – European On Board Diagnose). Tato diagnostika kontroluje zařízení, která mají vliv na složení výfukových plynů. Pokud sledované hodnoty neodpovídají požadavkům, rozsvítí se na přístrojové desce kontrolní světlo, které řidiče upozorní na to, aby co nejdříve zajel do servisu. Příčina se uloží do paměti závad, což servisu usnadní nalezení a odstranění problému.

Flexibilní servisní intervaly WIV

U nového modelu Škoda Octavia jsou uplatněny flexibilní servisní intervaly (WIV). Při dodržení předepsaných podmínek umožňuje systém WIV prodloužit servisní intervaly až na max. 30 000 km. Časový limit mezi servisními prohlídkami je stanoven maximálně na dva roky. Intervaly servisních prohlídek jsou stanovovány v závislosti na režimu provozu vozidla. Řidič je vždy včas informován prostřednictvím panelu přístrojů o nutnosti provedení servisní prohlídky. Flexibilní servisní interval přináší kromě úspory provozních nákladů také kladný ekologický efekt, neboť prodloužením intervalů mezi jednotlivými servisními prohlídkami se snižuje celkové spotřebované množství motorového oleje za dobu životnosti vozidla.

Převodovky

Všechny motorizace jsou standardně kombinovány s pěti- nebo šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením. Pro motory s výkonem od 75 kW výše je na přání k dispozici šestistupňová automatická převodovka, a to buď klasicky koncipovaná s hydrodynamickým měničem momentu pro benzinové motory, nebo nově vyvinutá převodovka DSG se dvěma spojkami pro naftové motory.

Přehled převodovek pro nový vůz Škoda Octavia

Motor Manuální
pětistupňová
převodovka
Manuální
šestistupňová
převodovka
Automatická
šestistupňová
převodovka
Automatická
šestistupňová
převodovka DSG

1.4 MPI/55 kW

-

-

-

1.6 MPI/75 kW

-

-

1.6 FSI/85 kW

-

2.0 FSI/110 kW

-

-

1.9 TDI-PD/77 kW

-

-

2.0 TDI-PD/103 kW

-

-


● sériová výbava; ○ výbava na přání; - nedodává se

Automatická převodovka DSG

Převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) znamená průlom v oblasti převodovek pro osobní automobily, neboť zdařile spojuje výhody a zároveň potlačuje vrozené nedostatky manuálně řazené a klasické automatické převodovky. DSG řadí komfortně a bez přerušení přenosu výkonu. Povel ke změně rychlostního stupně je vydán buď automaticky elektronickou řídicí jednotkou, nebo manuálně voličem převodovky v kulise manuální volby rychlostních stupňů Tiptronic.

Převodovku DSG si lze představit jako ústrojí složené ze dvou běžných převodovek – má dvě spojky, na které navazují dva vstupní hřídele. Jedna část převodovky obstarává řazení lichých rychlostních stupňů a zpátečky, druhá potom řadí sudé rychlostní stupně.

Funkci převodovky lze přiblížit na příkladu: vůz jede se zařazeným třetím rychlostním stupněm. Inteligentní řízení převodovky podle rychlosti jízdy a dalších parametrů rozpozná, jaký stupeň bude zařazen jako další (čtvrtý nebo druhý), a zařadí jej. Tento například čtvrtý rychlostní stupeň je tedy již předvolen, ale není aktivní, neboť spojka ovládající sudé rychlostní stupně je rozpojená. Řízení převodovky vyčká na nejvhodnější okamžik k přeřazení, které potom provede rozpojením spojky pro liché stupně a současným sepnutím spojky pro sudé stupně. Přeřazení probíhá naprosto plynule a měkce bez jakýchkoli rázů a zároveň rychle - trvá přibližně 3 až 4 setiny sekundy. Navíc při přeřazení není přerušen přenos výkonu z motoru na kola.

Automatická převodovka DSG pro nový vůz Škoda Octavia může pracovat ve dvou provozních režimech – plně automatickém nebo s manuální volbou rychlostních stupňů Tiptronic. Volba režimu se provádí přesunutím voliče převodovky do žádané polohy, tzn. vlevo (automatický režim) nebo vpravo (manuální režim). Součástí standardní výbavy vozů s automatickou převodovkou je bodový displej na přístrojovém panelu, na kterém se kromě jiného zobrazují informace o zařazeném rychlostním stupni nebo zvolené pozici voliče.

V automatickém provozním režimu je možno zvolit pozice:

  • P – parkování,
  • R – zpětný chod,
  • N – neutrál,
  • D – jízda, ekonomický režim řazení,
  • S – sportovní režim řazení.

Při sportovním režimu řazení řadí převodovka při vyšších otáčkách, a umožňuje tak plně využít výkonový potenciál motoru. V ekonomickém režimu naopak řadí dříve, a udržuje tak spotřebu na nízké úrovni.

V režimu manuálního řazení Tiptronic se posunutím voliče převodovky dopředu nebo dozadu volí vyšší nebo nižší stupeň:

  • směr „+“ – přeřazení o jeden stupeň výš,
  • směr „-“ – přeřazení o jeden stupeň níž.

U manuálního režimu řazení elektronika převodovky kontroluje způsob řazení, a zabraňuje tak možnému poškození motoru, ke kterému by mohlo dojít např. při chybném podřazení. Řídicí elektronika kromě kontrolních funkcí přispívá i ke zjednodušení obsluhy, kdy například při zastavení na křižovatce se automaticky zařadí jednička.

Převodovka DSG umožňuje díky rychlému řazení dosáhnout lepší akceleraci než ručně řazená převodovka. Zásluhou elektronického řízení motoru a převodovky umožňuje převodovka DSG při ekonomickém způsobu jízdy docílit příznivé spotřeby, neboť volbou vhodných převodových stupňů dokáže udržovat motor v optimálním pracovním režimu. Převodovka DSG navíc vyniká komfortem jízdy a jednoduchostí ovládaní jako nejlepší automatické převodovky. Kromě toho všeho může sportovně naladěnému řidiči zprostředkovat dosud nepoznané zážitky z jízdy díky velmi rychlému řazení bez nutnosti uvolnit pedál plynu.

Manuální převodovky

Do nového vozu Škoda Octavia jsou standardně montovány pěti- nebo šestistupňové plně synchronizované převodovky s ručním řazením. Funkční spojení mezi převodovkou a řadicí pákou obstarávají dva lanovody, které zajišťují lehký a přesný chod řadicí páky s krátkými dráhami a omezují přenos vibrací od agregátu. Spojka je suchá jednokotoučová s kapalinovým ovládáním.

Šestistupňové převodovky mají skříň z hliníkové (s motorem 2.0 FSI/110 kW) nebo hořčíkové (s motorem 2.0 TDI/103 kW) slitiny pro dosažení nízké hmotnosti.

Automatická převodovka

U nového vozu Škoda Octavia je k benzinovým motorům (kromě 1.4 MPI/55 kW) k dispozici na přání šestistupňová automatická převodovka. Jedná se o nově vyvinutou planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem momentu, který je v závislosti na jízdní situaci přemostěn. Velký počet převodových stupňů a zejména jejich celkový rozsah umožňuje zvolit optimální rychlostní stupeň pro daný jízdní stav a odráží se v lepší dynamice, hospodárnosti i nižší hlučnosti.

Převodovka je řízena elektronickou řídicí jednotkou, jejíž vyspělý adaptivní program využívající Fuzzy Logic přizpůsobuje režim řazení aktuální provozní situaci (například jízda do kopce, vlečení přívěsu) a jízdnímu stylu řidiče. Kromě automatických jízdních režimů (ekonomický D a sportovní S) umožňuje převodovka i manuální sekvenční volbu rychlostních stupňů Tiptronic.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud