Škoda Octavia kombi: osvědčená, nebo zastaralá? (zkušenosti)

První generaci Škody Octavia kombi v nabídce mladoboleslavské automobilky pomalu zastiňuje generace druhá. Starší kombík se však přesto do důchodu nechystá, čeká jej ještě rok produktivního života. Přečtěte si zkušenosti s verzí 1.6 75 kW.
Škoda Octavia kombi: osvědčená, nebo zastaralá? (zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie, design, výbava popisovaného modelu, interiér
  2. Vnitřní prostor vpředu a vzadu, zavazadlový prostor, elektronický plyn (I.)
  3. Elektronický plyn (II.), dynamika, jízdní vlastnosti, převody
  4. Spotřeba, snadná kořist pro zloděje, cena, plusy a minusy

Nejrůznějších testů první generace Octavie jste si za její dlouhou kariéru mohli na AutoRevue.cz přečíst nespočet a možná se ptáte, proč číst tento. Ano, auto je stále stejné, ale doba se mění a vzhledem k úmyslu škodovky prodávat první Octavii až do konce roku 2005 je rozhodování nad její koupí stále aktuální. Octavia Tour před svým definitivním koncem vyráží bojovat o přízeň zákazníků ve dvou výbavách (Tour a RS) a v šesti motorizacích včetně pohonu 4x4. Při zhodnocení třiceti tisíc kilometrů za volantem šestnáctistovky z počátku letošního roku můžete sami zvážit její šance na úspěch. Hodnocený vůz je druhou Octavií, se kterou mám možnost jezdit. Tou předchozí byl liftback 1.6 74 kW z roku 1999, o kterém jsem na AutoRevue.cz kdysi rovněž psal a i v tomto článku jej několikrát zmíním.


Dosavadní testy „staré“ Škody Octavia:

Tip: Stáhněte si plakáty vozů Škoda, podívejte se na videa testů nové Octavie a Superbu.


Design stárne, ale pomalu

Důkladněji rozebírat design vozu, kterých na našich silnicích roky denně potkáváte stovky, by bylo nošením dříví do lesa, přesto si neodpustím pár poznámek, pochopitelně subjektivních. Octavie ani dnes nevypadá špatně, především model po jediném větším faceliftu v roce 2000. Staršímu modelu, obzvláště pokud je hodně oježděný, s „vysleplými“ předními i zadními světlomety a v základních pastelových barvách, léta na šarmu značně ubrala, ale model po faceliftu vám ostudu určitě dělat nebude. Přední světlomety s čirým překrytím, zadní kombinující pouze čirý a červený plast, jiné nárazníky, svěží barvy, kvalitnější interiér a mnoho dalších detailů, to vše dokázalo Octavii dostatečně zatraktivnit, že se ani osm let po svém uvedení na trh nemusí za svůj kabát stydět. Inu nenápaditý design se v tomto vyplácí. Pokud se vám design Octavie nelíbil od začátku, po létech si ho neoblíbíte. Pokud se vám však Octavia zamlouvala v roce 1996, dnes nad ní patrně neohrnete nos. Za toto je Škodovku jistě třeba pochválit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Solidní výbava za solidní peníze

Hodnocený vůz byl dodán ve střední výbavě Ambiente, která nikdy nepřekypovala komfortem a ve své době obsahovala z významnějších prvků pouze dva airbagy, brzdový systém ABS + MBA, centrální zamykání a palubní počítač a její základní cena činila 475 000 Kč. Příplatková výbava pak vůz vylepšila o mnoho dalších prvků od mechanické klimatizace, 15palcových litých kol přes elektrické ovládání všech oken a metalickou barvu, až po drobnosti jako výškově stavitelné sedadlo spolujezdce s bederními opěrkami pro přední sedadla nebo držák na brýle na středovém tunelu. Celková cena vozu se tak vyšplhala k 560 tisícům Kč. Vůz však v hromadné objednávce pořizovala leasingová společnost a konečná cena byla nakonec téměř o 70 tisíc Kč nižší. Výsledná cena za rozumně vybavené kombi nižší střední třídy určitě není nezajímavá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve srovnání s tím se cena verze Tour, která začíná na 444 900 Kč a jejíž nevýrazná výbava víceméně odpovídá právě dříve prodávané Ambiente, nezdá být příliš výhodná. Je otázka, kam až je schopen současnou cenu stlačit dealer, ale u základního modelu bych neočekával větší, než desetiprocentní slevu. Právě cena bude zřejmě největší překážkou větším prodejům Octavie Tour, obzvláště u varianty kombi, za kterou se připlácí celých 55 tisíc Kč. Vzhledem k velikosti a využitelnosti zavazadlového prostoru v liftbacku je investici do kombi třeba dobře zvážit. Když si k ceně základní verze kombi přidáte 25 tisíc, dostanete liftback se špičkovou a dodnes respektovanou motorizací 1.8T 110 kW, jen o další 10 tisíc dražší je sice starší, ale úsporný diesel 1.9 TDI 81 kW s výkonem srovnatelným s šestnáctistovkou. Škodovka si prostě stále nechává za combi královsky zaplatit a posouvá tím cenu Tour do již těžko přijatelných výšin.

Interiér s chybičkami

Po již zmiňovaném faceliftu se Škodovce podařilo umlčet největší kritiky provedení interiéru, který byl do roku 2000 všelijaký, jen ne útulný a hodnotný (lepší verze dostaly novou palubku už dříve). Zmizely velké plochy z laciného šedého plastu, pro měkčenou horní část palubní desky byl zvolen mnohem kvalitnější materiál. Nejtvrdší šedý plast však nahradil tentýž v černém provedení, na němž jsou v obou barvách vidět sebemenší škrábance. Markantní je to zejména na často používaných madlech dveří, které se i přes citlivé zacházení velice rychle a viditelně poškrábou. Podobnou nemocí trpí tvrdý plast okolo řadící páky a na dalších místech. Ideální v tomto směru není ani čalounění sedadel, které se velmi snadno špiní a velice těžko čistí. Stačí se na sedadlo posadit v mokré bundě a po zaschnutí se na něm vytvoří skvrny, které odstraní jen strojní čištění. Problémy s poškozením plastů a špiněním sedadel jsem měl i u první Octavie a facelift v tomto případě kýženou změnu nepřinesl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově lze ale změny v interiéru hodnotit kladně. Příjemnější je tvar středové konzole, materiál „pytlíku“ řadící páky, přibyla odkládací místa na nápoje, objednat lze již zmíněný držák brýlí a další drobnosti, které vám zpříjemní pobyt za volantem. V některých případech ale konstruktéři ponechali původní řešení, jako u sedadel s nevýrazným bočním vedením, které je pro mě navíc v oblasti stehen nepříjemné a po delší jízdě mě z něj bolí kolena. A někde také udělali krok zpět - velmi kritický musím být k věnci volantu, který byl z nepochopitelných důvodů ztenčen a plast na něm přitvrzen, takže nepadne do ruky prakticky nikomu. Obvyklá výtka pak míří k nešťastnému cejchování rychloměru, ze kterého i po delších zkušenostech s vozem těžko odečítáte aktuální rychlost. Cejchování „do kulata“, navíc odstupňované do stodvaceti po dvacítkách a dále po třicítkách, udělá své. Při měření zrychlení z 0 na 160 jsem výsledný údaj musel z tachometru vyloženě číst a na několik sekund nesledovat cestu; ještěže to bylo na letišti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie, design, výbava popisovaného modelu, interiér
  2. Vnitřní prostor vpředu a vzadu, zavazadlový prostor, elektronický plyn (I.)
  3. Elektronický plyn (II.), dynamika, jízdní vlastnosti, převody
  4. Spotřeba, snadná kořist pro zloděje, cena, plusy a minusy
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků