Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Petr Vaněk  |  21. 06. 2020 08:04

Po ukončení sériové výroby se jede tzv "servis". Marže jsou výrazně lepší, ale jedou se už jen omezené šarže. Po nějaké době je jich méně a méně. Škoda není výrobce, který by nějak zářil výrobou dílů na již nevyráběné modely. Naopak, sehnat něco na Š742 nebo starší začíná být umění. Octavií je naštěstí všude plno, tak se auta kanibalizují. Trochu se divím, že se používají nějaké interní záběry převozu forem. Za mě asi do externího skladu než klasickou šrotaci. Může to souviset s uvolňováním místa pro nové (elektro) modely.

Odpovědět  |   | 

Vrakoviště mají dost dílů a je odstavených dost octávií 1 které čekají na demontáž před lisem. Na jedno uskladnění vozidel určený k šrotaci mám přístup a je tam i nějaká octávia 1 a ta je kompletní včetně al kol, prostě není zájem a lidi raději než opravovat koupí něco novýho.

Odpovědět  |   | 
rhodos man  |  21. 06. 2020 11:30

petr r je blb

Odpovědět  |   | 
.  |  21. 06. 2020 12:10

Na tebe nemá.

Odpovědět  |   | 
Jarek  |  21. 06. 2020 15:11

Si z tého můžeš postavit ňáku buginu, ne? šak chytrej si na to dost

Odpovědět  |   | 
petr r. je blb  |  21. 06. 2020 20:26

je to jak říkáš, blb

Odpovědět  |   | 
Williams  |  21. 06. 2020 09:01

Only the wretch rides in Skoda

Odpovědět  |   | 
Ingos  |  21. 06. 2020 10:03

S tou povinností se tedy pletete. Stále existuje povinnost dle druhu dílů dodávat zákazníkovi náhradní díly buď 5 let, 10let nebo 15let po ukončení sériové produkce. Individuálně lze samozřejmě tuto dobu i prodloužit, to už záleží na automobilce.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  21. 06. 2020 15:27

Tak mi to prosím najděte. Jediné, co jsem našel, byla ta vyhláška z roku 1981, která už dneska neplatí.
Žádný jiný zákon, ani směrnici EU, který by tuto povinnost uváděl, jsem nenašel...

Odpovědět  |   | 
Ingos  |  21. 06. 2020 18:42

V ČR jsou práva a povinnosti výrobce motorových vozidel uvedeny v zákoně č.
56/2001 Sb. O 2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a
o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.

Další legislativní úprava byla vydána komisí EU.
Oblast výroby, prodeje a oprav motorových vozidel byl Evropskou komisí rozdělen
na dvě části na oblast prodeje nových motorových vozidel a na oblast oprav
motorových vozidel. V prvním sektoru je přiměřené konkurenční prostředí, v
druhém tomu tak není.
Pro sektor prodeje nových motorových vozidel platí tzv. obecná bloková výjimka a
problematika obchodu s náhradními díly, oprav a údrţby motorových vozidel je
upravena právní úpravou, která je platná od 1.6.2010 a bude platit aţ do
31.5.2023. Jedná se o Nařízení Komise (EU) čís. 461/2010 (tzv. bloková výjimka).

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  21. 06. 2020 20:50

Odpovídáte na úplně jinou problematiku. Bloková výjimka se týká úplně něčeho jiného, rozhodně ne povinnosti vyrábět po určitou dobu nějaké díly. Bloková výjimka se týká zpřístupnění náhradních dílů výrobce.
Takže znovu, kde konkrétně najdu povinnosti a časy, jak dlouho musí vyrábět výrobce náhradní díly. Děkuji.

Odpovědět  |   | 
Ingos  |  21. 06. 2020 18:45

Nejdelší povinnost je samozřejmě u dílů nutných pro
provoz vozidla. Zde ŠA zaručuje možnost sehnání dílů po dobu 15 let po ukončení
sériové výroby. Jedná se o panelové díly (dveře, kapota, blatníky), díly řízení a
motoru a také díly podvozku. Tyto díly jsou pro dlouhodobé využití vozidla
nezbytné a proto se tyto díly vyrábí nejdéle.

Příště prosím lépe hledejte, nebo se obraťte na někoho, kdo o této problematice něco ví.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  21. 06. 2020 20:53

ŠA může zaručovat dostupnost dílů po dobu 15 let. To nepopírám. Ale já se ptám na zákonnou povinnost, ne dobrovolné plnění (slib) ze strany výrobce.
Hledat lépe neumím, protože nikdo mi nic dosud konkrétně neodkázal a kdo o tom něco ví, tak mi tvrdí, že žádná taková povinnost neexistuje.
Pouze to tvrdíte Vy, takže předpokládám, že o problematice něco víte a dokážete být konkrétní.

Odpovědět  |   | 

Když existuje výjimka, musí existovat i povinnost...

End‐of life
Vehicle Directive (2000/53/EC) in 2005 with the Council Decision 2005/438/EC. Preconsideration
(2) states: “As product reuse, refurbishment and extension of lifetime are beneficial, spare parts
need to be available for the repair of vehicles which were already put on the market on 1 July
2003”

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  22. 06. 2020 09:37

Stále nevidím stanovenou dobu výroby náhradních dílů.
Nehledě na to, že tento text se týká něčeho jiného. Když si to přeložíte, tak zjistíte, že je to deklarativní text "Vzhledem k tomu, že opětné použití, renovace a prodloužení životnosti jsou prospěšné, je třeba, aby pro opravy vozidel, která byla uvedena na trh k 1. červenci 2003, byly k dispozici náhradní díly."
Když totiž otevřete rozhodnutí 2005/438/EC, tak zjistíte, že předchozí věta pokračuje a že toto je výjimka pro použití olova, rtuti, kadmia a šestimocného chromu v náhradních dílech pro auta uvedená na trh po 1. červenci 2003.
Takže co tam máte dál?

Odpovědět  |   | 

Regulace existuje také na národní úrovni. V Německu je povinnost zajistit náhradní díly stanovena na 10 let a Škoda MB prodává na jednotném trhu EU i v Německu, takže jejich právo zajišťuje zprostředkovaně povinnost i pro ČR.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  22. 06. 2020 13:32

Nepopírám, že někde toto existuje na národní úrovni. Ale tady v ČR se řídíme unijním a českým právem, ne německým (kde to tak může být, to fakt nevím).
Takže můj dotaz je stále nezodpovězen a stále trvá.

Odpovědět  |   | 
WRC Fabia R2 TwinCharger  |  21. 06. 2020 10:45

...yes, I love my rally car

Odpovědět  |   | 
Williams  |  22. 06. 2020 09:02

Skoda is out.

Odpovědět  |   | 
WRC Fabia R2 TwinCharger  |  22. 06. 2020 10:10

Maybe, but not in every case

Odpovědět  |   | 
Williams  |  22. 06. 2020 13:37

Nobody in the US knows her. It's exotic.
Everyone knows Hyundai. It's a car.
Hi!

Odpovědět  |   | 
WRC Fabia R2 Twincharger  |  22. 06. 2020 15:04

I lived in US for many years. So I know what you mean. Hyundai here, Hyundai there...you can see it everywhere... but here in EU is a different situation, different market, different choices you can make.

Odpovědět  |   | 
Pete  |  21. 06. 2020 10:29

Ja si hned rikal, ze ten ukecanej styl clanku o nicem odnekud znam...

Odpovědět  |   | 
jouda  |  21. 06. 2020 10:34

Třeba jen raznice dosloužila. U subdodavatele bylo na výrábění tuším 3 kusy forem do lisů Jedna na lisování, jedna mohla být v opravě a jedna rezervní, každá má nějakou životnost po které se prostě vyřadí a příjde nová co se zavčas objedná, mohla to být jen normální obměna.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  21. 06. 2020 13:41

Máš to stejně popletené, jako autor článku Mihálik. Raznice, formy... jsou opravdu něco jiného, než to, co je na fotkách. A evidentně nemáš šajn, co výroba takového lisovacího nářadí stojí, jinak bys neřešil výrobu nového nářadí pro vysloužilou Octavii I.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  21. 06. 2020 15:48

Nevím, co je na tom k nesouhlasení a rád se nechám poučit, že raznice a formy jsou pojmy k lisování plechů. Raznice je typ nářadí, které jasně vychází již z toho slova razit, kterým se něco razí, například mince značení na výrobky... Formy jsou výraz pro lití kovů, pekařství, výrobu plastových dílů..., nedochází zde k mechanickému přetváření materiálů. Pro lisování plechů je lisovací nářadí, u kterého je v první tvářecí operaci tažnice, tažník a přidržovač, potom následují operace střihové a kalibrovací.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  21. 06. 2020 15:31

A ještě jsem zapomněl na jednu podstatnou drobnost, nevím, že by se kdekoli používalo více stejných nástrojů pro lisování jednoho dílu, to je naprosto ekonomicky nezvládnutelné. Pro každý výlisek se řeší nářadí, tak, aby jeho životnost byla počítána na životní cyklus auta. Musíš si uvědomit, že sada nářadí, třeba na ten bok auta, bude v ceně desítek miliónů korun. Nedovedu si představit, že by někdo měl duplicitu na výrobu a ještě ve skladu jednu sadu pro náhodu, co kdyby. Víš z kolika dílů se skládá karoserie, kolik by to muselo být duplicit a co by to stálo peněz? Žádná nová nechodí, provádí se běžně opravy stávajícího nářadí. Žádný lisovací nástroj není neustále na lisu. Nalisuje se dávka a potom mnohdy nástroj nelisuje i několik týdnů. U mnohých výlisků se lisuje měsíční předzásoba, dva týdny jsou zcela běžné.

Odpovědět  |   | 
Ivan  |  23. 06. 2020 14:39

Tak zrovna tyto nástroje si ŠKODA AUTO vyrábí sama ve své nástrojárně.

Odpovědět  |   | 
Pepe  |  21. 06. 2020 11:37

Stejně si myslím že dnešní době udělat novou Octavia 1 a prodat ji za 200tis tak by se po ní sahlo hodně lidí. Kolik lidí by ji koupilo hned za pár tis úplně novou myslím hodně lidí by do toho šlo než do dacie.

Odpovědět  |   | 
Allamarein  |  21. 06. 2020 18:04

Aspoň by se ukázalo, kolik hloupých je v téhle zemi. Ve své době byla Octavia I možná revoluční auto pro lidi, kteří znali v lepším případě Favorita a Felicii, spíše však jen stodvacítky. Z dnešního pohledu je to zoufalý střep s podprůměrnými jízdními vlastnostmi, podprůměrným vnitřním prostorem (i to Sandero je lepší), tragickou výbavou i bezpečností.

Odpovědět  |   | 
brk77  |  21. 06. 2020 13:05

Docela by mě zajímalo, proč to za cenu materiálu neskoční u nějakého lepšího druhovýrobce, když už to automobilka nechce dělat.

Možná si to představuji jako Hurvínek válku, ale přijde mi to prostě škoda jen tak vyhodit.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  21. 06. 2020 13:33

Celkem pochybuji, že nástroje byly používány ve Škodě. Škoda po skončení výroby aktuálních modelů nabízí lisování náhradních dílu, na ukončený model, svým dodavatelům a tak to proběhlo i u nyní předposlední Octavie. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že tohle nářadí je stále majetkem Škody a ona rozhodne, jak s ním bude naloženo. Výlisky se dodávají Škodě a nemůže si s nimi firma, která takto převzala výrobu, nakládat dle sebe.
Pokud je to ekonomicky již nezajímavé, tak se nářadí sešrotuje. Nedovedu si představit, že se najde firma, která by to od Škody odkoupila a lisovala dále, byla by to pro ně asi ekonomická sebevražda.

Odpovědět  |   | 
Tekmot  |  22. 06. 2020 13:48

Je to majetkem VW, ne Škody. Celá Škoda patří VW.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  22. 06. 2020 20:17

Jdi se vyspat, plácáš hlouposti.

Odpovědět  |   | 
Tekmot  |  23. 06. 2020 08:23

Hochu, to není žádná hloupost. Asi ti uniklo, že škodovka patří německému majiteli. Takže všechno co je Škoda Auto, tak je Němců. I strojní vybavení. Nakonec i ta auta, než je prodají, jsou německá. A je úplně jedno ve které zemi jsou vyrobená.

Odpovědět  |   | 
Ivan  |  23. 06. 2020 14:46

VW patří ve škodě z právního hlediska pouze 100% akcií nic víc. Jinak je škodovka samostatnou právnickou osobou. S majetkem škodovky bez souhlasu vedení ŠKODA AUTO a.s. nijak nakládat nemůže.

Odpovědět  |   | 
King  |  23. 06. 2020 20:20

Nic víc? Píšeš blbosti. Může si se svým majetkem nakládat jak uzná za vhodné. Klidně může svojí automobilku přesunout jinam, vyrábět v ní jen auta jiné značky nebo ji může rovnou zrušit. Je totiž 100% majitelem.

Odpovědět  |   | 
Allamarein  |  21. 06. 2020 18:06

Protože se to ani nevyplatí udržovat v provozu a dál ty díly vyrábět. Ta auta ze silnic mizí (naštěstí) a další výroba je prostě neekonomická.

