Šéf Škody otevřeně o nové Octavii: Musí být nejlepší, roli Superbu však neohrozí

Během světové premiéry nové Octavie v Praze jsme si povídali s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení automobilky Škoda Auto. Jak vidí budoucnost páteřního modelu? A jak se může technická vyspělost Octavie odrazit na dalších modelech?

Už v prvních jízdních dojmech s prototypy nové Škody Octavia, které připravil kolega Jirka Baborský, došla řeč i na Superb, který je v hierarchii Škodovky na samotném vrcholu. Jirka uváděl, že se Octavia jízdně přiblížila Superbu. Je údajně tišší a kultivovanější než dříve, navíc dostala nový interiér, který v celé historii značky nemá konkurenci. Vychází z konceptu, který se poprvé představil u Scaly, celkově vzato je to však úplně jiná káva.

Já jsem byl po prvním kontaktu s Octavií v názorech o dost radikálnější. Napsal jsem, že Superb může blednout závistí, a někteří z vás mi v diskusi pod souhrnným článkem, který vyšel v den světové premiéry Octavie, dali za pravdu. Úplně nové infotainmenty, pokročilé hlasové ovládání, barevný head-up displej, ergonomická sedadla s masážní funkcí či zcela nová chytrá řešení, jsou prvky, které Superb, jehož facelift proběhl docela nedávno, nemá a zástavba řady z nich do stávající generace vlastně ani není možná.

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Znamená to, že by Octavia měla být novou vlajkovou lodí? A může fakt, že je technicky vyspělejší než Superb, ohrozit jeho prodejní výsledky? Předně je třeba rozlišovat páteřní model a vlajkovou loď. Podle Luboše Vlčka, šéfa českého zastoupení Škodovky, musí být nová generace Octavie velkým skokem dopředu, protože je to nejdůležitější, nosný model. Superb vždycky bude vlajkovou lodí a vždycky bude nad Octavií, i kdyby třeba v některých ohledech technicky zaostával.

Stejným příkladem je podle Vlčka i Škoda Scala. Ta platí za jeden z nejprodávanějších modelů ve své třídě a Octavia musí odvést tu samou práci, jenom v o stupeň vyšším segmentu. Pomoci ji k tomu má nejenom design, ale třeba i široká nabídka agregátů, zahrnující konvenční zážehové a vznětové jednotky, mild-hybridy, hybridy a pohon na CNG, nebo záležitosti softwarového řízení, zahrnující asistenční systémy a konektivitu.

Nová Škoda Octavia oficiálně: Už jsme v ní seděli! Superb může blednout závistí

Nová Škoda Octavia oficiálně: Už jsme v ní seděli! Superb může blednout závistí

Všechno tohle se určitým způsobem podepíše na cenách Octavie. Škoda je dosud nezveřejnila, podle Luboše Vlčka se tak ale stane už na přelomu listopadu a prosince. Během náběhu prodeje bude situace podobná jako u Scaly, jejíž nabídku tvoří linie Ambition, Style a od linie Style odvozené Monte Carlo. Nelze očekávat situaci jako před sedmi lety u Octavie třetí generace, která začínala na částce 334.900 Kč. Ta nová bude dražší. Měla by se však vejít pod půl milionu korun, což znamená, že nepůjde o holátko.

Škoda Octavia v roce 1996 diktovala, co si musíte koupit. I proto byla tak drahá

Škoda Octavia v roce 1996 diktovala, co si musíte koupit. I proto byla tak drahá

Octavia je a na našem trhu stále bude hlavně fleetové auto. Vždyť retailová klientela zaujímá u třetí generace asi jenom čtvrtinový podíl a mělo by to tak být i nadále. Klienti navíc podle Luboše Vlčka požadují plně vybavený vůz. Co nejlevnější konfigurace, která by pro některé z trhů, na kterých Škoda působí, mohla být zajímavá, v evropském měřítku ztrácí opodstatnění. A údajně se tento trend rozšiřuje na čím dál více modelů. Cílem Škody je proto už v základu nabídnout maximálně vybavený vůz.

Levná elektrická Škoda Citigoe iV je vyprodaná. Dneškem začíná jiná realita

Levná elektrická Škoda Citigoe iV je vyprodaná. Dneškem začíná jiná realita

Podle situace u Octavie třetí generace není těžké odhadnout, o jakou karoserii bude u novinky největší zájem. Kombi má majoritu, zaujímá asi šedesátiprocentní podíl. Podle Luboše Vlčka poroste zájem o nízkoemisní pohony, což souvisí jednak s požadavky trhu, ale také s korporátní politikou fleetových klientů. Vozy na CNG by měly zaujímat zhruba sedmi- až devítiprocentní podíl, u hybridů se bavíme o asi šesti procentech a zbytek připadne konvenčním zážehovým a vznětovým motorům.

Škoda se pohonu na CNG nevzdá. Bomby poputují i do Fabie či Karoqu!

Škoda se pohonu na CNG nevzdá. Bomby poputují i do Fabie či Karoqu!

Cenová politika plug-in hybridů by měla odpovídat aktuální situaci u Superbu. Podbízet se nechtějí, na druhou stranu nebudou v pozici samostatné linie, jako je tomu u Passatu GTE. Škoda již dříve uvedla, že plug-in hybridní pohon bude alternativou pro všechny výbavy s výjimkou základní Active a derivátu Scout. V běžných verzích nabídne Octavia iV systémový výkon 150 kW, derivát RS dostane o 30 kW více.

Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE: V čem vězí ten cenový rozdíl 250.000 Kč?

Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE: V čem vězí ten cenový rozdíl 250.000 Kč?

Vzhledem k tomu, že se zveřejněním cen nové Octavie nebude Škoda dlouho čekat, lze usuzovat, že ji chce co nejdříve dostat k zákazníkům. Stále platí, že by první zákaznické vozy měly vyjet na české silnice ještě před koncem tohoto roku, na první redakční testy si ale budeme muset počkat mnohem déle. Mezinárodní novinářská prezentace totiž proběhne až po ženevském autosalonu (březen 2020). Tou dobou už budeme znát i podobu derivátů RS a Scout, v rámci prvního testování však ještě nebudou k dispozici.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

dnes | Petr Schnagl | 1 příspěvek
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 141 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 80 příspěvků