Škoda Octavia kombi: kompletní informace a fotografie

Škoda Octavia kombi: kompletní informace a fotografie

Kapitoly článku:


Podvozek

Nová Škoda Octavia zachovává koncepci dosavadního modelu, jedná se tedy o vůz s motorem uloženým vpředu napříč a s pohonem předních kol. Stejně jako celý vůz i všechny podvozkové skupiny jsou zcela nově vyvinuty. Nový podvozek byl navrhován s cílem dosáhnout optimální kombinace co nejvyššího pohodlí a vynikajících jízdních vlastností. Na tom se kromě nových náprav podílí i řízení s novým elektromechanickým posilovačem.

Nápravy

Přední nápravu tvoří osvědčené zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými příčnými rameny. Nové uložení nápravy přispívá k její vyšší tuhosti v příčném směru, což zlepšuje jízdní vlastnosti vozu při zatáčení. Naladění tlumičových jednotek bylo optimalizováno z hlediska požadavků na komfort jízdy i na co nejlepší jízdní vlastnosti. V důsledku výborné synergie nově vyvinuté přední a zadní nápravy projevuje vůz nižší tendenci naklápění v zatáčkách.

Zadní náprava nového vozu Škoda Octavia je víceprvková, tvořená jedním podélným a třemi příčnými rameny. Toto náročné řešení umožňuje optimálně vyhovět požadavkům na co nejlepší jízdní vlastnosti a zároveň vysokou míru pohodlí.

Koncept víceprvkové zadní nápravy nového vozu Škoda Octavia umožňuje řešit působení bočních a podélných sil nezávisle na sobě. Působení bočních sil zachycují tři příčná ramena. Jejich délka, umístění a tuhost jejich uložení jsou navrženy tak, aby při zatížení boční silou bylo kolo udržováno v optimálním postavení vůči vozovce, což má přímý vliv na chování vozidla v zatáčce. Podélnou dynamiku ovlivňuje především vlečné rameno, u něhož rovněž hraje významnou roli umístění a tuhost jeho lůžka. To je umístěno v rámci možností co nejvýše, což vyvolává tzv. protipředkláněcí účinek, tj. omezuje předklánění vozidla při brzdění. Díky své progresivní charakteristice je uložení podélného vlečného ramena schopno dobře utlumit i velké podélné síly. Součástí konstrukce zadní nápravy je také příčný zkrutný stabilizátor.

Zadní náprava vozu Škoda Octavia je navržena s nepatrným řídicím účinkem tak, že působí směrem k posílení nedotáčivosti, což přispívá ke zvýšení směrové stability vozu. Řídicí účinek, dosažený propracovaným návrhem kinematiky i elastokinematiky nápravy, je navíc závislý na zatížení vozidla – s rostoucím zatížením vozidla roste i řídicí účinek nápravy. Výsledkem je vynikající směrová stabilita vozu bez ohledu na to, zda je obsazen jen řidičem, nebo plně zatížen posádkou a nákladem.

Elektromechanický posilovač řízení

Vozy Škoda Octavia nové generace mají hřebenové řízení s novým elektromechanickým posilovačem. Posilovač je naprogramován tak, aby se jeho účinek s rostoucí rychlostí snižoval, což umožňuje snadné otáčení volantem při parkování a zároveň zajišťuje dostatečný kontakt s vozovkou při vysokých rychlostech. Převodka řízení se strmějším převodem pak zaručuje dobrou citlivost řízení, což přináší nejen pocit bezpečí, ale i radosti z jízdy. Výhodou elektromechanického posilovače je také vliv na úsporu pohonných hmot, neboť je v činnosti, jen když je potřeba.

Při vývoji nového posilovače byl kromě jiného kladen důraz na zvýraznění „střední polohy”, které je vytvářeno nepatrným zpětným momentem ve volantu, vznikajícím již při malém úhlu natočení. K tomu přispívá i obvyklé samočinné vracení volantu do přímého směru. Řidič tak snadno a bez námahy udržuje přímý směr jízdy, a to například i na nakloněné vozovce nebo při bočním větru.

Důležitým požadavkem na řízení nového vozu Škoda Octavia bylo i zachování jednotné řídicí charakteristiky bez ohledu na verzi vozu. Řídicí jednotka posilovače řízení je proto předprogramována pro všechny možné verze vozu z hlediska zatížení přední nápravy podle motoru, převodovky, výbavy apod. Správný program se vybírá a aktivuje při montáži vozu na výrobní lince.

Brzdová soustava a elektronické systémy podvozku

Brzdová soustava nového vozu Škoda Octavia vyniká rychlou reakcí a snadným dávkováním brzdného účinku. K tomu významně přispívá nový podtlakový posilovač brzd Dual Rate s tzv. progresivní charakteristikou. Všechna kola jsou vybavena kotoučovými brzdami s jednopístovým plovoucím třmenem. Kotouče předních brzd jsou s vnitřním chlazením.

Všechny vozy Škoda Octavia jsou sériově vybaveny protiblokovacím brzdovým systémem ABS doplněným o další funkce. Vozy Škoda Octavia tak již v základní verzi disponují systémy:

  • ABS – protiblokovací brzdový systém,
  • EBV  – elektronický rozdělovač brzdného účinku mezi nápravy,
  • MBA – mechanický brzdový asistent,
  • MSR  – regulace točivého momentu při brzdění motorem,
  • ASR  – protiprokluzové zařízení – v této verzi však zasahuje jen do řízení motoru, neumožňuje přibrzďování prokluzujících kol brzdami,
  • ESBS  – rozšířená stabilizace při řízení.

Na přání je možné vozy Škoda Octavia vybavit elektronickým stabilizujícím systémem ESP, v němž jsou k dispozici i další systémy jízdní stability:

  • ABS  – protiblokovací brzdový systém,
  • EBV  – elektronický rozdělovač brzdného účinku mezi nápravy,
  • HBA  – hydraulický brzdový asistent,
  • MSR  – regulace točivého momentu při brzdění motorem,
  • EDS  – elektronická uzávěrka diferenciálu,
  • ASR  – protiprokluzové zařízení,
  • ESBS  – rozšířená stabilizace při řízení,
  • ESP  – elektronický stabilizující systém.

Řídicí jednotka ESP vyhodnocuje všechny relevantní údaje (úhel natočení volantu, natáčení vozu kolem svislé osy, příčné zrychlení, aktuální stav regulace atd.), a dosahuje tak přesné a včasné reakce systému. Pro ještě větší spolehlivost byla do ESP integrována funkce AFM (Adaptives Fahrzeug Modell). AFM vyhodnocuje všechna dostupná data a optimalizuje reakce ESP. Systém ESP se tak může přizpůsobit každému stylu jízdy a aktuálnímu zatížení vozu. Mnohé studie prokázaly, že přes 80 % nebezpečných nehod způsobených smykem v zatáčce by systém ESP mohl eliminovat.

Jako mimořádná výbava na přání je pro vozy Škoda Octavia k dispozici také systém TPM (Tyre Pressure Monitoring), sledující tlak vzduchu v jednotlivých pneumatikách. Systém využívá údajů ze snímačů otáček jednotlivých kol systému ABS (poklesne-li tlak v některé z pneumatik, změní se poloměr, po kterém se dané kolo odvaluje, a tím se změní i jeho otáčky vzhledem k ostatním kolům). V případě, že dojde ke snížení tlaku v některé z pneumatik oproti ostatním pneumatikám, rozsvítí se kontrolka na přístrojovém panelu.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud