Škoda Octavia kombi: kompletní informace a fotografie

Škoda Octavia kombi: kompletní informace a fotografie

Kapitoly článku:


Motory

Pro vozy modelové řady Octavia je připravena nabídka šesti motorů – čtyř zážehových a dvou vznětových. Její objemové i výkonové rozpětí pokrývá široké spektrum potřeb a přání zákazníků. Ve všech případech je motor uložen vpředu napříč a pohání přední kola.

Octavia kombi Motor Classic Ambiente Elegance
Zážehové motory 1,4 MPI/55 kW
1,6 MPI/75 kW
1,6 FSI/85 kW
2,0 FSI/110 kW
Vznětové motory 1,9 TDI-PD/77 kW
2,0 TDI-PD/103 kW

Zážehové motory

Pro nový vůz Škoda Octavia jsou vedle motorů s klasickou koncepcí vstřikování paliva do sacího potrubí (1,4 MPI/55 kW a 1,6 MPI/75 kW) nabízeny také moderní motory s přímým vstřikováním, u kterých je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru – 1,6 FSI/85 kW a 2,0 FSI/110 kW. Princip spalování zážehových motorů s přímým vstřikováním je obdobný jako u běžných zážehových motorů s homogenní stechiometrickou směsí paliva a vzduchu. Tyto motory díky této nové technologii dosahují při stejném zdvihovém objemu oproti MPI vyšších výkonů a lepšího průběhu točivého momentu za současného snížení spotřeby paliva a hlavně téměř okamžité reakce na plynový pedál.

Zážehové motory s přímým vstřikováním pro nový vůz Škoda Octavia disponují dostatečným točivým momentem v nízkých otáčkách a zároveň velkým výkonem ve vysokých otáčkách. Všestranně tak vyhoví rozdílným nárokům řidiče – umožňují klidnou, hospodárnou a pružnou jízdu, stejně jako mohou poskytnout sportovní dynamické svezení. Motory s přímým vstřikováním jsou kromě výhod v podobě vyššího výkonu a nižší spotřeby příznivé i z hlediska ekologie.

Všechny zážehové motory splňují nejpřísnější legislativní požadavky na čistotu emisí, které stanovuje norma EU 4. Disponují jedním nebo dvěma třícestnými katalyzátory se sondami lambda, motor 2,0 FSI/110 kW dokonce třemi katalyzátory – jedním hlavním, dvěma předřadnými – a třemi diagnostickými a dvěma řídicími sondami lambda.

Poznámka: Níže uvedené jízdní výkony a spotřeby se vztahují k provedení limuzína.

Motor 1,4 MPI/55 kW představuje ideální základní motorizaci nového vozu Škoda Octavia. Poskytuje vozu dostatečnou dynamiku i příznivou hospodárnost. Je vhodný zejména pro zákazníky, kteří hodlají vůz využívat především v městském a příměstském provozu a pro něž je důležitým aspektem pořizovací cena. Motor 1,4 MPI/55 kW je celohliníkový řadový čtyřválec s rozvodem 2x OHC a čtyřventilovou technikou. Dosahuje maximálního výkonu 55 kW (75 k) při 5000 min-1 a točivého momentu 126 Nm/3800 min-1. Vůz Škoda Octavia s ním vyvine maximální rychlost 170 km/h, z 0 na 100 km/h zrychlí během 15,5 s, kombinovaná spotřeba podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) činí 6,9 l/100 km.

Motor 1,6 MPI/75 kW je dobrou volbou pro zákazníky hledající výraznější dynamiku a hospodárný provoz. Je to motor, který vyniká příznivým poměrem výkonových a provozních parametrů a ceny. Tento celohliníkový řadový čtyřválec s rozvodem OHC a dvěma ventily na válec disponuje mimo jiné variabilním sacím potrubím, které přispívá k výborné pružnosti motoru v celém rozsahu otáček. Maximální výkon motoru je 75 kW (102 k)/5600 min-1, točivý moment 148 Nm/3800 min-1. Vůz Škoda Octavia s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 190 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 12,3 s. Na 100 km vůz v kombinovaném režimu podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) spotřebuje 7,2 l benzinu.

