Škoda Octavia: historie české legendy

Ačkoliv Škoda už na jaře loňského roku uvedla novou generaci oblíbeného modelu Octavia, stará verze je i nadále v prodeji a bude se prodávat ještě minimálně příští rok. Pojďme se ve stručnosti podívat na devítiletou historii tohoto oblíbeného nového i bazarového vozu.
Škoda Octavia: historie české legendy
Seznam kapitol
  1. 1996: velké auto na malém rozvoru; tři motory do začátku
  2. 1997: nové motory; 1998: kombi přichází; 1999: přišla i čtyřkolka
  3. 2000: výraznější facelift; 2001: sportovní model RS; 2001: nové motory pro 4x4

Poznámka: V článku bylo z čerpáno z několika zdrojů, které se v některých detailech různily. Pokud budete chtít něco doplnit, neváhejte a napište do diskuse.

1996: velké auto na malém rozvoru

Octavia je prvním vozem mladoboleslavské Škody, jehož vývoj už plně spadal do nové, německé éry automobilky. Vývoj Favoritu začal ještě v éře socializmu, probíhal od roku 1982 do 1987, přičemž se vyráběl do roku 1995. Závěrem roku 1994 se začal prodávat nástupce Favoritu, model Felicia, který sice přinášel některé koncernové prvky, nicméně de facto šlo stále jen o výraznou modernizaci Favoritu – základ vozu byl stejný. Mezi nejvýraznější novinky patřily motory, 1.6 55 kW a 1.9D 47 kW.

Octavia však už byla jiná káva; dostala koncernový podvozek nižší střední třídy s rozvorem 2 512 mm, který se o rok později objevil také v Golfu čtvrté generace a který dostal také Seat Leon, Seat Toledo a Audi A3. Také technika byla ryze německá a na voze to bylo znát – zkrátka volkswagen v českém kabátku. Na malém rozvoru (jen o pár cm převyšujícím rozvor Felicie) byl postaven vůz s délkou přes 4,5 m. Přesto se designérům povedl husarský kousek, i přes malý rozvor netrpí vůz nijak zvlášť většími disproporcemi, snad jen z profilu jsou patrné větší převisy.

Hlavní výhodou novinky, která se začala prodávat na podzim roku 1996 (představila se již dříve), byl velký zavazadlový prostor. Základní objem činil 528 l, což bylo v té době v této třídě takřka nevídané, Octavia nabídla více prostoru než tehdejší Seat Toledo (později byl nahrazen sedanem nové generace se stejnou technikou jako má Octavia). Díky karoserii v provedení liftback se z Octavie stal hit českých rodin, umožňoval totiž převést po sklopení zadních sedadel až 1 328 l zavazedl a délka zavazadelníku přesahovala 1,7 m. Z vlastní zkušenosti vím, že se v kufru dá i přespat – tedy pokud neměříte více než já…

 
Nová Octavia se stala ihned hitem; na obrázcích verze před faceliftem s odlišnou přední maskou, nárazníkem a světlomety bez čirého překrytí

Velkému zavazadlovému prostoru ale už bohužel nesekundoval prostor na zadních sedadlech. Na malém rozvoru se ale není co divit, prostoru je v Octavii zhruba tolik, co v menší Felicii nebo Fabii. Na tom by nebylo nic divného, vždyť nižší střední tehdy vozy s výrazně větším prostorem ani nenabízela. Problémem je právě délka vozu, vůči které je vnitřní prostor holt miniaturní. Nedostatek místa částečně vyřešila automobilka později vybráním předních sedadel, čímž se prostor sice zvětšil o nějaké dva centimetry, stále to ale ještě nebylo ono. Dozadu se zkrátka vysoký člověk pohodlně neposadí; menší jedinci to ale zvládnou.

Kromě malého množství místa na zadních sedadlech se snášela kritika také na palubní desku, která rozhodně nepatřila k designérským skvostům a navíc měla horní část šedou, takže se odrážela za slunečného počasí v předním skle; naštěstí byla později nahrazena černým provedením. Dobrá nebyla a dodneška ani nejsou přední sedadla; nejenže byla zpočátku příliš tvrdá, ale mají také chabé boční vedení, krátké sedáky a jsou plochá. Později sice dostala měkčí výplň a byla nepatrně upravena, stále to ale není ono. Nicméně oproti Felicii to byl pokrok minimálně o generaci.

  
Stará palubní deska se nabízela i po faceliftu ve verzi Classic

Tip: Další fotografie různých verzí Octavií najdete v našich testech: Octavia 1.8T SLX, srovnání Octavie 1.8T a 1.9 TDI, srovnání nové a staré Octavie

Tři motory do začátku

Octavia se začala prodávat pouze se třemi motory, základním byla známá šestnáctistovka z Felicie o výkonu 55 kW (135 Nm). Tento motor na těžkou Octavii taktak stačil – stovka za více než 14 s, maximálka 170 km/h a spotřeba 10,8/5,8/7,6 l na 100 km; to rozhodně není na tak slabý motor málo. Kolega, který si Octavii s tímto motorem před léty pořídil, začal s kombinovanou spotřebou okolo devíti litrů, aby ji po zajetí snížil na osm. Za tolik se ale dá jezdit i s dvakrát výkonnějším motorem 1.8T.

Druhým motorem byl benzíňák 1.8 20V s velmi dobrým výkonem 92 kW, který pocházel z dílny Audi. Má pětiventilovou techniku (tři ventily sací, dva výfukové) a variabilním sáním. Zkrátka na tehdejší dobu, dalo by se říct, technický skvost. Octavia sice měla s tímto motorem stovku za 10,4 s a rozjela se až na 201 km/h, nicméně uživatelé si stěžovali na velmi vysokou spotřebu, která přesahovala 10 litrů i při snaze o úspornou jízdu (udávaná 8,4 l); důvodem byly především krátké převody. Proto se tento motor příliš nerozšířil; osobně se mi zdá celý humbuk okolo tohoto motoru zbytečně zveličený, s motorem se totiž dá jezdit docela úsporně, i když ne úsporněji než s 1.8T.

A konečně třetím motorem byl nafťák 1.9 TDI s přímým vstřikem paliva a rotačním čerpadlem o výkonu 66 kW a točivém momentu 210 Nm. Tento motor se stal hitem ne pro svoje dynamické parametry, které jsou mimochodem docela chabé (stovka za 13,7 s, max. rychlost 180 km/h), ale zejména pro svou nízkou spotřebu – 5,1 l na sto km. V současné době najdete v bazarech Octavii zejména právě s tímto motorem, za kterým následuje benzínová šestnáctistovka s výkonem 74, resp. 75 kW. Díky Octavii se označení TDI stalo fenoménem českým diskusí o automobilech (a to i na AutoRevue.cz).

Poznámka: Po facelitu byly dynamické parametry motoru TDI 66 kW nepatrně vylepšeny.

Až do faceliftu v roce 2000 se Octavia prodávala ve třech různých výbavách, LX, GLX a SLX, bohužel jejich přesný obsah si nepamatuji a ani se mi jej nepodařilo nalézt na internetu. Nicméně až do roku 1998 neměla Octavia ve standardu klimatizaci, SLX to vylepšovala střešním oknem. A právě v roce 1998 bylo střešní okno vyměněno za manuální klimatizaci. Pokud mne paměť neklame, ani výbava GLX neměla u slabších motorů ve standardu ABS – to napravila až verze Ambiente v modelovém roce 2001, která GLX nahradila. Místo toho ale Ambiente přišla o přední okna v elektrice, a tak se chvíli prodávala i střední výbava Octavie s kličkami vpředu. V základu jsou pneumatiky 195/65 R15, verze LX (později Classic) má 175/80 R14.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. 1996: velké auto na malém rozvoru; tři motory do začátku
  2. 1997: nové motory; 1998: kombi přichází; 1999: přišla i čtyřkolka
  3. 2000: výraznější facelift; 2001: sportovní model RS; 2001: nové motory pro 4x4
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

dnes | Vladimír Kadera
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 63 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků