Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)

Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)

Kapitoly článku:


Špičkový automat, špatná sekvence

Co říci závěrem? Možná vám přišla má stať o zkušenostech s DSG nečekaně kritická, ale tak určitě vyznít nemá. Chtěl jsem v ní pouze důrazně upozornit na úskalí tohoto zajímavého ústrojí a vzkázat jasné ne těm, kteří si myslí, že DGS je sekvenční převodovka. Kdepak, DSG je špičkový automat, jasně nejlepší automat dneška, který má rychlost i styl. Na sekvenci ale příliš myslí, něco předpokládá a v neposlední řadě preferuje komfort. Sekvence ale nic nepředpokládá, ta jen s maximální rychlostí bez větších ohledů na komfort provede to, co jí řeknete. Nemá připravený nižší či vyšší rychlostní stupeň, nebabrá se příliš s rovnáním otáček (byť meziplynů samozřejmě dokonale využívá) a hlavně nemyslí, u sekvence myslí jen řidič. Tolik na vysvětlenou. DSG je na každý pád nejlepším automatem, jaký jsem kdy zkusil, a jestli je něco budoucností automatických převodovek, tak právě ústrojí tohoto typu. Úskalí vidím jedině v životnosti spojek, které se při pomalé jízdě nezřídka chovají jako hydrodynamický měnič a „užívají“ si prokluzů, které spojka u manuální převodovky nepozná. Tuto pochybnost ale smaže nebo odhalí až čas.

Malý problém spatřuji také ve spojení převodovky s turbodieslovým motorem, převodovce se nelíbí zejména neschopnost motoru pracovat v nízkých otáčkách a vadnutí v otáčkách vysokých. Myslím si, že spojení DSG a dvoulitrového FSI by byla úplně jiná káva, v nabídce výrobce ale takovou možnost nenajdete. Alespoň ne u Octavie, s dvoulitrovým TFSI v Golfu GTI to jde a snad se časem dočkáme i u českého auta.

Zrychlení:

  • 0-100 km/h: 9,8 s
  • 0-160 km/h: 26,4 s
  • 0-200 km/h: 55,6 s

Pružnost:

  • 60-100 km/h s postupným řazením: 4,8 s (2-3. st.)
  • 60-120 km/h s postupným řazením: 8,5 s (2-3-4. st.)
  • 80-120 km/h s postupným řazením: 6,25 s (3-4. st.)
  • 80-140 km/h s postupným řazením: 11 s (3-4. st.)

Maximální rychlosti na převodové stupně:

  • 1 st. – 40
  • 2 st. – 62
  • 3 st. – 100
  • 4 st. – 140
  • 5 st. – 184

Převody:

• 40: 2 – 2800 ; 3 – 1750 ; 4 – 1200
• 60: 2 – 4200 ; 3 – 2600 ; 4 – 1800 ; 5 – 1400
• 80:   ; 3 – 3500 ; 4 – 2400 ; 5 – 1600 ;6 - 1500
• 100:     ; 4 – 3000 ; 5 – 2250 ;6 - 1850
• 120:    ; 4 – 3600 ; 5 -  2700 ;6 - 2250
• 140:       ; 5 –  3200 ;6 - 2650
• 160:       ; 5 –  3650 ;6 - 3000
• 180:       ; 5 –  4100 ;6 – 3400
• 200:         ;6 - 3750

Ráda si poskočí

A jak si DSG rozumí s naladěním zbylých ovládacích prvků vozu? Řekl bych, že velmi dobře, i zde převažuje komfort. Na jízdu s Octavií bych mohl bez větších úprav aplikovat mou stať o jízdě se Seatem Toledo, kde jsem konstatoval, že jde o vůz o pět cestujících a žádného řidiče. Prakticky stejná je jízda s Octavií – báječně rychlá a senzačně nudná. Přesto je tu jeden rozdíl, a to zřejmě na lince kombi-17" kola-sportovní podvozek.

Na kvalitním povrchu je Octavie v zatáčkách velice přesvědčivá a snese velké odstředivé síly. Na limitu je sice překvapivě přetáčivá a tím převapivě myslím, že přetáčivost se dostaví poměrně skokově, ale po pár eskapádách ve vysokých rychlostech jsem se jí naučil rozumět a dostávat z ní opravdu vysoké jízdní výkony. Plány jí skříží až špatný povrch - velký zadní převis, kola s nízkým profilem a tvrdý podvozek si zejména s příčnými nerovnostmi nerozumí a zadní náprava si ráda poskočí. S tímto si u Škodovky příliš neporadili a zadní náprava mohla být naladěna lépe, zvláště s ohledem na to, že jde o český vůz pro český trh, který kvalitními silnicemi neoplývá. Celá zmínéná kombinace je ale poměrně zvláštní a nejsem si jist, zda si jí v praxi pořídí mnoho zákazníků. Osobně bych u kombíku sedmnáctky kola a tvrdý sportovní podvozek rozhodně nevolil a po mých zkušenostech jí ani nemohu doporučit.

Až na ty brzdy

Asi nemá smysl opakovat, že jízdní vlastnosti vozů koncernu Volkswagen postavené na platformě pětkového Golfu jsou nadprůměrné a zaslouží si více obdivu než kritiky. Octavie umí být na kvalitním povrchu stejně rychlá jako Focus, body ztrácí pouze na tankodromu a komunikativnosti ovládacích prvků. Snad jen jednu výtku si neodpustím, a to brzdy. U testovaného vozu mi přišly mírně poddimenzované, nebyly ani dostateče účinné, ani odolné a zpětná vazba pedálu byla rovněž malá.

Samotná dynamika jízdy je velmi slušná, zrychlení na stovku pod 10 sekund a na stošedesát okolo 26 sekund dává řidiči dostatek prostoru pro rychlé předjíždění i rychlou jízdu jako takovou. V nenastalých situacích dynamiku lehce degraduje automatická převodovka, která se, jak jsem již zmínil, hůře vyrovnává s přeřazením o více stupňů. Pokud použijete při jízdě na šestku v koloně kickdown, přeřazení na čtyřku se jen tak nedočkáte a rozhodně doporučuji volit ve složitějších situacích manuální režim. V takovém případě si přeřazení budete moci včas sami připravit a všechny manévry omezit jen na nezbytně nutnou dobu.

Je také dobré poznamenat, že se nám stejně jako drtivé většině jiných médií nepodařilo naměřit zrychlení na stovku rychleji než s manuálem a ve sprintu vedle stejně výkonné Octavie s manuální převodovkou neměla DSG šanci na úspěch. Důvod ale nespatřuji v rychlosti řazení, ta je srovnatelná s tím, jak rychle přeřadí dobrý řidič, ale v rozjezdech, kde DSG ztratí hodně času. Místo maximální akcelerace s protočením kol o 18 % jen čekáte, až se otáčky z volnoběhu vyšplhají ke dvěma tisícům a dostaví se potřebný výkon. Zde jen opět mohu konstatovat, že benzinový motor by si s převodovkou rozuměl lépe.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud