Škoda Octavia kombi: osvědčená, nebo zastaralá? (zkušenosti)

První generaci Škody Octavia kombi v nabídce mladoboleslavské automobilky pomalu zastiňuje generace druhá. Starší kombík se však přesto do důchodu nechystá, čeká jej ještě rok produktivního života. Přečtěte si zkušenosti s verzí 1.6 75 kW.
Škoda Octavia kombi: osvědčená, nebo zastaralá? (zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie, design, výbava popisovaného modelu, interiér
  2. Vnitřní prostor vpředu a vzadu, zavazadlový prostor, elektronický plyn (I.)
  3. Elektronický plyn (II.), dynamika, jízdní vlastnosti, převody
  4. Spotřeba, snadná kořist pro zloděje, cena, plusy a minusy

Nejrůznějších testů první generace Octavie jste si za její dlouhou kariéru mohli na AutoRevue.cz přečíst nespočet a možná se ptáte, proč číst tento. Ano, auto je stále stejné, ale doba se mění a vzhledem k úmyslu škodovky prodávat první Octavii až do konce roku 2005 je rozhodování nad její koupí stále aktuální. Octavia Tour před svým definitivním koncem vyráží bojovat o přízeň zákazníků ve dvou výbavách (Tour a RS) a v šesti motorizacích včetně pohonu 4x4. Při zhodnocení třiceti tisíc kilometrů za volantem šestnáctistovky z počátku letošního roku můžete sami zvážit její šance na úspěch. Hodnocený vůz je druhou Octavií, se kterou mám možnost jezdit. Tou předchozí byl liftback 1.6 74 kW z roku 1999, o kterém jsem na AutoRevue.cz kdysi rovněž psal a i v tomto článku jej několikrát zmíním.


Dosavadní testy „staré“ Škody Octavia:

Tip: Stáhněte si plakáty vozů Škoda, podívejte se na videa testů nové Octavie a Superbu.


Design stárne, ale pomalu

Důkladněji rozebírat design vozu, kterých na našich silnicích roky denně potkáváte stovky, by bylo nošením dříví do lesa, přesto si neodpustím pár poznámek, pochopitelně subjektivních. Octavie ani dnes nevypadá špatně, především model po jediném větším faceliftu v roce 2000. Staršímu modelu, obzvláště pokud je hodně oježděný, s „vysleplými“ předními i zadními světlomety a v základních pastelových barvách, léta na šarmu značně ubrala, ale model po faceliftu vám ostudu určitě dělat nebude. Přední světlomety s čirým překrytím, zadní kombinující pouze čirý a červený plast, jiné nárazníky, svěží barvy, kvalitnější interiér a mnoho dalších detailů, to vše dokázalo Octavii dostatečně zatraktivnit, že se ani osm let po svém uvedení na trh nemusí za svůj kabát stydět. Inu nenápaditý design se v tomto vyplácí. Pokud se vám design Octavie nelíbil od začátku, po létech si ho neoblíbíte. Pokud se vám však Octavia zamlouvala v roce 1996, dnes nad ní patrně neohrnete nos. Za toto je Škodovku jistě třeba pochválit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Solidní výbava za solidní peníze

Hodnocený vůz byl dodán ve střední výbavě Ambiente, která nikdy nepřekypovala komfortem a ve své době obsahovala z významnějších prvků pouze dva airbagy, brzdový systém ABS + MBA, centrální zamykání a palubní počítač a její základní cena činila 475 000 Kč. Příplatková výbava pak vůz vylepšila o mnoho dalších prvků od mechanické klimatizace, 15palcových litých kol přes elektrické ovládání všech oken a metalickou barvu, až po drobnosti jako výškově stavitelné sedadlo spolujezdce s bederními opěrkami pro přední sedadla nebo držák na brýle na středovém tunelu. Celková cena vozu se tak vyšplhala k 560 tisícům Kč. Vůz však v hromadné objednávce pořizovala leasingová společnost a konečná cena byla nakonec téměř o 70 tisíc Kč nižší. Výsledná cena za rozumně vybavené kombi nižší střední třídy určitě není nezajímavá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve srovnání s tím se cena verze Tour, která začíná na 444 900 Kč a jejíž nevýrazná výbava víceméně odpovídá právě dříve prodávané Ambiente, nezdá být příliš výhodná. Je otázka, kam až je schopen současnou cenu stlačit dealer, ale u základního modelu bych neočekával větší, než desetiprocentní slevu. Právě cena bude zřejmě největší překážkou větším prodejům Octavie Tour, obzvláště u varianty kombi, za kterou se připlácí celých 55 tisíc Kč. Vzhledem k velikosti a využitelnosti zavazadlového prostoru v liftbacku je investici do kombi třeba dobře zvážit. Když si k ceně základní verze kombi přidáte 25 tisíc, dostanete liftback se špičkovou a dodnes respektovanou motorizací 1.8T 110 kW, jen o další 10 tisíc dražší je sice starší, ale úsporný diesel 1.9 TDI 81 kW s výkonem srovnatelným s šestnáctistovkou. Škodovka si prostě stále nechává za combi královsky zaplatit a posouvá tím cenu Tour do již těžko přijatelných výšin.

Interiér s chybičkami

Po již zmiňovaném faceliftu se Škodovce podařilo umlčet největší kritiky provedení interiéru, který byl do roku 2000 všelijaký, jen ne útulný a hodnotný (lepší verze dostaly novou palubku už dříve). Zmizely velké plochy z laciného šedého plastu, pro měkčenou horní část palubní desky byl zvolen mnohem kvalitnější materiál. Nejtvrdší šedý plast však nahradil tentýž v černém provedení, na němž jsou v obou barvách vidět sebemenší škrábance. Markantní je to zejména na často používaných madlech dveří, které se i přes citlivé zacházení velice rychle a viditelně poškrábou. Podobnou nemocí trpí tvrdý plast okolo řadící páky a na dalších místech. Ideální v tomto směru není ani čalounění sedadel, které se velmi snadno špiní a velice těžko čistí. Stačí se na sedadlo posadit v mokré bundě a po zaschnutí se na něm vytvoří skvrny, které odstraní jen strojní čištění. Problémy s poškozením plastů a špiněním sedadel jsem měl i u první Octavie a facelift v tomto případě kýženou změnu nepřinesl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově lze ale změny v interiéru hodnotit kladně. Příjemnější je tvar středové konzole, materiál „pytlíku“ řadící páky, přibyla odkládací místa na nápoje, objednat lze již zmíněný držák brýlí a další drobnosti, které vám zpříjemní pobyt za volantem. V některých případech ale konstruktéři ponechali původní řešení, jako u sedadel s nevýrazným bočním vedením, které je pro mě navíc v oblasti stehen nepříjemné a po delší jízdě mě z něj bolí kolena. A někde také udělali krok zpět - velmi kritický musím být k věnci volantu, který byl z nepochopitelných důvodů ztenčen a plast na něm přitvrzen, takže nepadne do ruky prakticky nikomu. Obvyklá výtka pak míří k nešťastnému cejchování rychloměru, ze kterého i po delších zkušenostech s vozem těžko odečítáte aktuální rychlost. Cejchování „do kulata“, navíc odstupňované do stodvaceti po dvacítkách a dále po třicítkách, udělá své. Při měření zrychlení z 0 na 160 jsem výsledný údaj musel z tachometru vyloženě číst a na několik sekund nesledovat cestu; ještěže to bylo na letišti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie, design, výbava popisovaného modelu, interiér
  2. Vnitřní prostor vpředu a vzadu, zavazadlový prostor, elektronický plyn (I.)
  3. Elektronický plyn (II.), dynamika, jízdní vlastnosti, převody
  4. Spotřeba, snadná kořist pro zloděje, cena, plusy a minusy

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků