Škoda Octavia: kompletní a podrobné informace

Škoda Octavia: kompletní a podrobné informace

Kapitoly článku:


Bezpečnost

Bezpečnost cestujících byla jedním z klíčových aspektů při vývoji nového vozu Škoda Octavia. Nová Škoda Octavia byla navržena s ohledem na legislativní požadavky i nároky spotřebitelských testů nezávislých zkušebních organizací. Vysoké úrovni bezpečnosti bylo dosaženo mj. využitím moderních metod konstruování, progresivních technických řešení a nejnovějších poznatků z oblasti konstrukce automobilů.

Mezi nejvýznamnější prvky aktivní bezpečnosti, které se podílejí na předcházení dopravním nehodám, patří u nového vozu Škoda Octavia zejména:

  • moderní a konstrukčně vyspělý podvozek, který je zárukou výborných a bezpečných jízdních vlastností,
  • účinné kotoučové brzdy na všech kolech starající se o bezpečné zpomalení či zastavení,
  • moderní motory s dobrou elasticitou zaručující vozu dostatečnou dynamiku,
  • koncepce vnějšího osvětlení vozidla založená na pravidle „vidět a být viděn“, která zahrnuje výkonné světlomety s čirou optikou (na přání xenonové), zadní světla s briliantovým efektem a velkou prosvětlenou plochou (plocha koncových světel je zvětšena přibližně o 250 %, brzdových světel přibližně o 100 %), což přispívá k jejich výborné viditelnosti, boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, což zlepšuje jejich viditelnost,
  • velmi dobrý výhled z vozu všemi směry, k němuž přispívají
    • velká zasklená plocha,
    • výkonné Aero stěrače, které mohou být řízeny dešťovým senzorem (na přání),
    • automatické zatmavování vnitřního zpětného zrcátka, jímž mohou disponovat i vnější zpětná zrcátka (výbava na přání), které při jízdě v noci omezuje oslňování řidiče světlomety automobilů jedoucích za ním.

Mimořádný význam v oblasti aktivní bezpečnosti mají elektronické systémy jízdní stability, které významně přispívají k zachování ovladatelnosti vozidla  zvláště v kritických situacích. Všechny vozy Škoda Octavia jsou standardně vybaveny mimo jiné protiblokovacím brzdovým systémem ABS a brzdovým asistentem, na přání je možné vůz vybavit systémem ESP.

Základem bezpečnosti v případě nehody je pečlivě navržená konstrukce karoserie s tuhou střední částí vytvářející prostor pro posádku a s progresivně deformovatelnými zónami vpředu a vzadu. Vysoké tuhosti karoserie, která je kromě bezpečnostního hlediska významná i pro docílení co nejlepších jízdních vlastností, bylo dosaženo také využitím vysokopevnostních materiálů v její konstrukci.

Nové vozy Škoda Octavia jsou standardně vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech. Na předních sedadlech jsou pásy výškově nastavitelné a jsou vybaveny pyrotechnickými přitahovači, které jsou také u bezpečnostních pásů na vnějších místech na zadních sedadlech, v případě že je vůz vybaven hlavovými airbagy. Součástí všech vozů Octavia jsou velkoobjemové airbagy řidiče a spolujezdce a boční airbagy v předních sedadlech. V případě, že je na sedadle spolujezdce přepravováno dítě v dětské sedačce, musí se airbagy u tohoto sedadla deaktivovat. Hlavové airbagy, které po naplnění kryjí oblast bočních oken od předního až k zadnímu sloupku, jsou k dispozici na přání.

Na bezpečnost cestujících je pamatováno i řadou zdánlivých drobností, které však výrazně snižují riziko poranění při nehodě:

  • speciální uložení hnacího agregátu, který je v případě velkých deformací směřován pod prostor pro posádku, 
  • pedálová skupina se při nárazu zasune a neohrozí nohy řidiče, čímž snižuje riziko jejich poranění,
  • místa v interiéru, u kterých je při nehodě velká pravděpodobnost kontaktu s některou částí těla cestujícího, jako například přístrojová deska, oblast přístrojové desky pod volantem nebo sloupek B, jsou obložena měkkými poddajnými materiály,
  • oka v zavazadlovém prostoru pro uchycení nákladu pomocí sítí zabraňují volnému pohybu i nevelkých předmětů,
  • pomocí elektronické sítě CAN-Bus dojde při aktivaci airbagů ke spuštění sledu úkonů jako například vypnutí palivového čerpadla, uzavření přívodu paliva k motoru, zapnutí varovných blikačů, rozsvícení vnitřního osvětlení a odjištění případně uzamčeného centrálního zamykání.

Z hlediska bočního nárazu je kromě bočních a hlavových airbagů důležitá robustní konstrukce prahů a sloupků a také konstrukce dveří s trojitými výztuhami.

Na přání je u nového vozu Škoda Octavia možné objednat také aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, které jsou velmi účinným ochranným systémem při nehodách, u nichž dochází k nárazu zezadu. Princip funkce aktivních opěrek hlavy je založen na faktu, že v případě nárazu zezadu dochází k pohybu těla směrem vzad. Tlak těla opírajícího se o opěradlo tak aktivuje mechanismus, který vychýlí opěrku hlavy směrem dopředu tak, aby zachytila zpětný pohyb hlavy pasažéra, při němž by mohlo dojít k poranění krční páteře. Systém je nastaven tak, aby se aktivoval i při nehodách při poměrně nízké rychlosti, tedy srážkách, které automobil vážně nepoškodí, mohou však způsobit vážné zranění krční páteře cestujících.

Při vývoji nového vozu Škoda Octavia byly zohledněny také nejnovější poznatky v oblasti ochrany chodců. Deformační zóny a prvky absorbující energii redukují riziko poranění.

Do bezpečnosti vozidla lze zahrnout i oblast, která se týká zabezpečení proti odcizení. Vůz Škoda Octavia je standardně vybaven centrálním zamykáním a imobilizérem nové generace. Imobilizér využívá předností „plovoucího kódu“, který je při každém vyslání jiný. Pod čelním sklem je umístěný zvenku viditelný štítek s VIN kódem, kromě toho je na všech sklech vozů Octavia pomocí laseru vyznačený VIN kód vozidla.

Autorádia chrání před zneužitím elektronický kód, který se zapíše i do řídicí jednotky přístrojového panelu. Rádio je potom funkční jen v jednom konkrétním voze. Na tuto funkci nemá vliv odpojení a znovuzapojení baterie. Navíc tvar a rozměry autorádií jsou atypické od běžných typů a umožňují jejich používání pouze ve vozech Škoda Octavia.

Na přání může být vůz Škoda Octavia vybaven také autoalarmem se zálohovaným zdrojem, který na vozidle sleduje všechny dveře, víko zavazadlového prostoru, víko motorového prostoru, spínací skříňku a vnitřní prostor vozidla. Alarm nového vozu Škoda Octavia může být doplněn o tzv. náklonové čidlo. Toto čidlo způsobí aktivaci alarmu například v případě pokusu o naložení automobilu na odtahový vůz.

Ke zvýšené ochraně proti odcizení přispívá také speciální kryt, v němž je umístěna řídicí jednotka motoru. Tento kryt výrazně znesnadňuje výměnu řídicí jednotky při krádeži.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud