Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)

Octavia se v rámci třídy vehementně tlačí vzhůru a v boji s konkurencí jí má pomoci i nejmodernější technika koncernu VW. Jednou z perliček v nabídce je automatická převodovka DSG, která má zvládat řazení rychleji než řidič. Vyzkoušeli jsme ji s motorem 2.0 TDI. (video)
Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie

Příjemné na dotyk a pohled je i světle kožené čalounění sedadel. Bohužel, ani to nic nenadělá s velmi nedostatečně dimenzovanými sedáky, které jsou úzké i krátké. Vzhledem ke svému profilování tlačí zespodu do stehen a kvůli omezené délce a citelnému zúžení v přední části končí daleko dříve, než by vaším nohám bylo příjemné. Vše je umocněno tím, že opěradla jsou dimenzována naprosto dostatečně a stále mi nejde do hlavy, jak mohli konstruktéři při vývoji vozu dopustit tak ostrý kontrast mezi kvalitou sedáků a opěradel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Stropní tunel --- Navigace Nexus s detailem

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Maxi-Dot s aktuálně zařazeným stupněm, případně jízdním režimem

K vnitřnímu prostoru snad ještě jednu připomínku – ačkoli je Octavia stejně jako ostatní koncernové vozy této generace velice přesvědčivá v rozsahu nastavení sedadel i volantu, necítil jsem se v ní ve svou výškou úplně dokonale. Důvodem byl jakýsi malý tunel tahnoucí se prostředkem stropu, o který jsem, i se sedačkou v nejnižší poloze, pravidelně vadil při couvání, při vyklonění hlavy v zatáčce. Nevím, jaký ušlechtilý účel vedl k umístění tak masivního vyboulení doprostřed stropu, ale na každý pád to měnilo prostor pro hlavu pro dlouhány vpředu z pohodového na lehce omezený.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za dvoumetrovým řidičem je místa tak akorát

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za 180cm řidičem je místa dostatek

Trochu drahý luxus

Výjimečnost testované Octavie ale nespočívala jen ve světle koženém čalounění. Již samotný základ testovaného modelu, tedy kombi s motorem 2.0 TDI a výbavou Elegance, přijde na 689 tisíc Kč a s převodovkou DSG na 744 900 Kč. Kožené čalounění za bezmála 47 tisíc Kč (které navíc nelze pořídit bez vyhřívání sedadel, koženého volantu, malého koženého paketu, hlavových aurbagů a aktivních opěrek hlavy za dalších 24 tisíc Kč), navigační systém Nexus za 55 tisíc Kč (povinně s Maxi-Dot displejem za 5 tisíc Kč), xenony s ostřikovači za 22 500 Kč, parkovací asistent vpředu i vzadu za 17 000 Kč, 17" kola za 13 600 Kč (+ sportovní podvozek), ESP za 12 900 Kč a spousta dalších drobností dostala cenu proklatě blízko milionu Kč. Přesně na 966 300 Kč, což je na vůz nižší střední třídy a image značky Škoda již těžko přijatelná částka. Každopadně, dojem z vozu na venek i zevnitř takové cenovce odpovídá a když už nic jiného, je rozhodně potěšující, jak širokou příplatkovou výbavu si do Octavie můžete pořídit. Že si model podobný tomu testovanému koupí asi málokdo, je věc jiná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zavazadelník má dobrých 580 l, ale vadí nakládací hrana a schod po sklopení sedadel

Nečekaně tichý, ne úplně střídmý

Možná se budete divit, proč v tomto testu vůbec věnuji prostor již mnohokrát vyzkoušenému motoru 2.0 TDI. Inu, důvodem je to, že v testované Octavii se choval docela jinak než v mnou dříve poznaných vozech. Že jsou u dvoulitrových TDI potlačeny nepříjemně naléhavé nárůsty výkonu a tím i obtěžující kopance, není žádnou převratnou novinkou. Přesto to bylo u „naší“ Octavie ještě o něco lepší. Pozvolna rostoucí výkon od nástupu turba byl velice vyrovnaný a mírné kopnutí se dostavovalo jen na nejnižší rychlostní stupně. Je docela možné, že charakter motoru byl upraven pro použití s automatickou převodovkou, kde by skokové nárůsty nedělaly dobře sladění obou ústrojí, a v konečném důsledku ani posádce.

Co však považuji za mnohem důležitější, je úroveň odhlučnění motoru. Jestli mi motory TDI něčím opravdu vadí, je to hluk. Klapot a dunění jsou v interiéru vozů s TDI pod kapotou často doma asi tak jako volant a řadící páka a každému s citlivějším sluchem v nich zkrátka nemůže být dobře. Dvoulitrové TDI je tímto nechvalně proslulé a jízdy s Octavií jsem se proto trochu obával. Jenže orchestr nedorazil, klapot turbodieselového dvoulitru pronikal do kabiny jen jemně a dunění bylo na více než přijatelné úrovni. V nižší střední třídě jsem mohl s tímto motorem poznat Audi A3, VW Golf, Seat Altea i Škodu Octavia liftback, tedy téměř kompletní sestavu, a v žádném z těchto vozů nebyl motor tak dobře odhlučněn. I zdejší test „malé“ Octavie 2.0 TDI nesl název hlučný tahoun a s klidem bych se pod něj podepsal. U kombíku s DSG byla ale akustika znatelně lepší a ať už je to díky typu karoserie nebo jiné převodovce, hluk motoru v podstatě neobtěžoval. To bych ze zbytku startovního pole mohl s přimhouřením očí říci o Golfu V, hlučnost motoru v ostatních vozech koncernu byla více či méně nepříjemná. Na druhou stranu je třeba říci, že i tak je kultivovanost a akustika chodu 2.0 TDI pořád na hony vzdálena třeba motoru 2.0 TDCI ve Fordu Focus, který jsem měl k dispozici ve stejnou dobu. Souboj čerpadlo-tryska vs. common-rail je v tomto ohledu zřejmě předem ztracen.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motor 2.0 TDI

Spotřebou paliva již vůz bohužel nezazářil a minimální, maximální i průměrný apetit nebyl nijak okouzlující. Při defezivní mimoměstké jízdě bylo nečekaně pracné vůbec dostat průměrnou spotřebou pod 5 litrů na sto kilometrů a výsledkem byla nakonec hodnota 4,8 litru při průměrné rychlosti 80 km/h. I opačný extrém je poměrně vysoký, 13,4 litru nafty při průměrné rychlosti 146 km/h. Ani jedna ze zmíněných spotřeb nebude tou typickou, při běžné úsporné jízdě ale nepočítejte s tím, že byste se dostali pod šest litrů na sto a při rozumné honbě za časem počítejte s 8-10 litry nafty. Spotřebě vadí především akcelerace, která spolyká i na diesel nebezpečně mnoho paliva, při ustálené rychlosti je spotřeba i při pohybu po dálnici rychlostmi okolo 180 km/h poměrně nízká a třeba svižný přesun z Prahy do Brna si vyžádal jen dvě desetinky nad devítilitrovou hranicí. Nejsou to špatná čísla, ale na diesel nic moc. Důvodem budou mj. i velmi krátké převody, jak prozradí pohled do obvyklé tabulky. Aby trojka jela s odřenýma ušima sto km/h, to se jen tak nevídí.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 70 příspěvků
Minitest Lexus RC 300h F Sport: Mohl být skvělý, ale doplatil na zvrácenost doby

Lexus RC 300h F Sport

Nejkratší cesta do srdce chlapa nevede mezi žebry, ale skrze krásné auto. A tohle si vás prostě získá!

11.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 147 příspěvků