Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)

Octavia se v rámci třídy vehementně tlačí vzhůru a v boji s konkurencí jí má pomoci i nejmodernější technika koncernu VW. Jednou z perliček v nabídce je automatická převodovka DSG, která má zvládat řazení rychleji než řidič. Vyzkoušeli jsme ji s motorem 2.0 TDI. (video)
Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie

Schopná a kvalitní, ale ne nejlepší

Již jen slova Škoda Octavia mají moc rozdělovat mínění společnosti na dva nesmiřitelné tábory: jeden, který jí považuje za mizerné auto mizerné značky a druhý, který jí má za nejlepší auto ve třídě se skvělou značkou domácího výrobce. Těch mezi nimi je docela málo, ale právě zde je pravda. Rezolutně říkám, že Škoda Octavia není špatné auto, dokonce si myslím, že oporoti předchozí generaci udělala i pokrok v rámci pozice ve své třídě a z průměru se posunula k lehkému nadprůměru. Co vozy od VW umí, je udělat dojem. Octavia není výjimkou a pokud budete jezdit týden jen s ní, budete mít pocit, že jde opravdu o nejlepší auto ve třídě – pojmenovatelných nedostatků je minimum a tabulkové hodnoty z ní dělají favorita všech srovnávacích testů. Přiznám se, že jsem i já byl okouzlen a tíhnul k poněkud nereálným závěrům. Testovaná Octavia ale měla smůlu v tom, že jsem v tentýž týden jezdil se srovnatelnou specifikací Fordu Focus kombi, který je ve většině směrů ještě o chloupek lepším autem. Jeho podvozek je bezchybný i na mizerném povrchu, brzdy jsou prakticky dokonalé, je citelně ovladatelnější, nabídne lepší odhlučnění, kvalitu interiéru i prostoru pro posádku. Octavie je v tom všem dostatečně dobrá, zkrátka jen není nejlepší.

Přesto jí minimálně tato specifikace posouvá až k vrcholu třídy. Bohužel, cena je víceméně na úrovni velmi dobře vybaveného vozu střední třídy s lepším motorem a takovou cenu Octavia prostě nemá. Směrem k vrcholu jí posouvá i převodovka DSG, která je konečně dobrým automatem i pro ty, kteří se samočinným převodovkám dosud bránili. Je dostatečně rychlá, komfortní i poslušná. Pro sportovce je stále nepříliš šťastnou volbou, většinu řidičského pole ale bezpochyby nadchne.

Plusy:

  • Špičkový automat
  • Kvalita interiéru
  • Zavazadlový prostor
  • Jízdní vlastnosti na dobrém povrchu

Minusy:

  • Ovladatelnost
  • Jízdní vlastnosti na špatném povrchu
  • Velmi malé sedáky předních sedadel
  • Cena

DSG plusy:

  • Rychlost řazení
  • Čistota řazení
  • Odezvy převodovky při řazení nahoru

DGS minusy:

  • Odezvy převodovky při podřazování
  • Extrémně pomalé přeřazování o dva stupně
  • Pomalejší řazení při volbě neočekávaného stupně

Základní výbava (Elegance): ABS, protiprokluzový systém ASR, airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, boční airbagy vpředu, dálkově ovládané centrální zamykání + sklopný klíček, dvouzónová autmatická klimatizace Climatronic, el. ovládání oken vpředu i vzadu, Jumbo box s nastavitelnou loketní opěrou vpředu, multifunkční ukazatel, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, ISOFIX na zadních sedadlech, příprava pro rádio, 8 repro a sklopná neodnímatelná střešní anténa, schránka na brýle, síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, tempomat, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce,
zadní sedadla dělená a sklopná, s loketní opěrou, zásuvka 12V v zavazadlovm prostoru, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, kola z lehkých slitin Orion 6Jx15", přední mlhové světlomety, tónovaná skla, čelní sklo s šedým pruhem

Příplatková výbava: 4 hlavové airbagy + boční airbagy vpředu (9 900 Kč), aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech (2 000 Kč), el. vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním + senzor automatického spouštění stěračů (3 500 Kč), ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS (dnes i HBA a DSR) (12 900 Kč), funkční paket pro Jumbo Box (700 Kč), kola Pegasus z lehkých slitin 7Jx17" 4ks (13 600 Kč), kožený volant (3 500 Kč), Light Assistant 1600 Kč, malý kožený paket (3 000 Kč), Maxi-DOT (5 000 Kč), navigační systém Nexus s dynamickým modulem (55 000 Kč), sedadla v kombinaci koženka, kůže (46 500 Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu a vpředu (17 000 Kč), síťový program (sada síťí v zavazadlovém prostoru) (1 400 Kč), TPM (kontrola tlaku v pneumatikách) (1 800 Kč), vkládané tkané koberce (1 300 Kč), vnější zrcátka s automatickým stmíváním (5 800 Kč), vyhřívání předních sedadel (5 900 Kč), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (3 500 Kč), xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu (19 000 Kč)

Cena v základní výbavě: 744 900 Kč
Cena v testované výbavě: 966300 Kč

Technické parametry

(hodnoty udávané výrobcem)

Motor

  • Řadový kapalinou chlazený vznětový čtyřválec 16V přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií, uložen vpředu napříč před přední nápravou
  • Objem: 1 968 ccm
  • Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min
  • Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750-2 500 ot./min
  • Palivo: Nafta

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 207 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 7,1
    • Mimo město: 4,8
    • Kombinovaná: 5,7
  • Emise CO2 (g/km): 154
  • Objem palivové nádrže: 55 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
  • Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení s podélným a příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
  • Rozměr kol: 7Jx17
  • Rozměr pneumatik: 225/45 R17

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 540 kg
  • Užitečná hmotnost: 470 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 572 mm
  • Šířka: 1 769 mm
  • Výška: 1 468 mm
  • Rozvor náprav: 2 578 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 580 l
  • Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1 620 l
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 70 příspěvků
Minitest Lexus RC 300h F Sport: Mohl být skvělý, ale doplatil na zvrácenost doby

Lexus RC 300h F Sport

Nejkratší cesta do srdce chlapa nevede mezi žebry, ale skrze krásné auto. A tohle si vás prostě získá!

11.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 147 příspěvků