Kapitoly článku:
- Stručné seznamení, fotografie
- Krátké představení, resumé
- Stručný přehled motorů, verze 4x4
- Design interiéru a exteriéru, odkládací prostory
- Konstrukce karoserie, větrání, sedadla, zavazadlový prostor
- Barvy a potahy, standardní a příplatková výbava
- Bezpečnost
- Přehled motorů
- Převodovky (manuální, automatická, DSG)
- Podvozek, posilovač, brzdy, el. systémy
Palubní diagnostika EOBD
Všechny vozy Škoda Octavia jsou vybaveny palubní diagnostikou „On Board Diagnose” (zkratka EOBD – European On Board Diagnose). Tato diagnostika kontroluje zařízení, která mají vliv na složení výfukových plynů. Pokud sledované hodnoty neodpovídají požadavkům, rozsvítí se na přístrojové desce kontrolní světlo, které řidiče upozorní na to, aby co nejdříve zajel do servisu. Příčina se uloží do paměti závad, což servisu usnadní nalezení a odstranění problému.
Převodovky
Všechny motorizace jsou standardně kombinovány s pěti- nebo šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením. Pro motory s výkonem od 75 kW výše je na přání k dispozici šestistupňová automatická převodovka, a to buď klasicky koncipovaná s hydrodynamickým měničem momentu pro benzinové motory, nebo nově vyvinutá převodovka DSG se dvěma spojkami pro naftové motory.
Přehled převodovek pro nový vůz Škoda Octavia:
Motor |
Manuální pětistupňová převodovka |
Manuální šestistupňová převodovka |
Automatická šestistupňová převodovka |
Automatická šestistupňová převodovka DSG |
1,4 MPI/55 kW |
● |
– |
– |
– |
1,6 MPI/75 kW |
● |
– |
¡ |
– |
1,6 FSI/85 kW |
● |
– |
¡ |
– |
2,0 FSI/110 kW |
– |
● |
¡ |
– |
1,9 TDI-PD/77 kW |
● |
– |
– |
¡ |
2,0 TDI-PD/103 kW |
– |
● |
– |
¡ |
● sériová výbava výbava na přání – nedodává se
Automatická převodovka DSG
Převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) znamená průlom v oblasti převodovek pro osobní automobily, neboť zdařile spojuje výhody a zároveň potlačuje vrozené nedostatky manuálně řazené a klasické automatické převodovky. DSG řadí komfortně a bez přerušení přenosu výkonu. Povel ke změně rychlostního stupně je vydán buď automaticky elektronickou řídicí jednotkou, nebo manuálně voličem převodovky v kulise manuální volby rychlostních stupňů Tiptronic.
Převodovku DSG si lze představit jako ústrojí složené ze dvou běžných převodovek – má dvě spojky, na které navazují dva vstupní hřídele. Jedna část převodovky obstarává řazení lichých rychlostních stupňů a zpátečky, druhá potom řadí sudé rychlostní stupně.
Funkci převodovky lze přiblížit na příkladu: Vůz jede se zařazeným třetím rychlostním stupněm. Inteligentní řízení převodovky podle rychlosti jízdy a dalších parametrů rozpozná, jaký stupeň bude zařazen jako další (čtvrtý nebo druhý), a zařadí jej. Tento například čtvrtý rychlostní stupeň je tedy již předvolen, ale není aktivní, neboť spojka ovládající sudé rychlostní stupně je rozpojená. Řízení převodovky vyčká na nejvhodnější okamžik k přeřazení, které potom provede rozpojením spojky pro liché stupně a současným sepnutím spojky pro sudé stupně. Přeřazení probíhá naprosto plynule a měkce bez jakýchkoli rázů a zároveň rychle – trvá přibližně 3 až 4 setiny sekundy. Navíc při přeřazení není přerušen přenos výkonu z motoru na kola.
Automatická převodovka DSG pro nový vůz Škoda Octavia může pracovat ve dvou provozních režimech – plně automatickém nebo s manuální volbou rychlostních stupňů Tiptronic. Volba režimu se provádí přesunutím voliče převodovky do žádané polohy, tzn. vlevo (automatický režim) nebo vpravo (manuální režim). Součástí standardní výbavy vozů s automatickou převodovkou je multifunkční ukazatel na přístrojovém panelu, na kterém se kromě jiného zobrazují informace o zařazeném rychlostním stupni nebo zvolené pozici voliče.
V automatickém provozním režimu je možno zvolit pozice:
P – parkování,
R – zpětný chod,
N – neutrál,
D – jízda, ekonomický režim řazení,
S – sportovní režim řazení.
Při sportovním režimu řazení řadí převodovka při vyšších otáčkách, a umožňuje tak plně využít výkonový potenciál motoru. V ekonomickém režimu naopak řadí dříve, a udržuje tak spotřebu na nízké úrovni.
V režimu manuálního řazení Tiptronic se posunutím voliče převodovky dopředu nebo dozadu volí vyšší nebo nižší stupeň:
směr „+” – přeřazení o jeden stupeň výš,
směr „–” – přeřazení o jeden stupeň níž.
U manuálního režimu řazení elektronika převodovky kontroluje způsob řazení, a zabraňuje tak možnému poškození motoru, ke kterému by mohlo dojít např. při chybném podřazení. Řídicí elektronika kromě kontrolních funkcí přispívá i ke zjednodušení obsluhy, kdy například při zastavení na křižovatce se automaticky zařadí jednička.
Převodovka DSG umožňuje díky rychlému řazení dosáhnout lepší akcelerace než ručně řazená převodovka. Zásluhou elektronického řízení motoru a převodovky umožňuje převodovka DSG při ekonomickém způsobu jízdy docílit příznivé spotřeby, neboť volbou vhodných převodových stupňů dokáže udržovat motor v optimálním pracovním režimu. Převodovka DSG navíc vyniká komfortem jízdy a jednoduchostí ovládání jako nejlepší automatické převodovky. Kromě toho všeho může sportovně naladěnému řidiči zprostředkovat dosud nepoznané zážitky z jízdy díky velmi rychlému řazení bez nutnosti uvolnit pedál plynu.
Manuální převodovky
Do vozů Škoda Octavia jsou standardně montovány pěti- nebo šestistupňové plně synchronizované převodovky s ručním řazením. Funkční spojení mezi převodovkou a řadicí pákou obstarávají dva lanovody, které zajišťují lehký a přesný chod řadicí páky s krátkými dráhami a omezují přenos vibrací od agregátu. Spojka je suchá jednokotoučová s kapalinovým ovládáním.
Šestistupňové převodovky mají skříň z hliníkové (ve spojení s motorem 2,0 FSI/110 kW) nebo hořčíkové (ve spojení s motorem 2,0 TDI-PD/103 kW) slitiny pro dosažení nízké hmotnosti. Odstupňování jednotlivých převodů je jemnější než u pětistupňových převodovek, což umožňuje lepší využití vlastností motoru. Rychloběžný šestý stupeň je zvlášť výhodný při jízdě na dálnici, kde významně přispívá ke snížení spotřeby paliva i hlučnosti.
Automatická převodovka
U nového vozu Škoda Octavia je k benzinovým motorům (kromě 1,4 MPI/55 kW) k dispozici na přání šestistupňová automatická převodovka. Jedná se o nově vyvinutou planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem momentu, který je v závislosti na jízdní situaci přemostěn. Velký počet převodových stupňů a zejména jejich celkový rozsah umožňuje zvolit optimální rychlostní stupeň pro daný jízdní stav a odráží se v lepší dynamice, hospodárnosti i nižší hlučnosti.
Převodovka je řízena elektronickou řídicí jednotkou, jejíž vyspělý adaptivní program využívající Fuzzy-logic přizpůsobuje režim řazení aktuální provozní situaci (například jízda do kopce, vlečení přívěsu) a jízdnímu stylu řidiče. Kromě automatických jízdních režimů (ekonomický D a sportovní S) umožňuje převodovka i manuální sekvenční volbu rychlostních stupňů Tiptronic.