Odpovědět  |   | 
Jakub  |  21. 06. 2020 14:18

Důvod proč šli formy a ostatní do šrotu až teď je jednoduchý... Škoda poskytovala na Octavii 1. generace záruku na prorezivění karoserie 10 let, tudíž musela ty formy mít, kdyby se objevil někdo, komu zrezl díl, který nejde vyměnit (nosník, nebo tak něco). Škoda by pak dodala novou holou karoserii a v servisu by vše ostatní přestrojili ze staré, zrezlé na novou.

Odpovědět  |   | 
Ingos  |  21. 06. 2020 14:56

Tak takhle už jsem se dlouho nezasmál. Ne, to je úplný nesmysl. Ty formy jsou u subdodavatelů, protože třeba někdo nabourá a potřebuje vyměnit kus karoserie. Typicky blatníky, kapota, zadní víko. Ne protože by mohla zreznout a výrobce má povinnost dát mu novou. Myslíš, že jde kompletně odstrojit 10 let staré auto, vzít novou karoserii a na ni nabastlit ty staré díly??
BTW na karoserii je povinnost dodávat díly 15let, takže firma teď udělal poslední velkou zásobu na těch dalších 5 let a díly budou tu dobu čekat ve skladu na využití.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  21. 06. 2020 15:29

Stejně jako výše. Prosím o konkrétní odkaz na zákon/směrnici/vyhlášku, kde je povinnost dodávat díly na karoserii 15 let. Děkuji.

Odpovědět  |   | 
XYZ  |  22. 06. 2020 06:22

Dostali se k nám fotografie.

Za takovou hrubku by měl autor dostat pravítkem přes hnáty.

Odpovědět  |   | 
Voky  |  22. 06. 2020 08:01

Za tohle dílo by se měl jít autor zahrabat. Myslel jsem si, že novináři by chyby v psaném textu dělat neměli.

Odpovědět  |   | 
Dan  |  22. 06. 2020 14:51

Je mi to divný. Moji rodiče kupovali do firmy na jaře 97 LX variantu, už v létě ji dostali přičemž byla vyrobená v prosinci 96. Nemělo to klimatizaci, okna v elektrice jen v předu.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  22. 06. 2020 17:41

Většina automobilek a její dodavatelů musí dodávat origo díly 10let - 15let po ukončení výroby. Je to vždy součástí kontraktu a myslím, že je to i v příslušných normach ISO nebo např. VDO.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  22. 06. 2020 19:01

Že dodavatelé se smluvně zaváží automobilce vyrábět náhradní díly je normální. Diskuze je ale o zákonné povinnosti, že automobilka, jakožto výrobce musí dodávat (vyrábět) ze zákona náhradní díly po ukončení záruky/životnosti modelu.
Mě jako zákazníkovi je nějaké ISO či VDO u soudu (pokud bych chtěl po automobilce dodat díl, který mi neprodá) k ničemu, soud se řídí pouze zákony.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

dnes | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 83 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků

Nejčtenější články

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila tep…

Produkce populární octavie první generace skončila již před deseti lety, přesto máme za to, že tento vůz může jít v klidu do důchodu až nyní. Teprve nedávno totiž utichly poslední nástroje vyrábějící důležité náhradní díly.

21.  6.  2020 | | 46 N/A
Supersport blokoval nabíječku pro elektromobily. Policista na elektrokole si s tím poradil

Supersport blokoval nabíječku pro elektromo…

Takzvaný ICEing je oblíbená kratochvíle vidláků v Americe. Toto ale určitě nebyl ten případ.

10.  7.  2020 | | 35 N/A
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle…

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | | 107 N/A
Nový Hyundai i30 poprvé naživo: Poctivá a cenově dostupná auta ještě existují!

Nový Hyundai i30 poprvé naživo: Poctivá a c…

Dneska je to samý displej, hybrid, asistent a kdoví co ještě. A také kvůli tomu rostou ceny nový aut. Ještě pořád ale můžete narazit na „normální“ cenově dostupné auto, na jehož ovládání nepotřebujete návod. A co víc, je z Česka.

25.  6.  2020 | | 86 N/A
Luxusní Hyundai Palisade teď koupíte i v Česku. Stojí méně než Škoda Kodiaq RS

Luxusní Hyundai Palisade teď koupíte i v Če…

Šestiválec, místo pro osm cestujících a šestnáct držáků na nápoje. Obří SUV od Hyundaie se s tím nemaže. Teď si ho můžete koupit i v Česku.

3.  7.  2020 | | 56 N/A