Díky moderní technologii přímého vstřikování benzinu je motor 1,6 FSI/85 kW v nabídce zážehových pohonných jednotek pro nový vůz Škoda Octavia optimální kombinací výborné dynamiky a příznivé spotřeby paliva. Nejvíce jej ocení řidiči, kteří vyznávají klidnou a hospodárnou jízdu, ale zároveň chtějí mít jistotu dostatečné výkonové rezervy. Řadový celohliníkový čtyřválec 1,6 FSI/85 kW má čtyřventilový rozvod 2x OHC s nastavitelným vačkovým hřídelem sacích ventilů a dosahuje maximálního výkonu 85 kW (115 k)/6000 min-1 a točivého momentu 155 Nm/4000 min-1. Motor umožňuje vozu Škoda Octavia dosáhnout maximální rychlosti 198 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s. Kombinovaná spotřeba paliva podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) je 6,6 l/100 km.

Motor 2,0 FSI/110 kW je určen obzvlášť náročným zákazníkům, kterým poskytne vynikající dynamiku a zároveň je potěší svou hospodárností a kultivovaným během. Udělá radost také lidem, kteří se rádi obklopují moderní technikou. O vysoký výkon a zároveň příznivou hodnotu spotřeby paliva se stará systém přímého vstřikování paliva. Obzvláště klidný běh tohoto čtyřválcového celohliníkového motoru zajišťují dva vyvažovací hřídele. Ventilový rozvod 2x OHC se čtyřmi ventily na válec disponuje variabilním časováním sacích ventilů. Motor vyniká maximálním výkonem 110 kW (150 k)/6000 min-1, točivý moment dosahuje hodnoty 200 Nm při 3500 min-1. Tyto parametry umožňují vozu Škoda Octavia dosáhnout maximální rychlosti 213 km/h.

Poznámka: V motorech 1,6 FSI/85 kW a 2,0 FSI/110 kW je možné používat benzin s oktanovým číslem 95 za cenu mírného snížení výkonových parametrů.

Vznětové motory

Oba vznětové motory pro vozy Škoda Octavia jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva sdruženými vstřikovači (Pumpe-Düse System, systém čerpadlo-tryska). Každému válci přísluší jedna vstřikovací jednotka umístěná v hlavě válců, která v sobě integruje vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, vstřikovací trysku a řídicí ventil, kterým je přesně řízen průběh vstřikování paliva. Vstřikování čerpadlo-tryska pracuje s obzvláště vysokým vstřikovacím tlakem až 205 MPa. Přeplňování vznětových motorů pro nový vůz Škoda Octavia zajišťuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek turbíny. Stlačený vzduch prochází před vstupem do motoru tzv. mezichladičem. Vznětové motory TDI pro nový vůz Škoda Octavia vynikají díky těmto progresivním technologiím velkým točivým momentem již od nízkých otáček, a umožňují tak pružnou a svižnou jízdu bez nutnosti častého řazení. Motory TDI představují ideální kombinaci suverénního výkonu a minimální spotřeby paliva.

Všechny vznětové motory – nově také motor 1,9 TDI-PD/77 kW – plní s předstihem emisní normu EU 4.

Poznámka: Níže uvedené jízdní výkony a spotřeby se vztahují k provedení limuzína.

Motor 1,9 TDI-PD/77 kW nezůstává nic dlužen pověsti mimořádně oblíbených agregátů TDI. I nadále platí, že vůz s tímto označením jezdí s minimální spotřebou, spolehlivě a přitom dostatečně svižně. Řadový čtyřválec 1,9 TDI-PD/77 kW má rozvod OHC se dvěma ventily na válec a dosahuje maximálního výkonu 77 kW (105 k)/4000 min-1 a točivého momentu 250 Nm/1900 min-1. Maximální rychlost vozu s tímto motorem je 192 km/h, z 0 na 100 km/h vůz zrychlí během 11,8 s. Silnou stránkou vozů Škoda Octavia s motorem 1,9 TDI-PD/77 kW je spotřeba paliva, která v kombinovaném režimu podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) činí pouze 4,9 l/100 km (verze EU 4).

Požadavkům na minimální spotřebu a zároveň mimořádnou dynamiku optimálně vyhovuje nově vyvinutý motor 2,0 TDI-PD/103 kW. Tato pohonná jednotka patří souhrnem svých vlastností, tzn. vysokým výkonem, velkým točivým momentem a nízkou spotřebou, mezi nejlepší vznětové agregáty současné světové produkce. Čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem 2x OHC poskytuje maximální výkon 103 kW (140 k)/4000 min-1 a točivý moment 320 Nm při 1750–2500 min-1. Tyto parametry stačí na dosažení maximální rychlosti 208 km/h a zrychlení 0–100 km/h za 9,6 s. Výborné dynamické parametry vozu Škoda Octavia s motorem 2,0 TDI-PD/103 kW doplňuje mimořádně příznivá hodnota spotřeby paliva – v kombinovaném režimu podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) motor spotřebuje jen 5,5 l/100 km.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud