Škoda Octavia: historie české legendy

Škoda Octavia: historie české legendy

Kapitoly článku:


1997: nové motory

V roce 1997 se k již zmíněným motorům přidal slabší nafťák bez přeplňování 1.9 SDI s výkonem jen 50 kW a točivým momentem 133 Nm. Stovka za úděsných 19 sekund a maximálka jen 161 km/h sice nedělaly těžkému vozu dobrou vizitku, nízká spotřeba – 5,2 l, tyto neduhy vyrovnala. Tento motor se ale narozdíl od 1.9 TDI 66 kW moc nerozšířil, pořizovaly si ho téměř výhradně firmy, které nechtěly připlácet za TDI a přesto chtěly ušetřit na provozních nákladech. Výhodou SDI je absence turba a tedy nižší teoretická poruchovost.

Druhým motorem v témže roce byla zážehová šestnáctistovka s výkonem 74 kW s variabilním sacím potrubím. Tento motor je podle poznatků uživatelů lepší volbou než novější verze s výkonem 75 kW, elektronickým plynem a lepší emisní normou. Sice je úspornější, ale na řidiče působí mdlejším dojmem. Točivý moment 74kW verze dosahuje na hodnotu 145 Nm, což dělá z motoru relativně dynamického společníka. Stovka za 12,2 s a maximálka 187 km/h, to vše při spotřebě 10,7/6,1/7,8 l na sto km.

Tento motor najdete mezi ojetinami za 1.9 TDI 66 kW na druhém místě; na třetím je pak novinka ze stejného roku, která se ale představila později: nafťák 1.9 TDI s výkonem 81 kW. U tohoto motoru už lze mluvit o dynamické jízdě – díky variabilnímu nastavení lopatek turba nejen vzrostl točivý moment na 235 Nm, ale současně se zlepšilo plnění ve vyšších otáčkách – to má za následek zvýšení maxima výkonu o 15 kW. Spotřeba přitom zůstala stejná jako u slabšího nafťáku, pět litrů na sto km, výrazně se ale zlepšila dynamika: stovka za 11,3 s, maximálka 192 km/h. Současně s tím byl upraven motor 1.8 20V – nepatrně se snížila spotřeba a zlepšil se průběh točivého momentu.

1998: kombi přichází

V roce 1998 přišla Škoda hned s několika novinkami. Tou nejdůležitější byla bezesporu nová karosářská varianta kombi, které patřilo v té době mezi nejhezčí na trhu. Hezky tvarovaná, ale méně praktická záď, sklízela pozitivní hodnocení. Bohužel nakládací hrana není v úrovni dna zavazadlového prostoru, jak je u kombi obvyklé a po sklopení zadních sedadlech má kombi stejně jako liftback schod. Toto řešení má i nová Octavia, zde se však dá dokoupit druhé dno, které schod srovná. Zavazadelník má velikost 548 l, po sklopení sedadel 1 512 l. Vzadu dostalo kombi čiré překrytí světlometů, prvek, který liftback má až od faceliftu v roce 2000.

V kombi se objevila také nová palubní deska, která zůstala v Octavii dodnes. Je sice o něco méně méně praktická (chybí odkládací prostor mezi tunelem a konzolou), nicméně je o mnoho hezčí a vypadá moderněji a hlavně používá kvalitnější a na omak příjemnější plasty. Nejprve se dostala jen do nejvyšší výbavy, pak se objevila i v GLX; ani po faceliftu se ale nedostala do nejnižší výbavy Classic, zcela zmizela až s uvedením Octavie Tour. Současně s tím byla vyhloubena zadní strana předních sedadel, čímž se nepatrně zvětšil prostor vzadu. Polstrování sedadel bylo změkčeno, čímž se o něco zlepšilo cestovní pohodlí. Toto řešení opět dostaly jen vyšší výbavy.

 
Ve vyšších verzích se objevila nová palubka; šedý plast SLX ale nevypadal příliš vábně --- Vybrání předních sedadel nepatrně zvětšilo prostor --- Staré budíky verze před faceliftem

V témže roce se objevila nejvyšší výbava Laurin&Klement, která se odlišovala čirými světlomety vpředu, interiérem s koženými a dřevěnými doplňky a lepší výbavou. Daleko významnější novinkou ale byl turbomotor 1.8T 20V s výkonem 110 kW a vysokým točivým momentem 210 Nm v širokém rozsahu: od 1 750 do 4 700 ot. Motor vyniká pružností a díky vyššímu točivému momentu má podstatně delší kvalty než 1.8 20V – a ve výsledku i nižší spotřebu; v průměru o půl litru než nepřeplňovaný model. Motor si odbyl premiéru v kombi a rok později se dostal i do liftbacku. Na stovku se Octavia rozjela s tímto motorem za 8,5 s (kombi za 9 s), maximálka byla 215 km/h (po faceliftu 219 km/h).

   
Kombi s obrovským zavazadlovým prostorem

    
Výbava Laurin&Klement se světlým interiérem

1999: přišla i čtyřkolka

V polovině roku 1999 doplnila nabídku verzí také čtyřkolka, zatím jen jako kombi. Do vínku dostal vůz pohon všech pomocí spojky Haldex, která připojí pohon zadní nápravy jen v případě, že je to potřeba – jsou zjištěny rozdílné otáčky kol obou náprav. Při běžné jízdě je poháněna pouze přední náprava a vůz se tedy chová jako klasická předokolka. Rozdíl tu ale je, mimo vyšší hmotnost – verze 4x4 má oproti klasickým vlečeným ramenům vzadu nezávislé víceprvkové zavěšení kol, což zlepšuje držení vozu v zatáčkách. Zástavba spojky ale zvýšila dno zavazadlového prostoru, který se zmenšil o sto litrů. Nicméně velká plocha dna zůstala zachována.

Zvenčí provedení 4x4 poznáte nejen podle nápisu, ale rovněž podle vyšší světlé výšky; díky ní se sice zlepší prostupnost terénem, ale současně se zvýší náklony v zatáčkách. Čtyřkolka se také hodí více do rozbitých měst díky měkčímu pérování. Zpočátku byl vůz uveden pouze s motorem 1.9 TDI 66 kW, později se přidal benzín 2.0 85 kW, který koncem roku 1999 nahradil agregát 1.8 20V. Dvoulitr je sice konstrukčně starší, má dva ventily na válec a nižší maximální výkon, maximum točivého momentu 170 Nm je však položeno do nízkých otáček (2 400 ot.), takže motor se jeví jako pružnější a v praxi má i nižší spotřebu (delší kvalty). Stovku má s tímto motorem Octavia za 11,1 s, maximálku 196 km/h a spotřebu lehce přes osm litrů. Mezi ojetinami není tento motor příliš zastoupen.

Druhým překvapením modelového roku 2000 (uveden v druhé polovině 1999) byl motor 1.4 l s výkonem pouhých 44 kW. Tento motor vycházel technicky z motoru 1.3 40/50 kW, který měla Felicia – díky převrtání na vyšší objem se zvedl točivý moment na 120 Nm v nízkých otáčkách (okolo 2 500). K tomu se přidalo krátké zpřevodování a hle, motor příjemně překvapil svou pružností ve městě i mimo něj; jen na dálnici se s ním jet nedalo. Maximálka jen 155 km/h, stovka za necelých 19 s, to jsou parametry přímo tragické – stejně jako u 1.9 SDI, jenže ten má alespoň nižší spotřebu. Benzínová čtrnáctistovka se dvěma ventily na válec a rozhodem OHV má udávanou průměrnou spotřebu 7,4 l. Výhodou byla cena – okolo 340 tisíc v základu.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud