Škoda Octavia: historie české legendy

Škoda Octavia: historie české legendy

Kapitoly článku:


2000: výraznější facelift

Významným rokem v životě Octavie byl facelift v polovině výrobního cyklu. Přední maska dostala světlomety s čirým překrytím, byla zaoblena, vůz byl nepatrně zkrácen, litback dostal briliantové překrytí zadních světlometů, nové jsou nárazníky bez plastového spodního krytu, zlepšena byla aerodynamika, upravena elektronika, zesílena konstrukce. Navenek se zdál facelift jako nepatrný; větší změny se totiž odehrály uvnitř. Díky de facto stejnému vzhledu před a pofaceliftovém modelu se bazarové ceny ojetin nijak zvlášť nesnížily. Není žádný rozdíl v ceně modelů před a po faceliftu, které jsou vyrobeny v témže roce. Novinkou faceliftu byl i nepatrné zvětšení prostoru vzadu a úprava výbav (Classic, Ambiente, Elegance).

Součástí faceliftu byla také drobná úprava motorů pod kapotou. V první polovině roku 2001 byly motory 1.4 44 kW a 1.6 55 kW nahrazeny koncernovým motorem 1.4 16V 55 kW, který se v té době nabízel už ve Fabii. Motor oproti šestnáctistovce nabízel nižší točivý moment, 126 Nm oproti 135 Nm, takže působí méně dynamicky a musí se více vytáčet. Moderní konstrukce (čtyři ventily na válec, rozvod OHC) však snižuje spotřebu – oproti 1.6 55 kW o litr (6,7 l). Dynamika sice trošku utrpěla, stovka za 15,3 s ale stále docela ujde; maximálka zůstala stejná – 171 km/h oproti 172 km/h. Druhou motorovou novinkou bylo přepracování motoru 1.6 74 kW: zvýšil se točivý moment z 145 na 148 Nm a výkon z 74 na 75 kW, zlepšily se emise. Zrychlení na stovku se snížilo o 0,5 s na 11,8 s.

 
Po faceliftu Octavia prokoukla

2001: sportovní model RS

V následujícím roce měl premiéru sportovně laděný liftback s označením RS. Dostal motor 1.8T, ovšem naladěný na 132 kW. Díky vyššímu točivému momentu 235 Nm (1 900-5 000 ot.), který je lépe rozložen v otáčkách, točí motor až o 500 ot. více než základní provedení. Vyšší výkon umožnil také prodloužit kvalty, takže dvojku je možné vytočit do 120 km/h a trojku až do 175 km/h; základní 1.8T má maxima o 10, resp. 15 km/h menší. Snad právě proto zvýšení výkonu o 22 kW příliš nezvýšilo akceleraci na stovku; oproti 8,4 s má RS stovku za jen za 7,9 s. Maximálka vzrostla z 219 na 235 km/h.

Spotřeba motoru zůstala na stejné úrovni – osm litrů na sto km. Kromě silnějšího motoru dostala Octavia také o něco menší světlou výšku, tužší tlumiče, lepší stabilizátory a také výztuhu v zavazadlovém prostoru za zadními sedadly pro zlepšení tuhosti karoserie. V základu jsou 16" litá kola, za příplatek je možné pořídit sedmnáctky. Opticky byl vůz vylepšen spojlery a malým křidélkem na pátých dveřích; nechybí ani loga VRS. Interiér dostal kožené sportovní sedačky, hliníkové pedály, kůží obšitý volant apod. V roce 2002 se přidala i Octavia RS kombi, nyní má RS ve výbavě i prvky jako ESP či xenony.

  
Octavia RS má švih

2001: nové motory pro 4x4

V roce 2001 nahradil u čtyřkolky motor 1.9 TDI 66 kW nový agregát s výkonem 74 kW a vstřikováním PD; ten je sice nepatrně hlučnější, ale nabízí vyšší výkon a rovněž točivý moment – dokonce vyšší než model s výkonem 81 kW (240 oproti 235 Nm). Na stovku zrychlí výkonnější nafťák za 13,4 s – je o 1,5 s rychlejší než TDI 66 kW. Novinkou také byla šestistupňová převodovka, která se v Octavii objevila poprvé.

Nabídka pohonu modelu 4x4 se rozšířila také o motor 1.8T 110 kW, který se jako jediný objevil také v liftbacku. V současné době se pohon 4x4 nabízí opět pouze v kombi a pouze s motory 1.9 TDI 74 kW a 1.8T 110 kW. S příchodem nových motorů dostala Octavia uzávěrku diferenciálu EDS a také sériově ESP. Za příplatek byla dostupná vyšší světlá výška vozu s krytem podvozku, aby vůz tolik netrpěl v terénu.

Poslední výraznou novinkou byl v roce 2003 motor 1.9 TDI 96 kW se vstřikováním PD, který dostal podobně jako slabší 74kW verze šestistupňovou převodovku. Motor má točivý moment 310 Nm, který zajišťuje výrazný zátah v nízkých otáčkách, který je doprovázen ale poměrně výrazným turboefektem a docela nepříjemným „kopancem“ (někomu se to však líbí). Tento motor se prodával také v akční verzi Inferno, což byla jakási obdoba modelu RS. Těsně před uvedením nové generace na jaře roku 2004 se objevilo několik akčních verzí jako Drive nebo Driver, což ukazovalo na brzký konec. Jenže…

2004: Tour aneb Octavia nekončí

Přelomem v životě Octavie bylo jaro 2004, kdy se začala prodávat nová generace; na podzim se pak přidalo i nové kombi. Stará Octavia dostala jméno Tour a byly zrušeny systémy výbav Classic, Ambiente a Elegance, zůstala jen výbava jediná, základní a RS. Vyřazeny byly také motory 1.9 SDI a 1.9 TDI 96 kW, zůstaly jen 1.4 16V, 1.6 MPI, 2.0 MPI, 1.8T, 1.9 TDI ve variantách 66 a 81 kW. Základní výbava modelu Tour obsahuje ABS a přední airbagy, za vše ostatní připlácíte. Naopak model RS je vybaven velmi dobře a chybí mu snad jen tempomat a parkovací asistent – i s ním stojí liftback lehce přes 750 tisíc korun vč. climatronicu, ESP, xenonů apod., tedy tolik, kolik stojí nová generace RS.

Podle posledních zpráv se bude Octavia Tour pro neupadající zájem vyrábět ještě minimálně příští rok a poté i nadále zejména pro nenáročné východní trhy. Docela slušný úspěch na auto, které je technicky staré deset let…

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud