Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)

Octavia se v rámci třídy vehementně tlačí vzhůru a v boji s konkurencí jí má pomoci i nejmodernější technika koncernu VW. Jednou z perliček v nabídce je automatická převodovka DSG, která má zvládat řazení rychleji než řidič. Vyzkoušeli jsme ji s motorem 2.0 TDI. (video)
Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie

S testy a články o nové Octavii se na AutoRevue.cz můžete setkávat téměř stejně často jako se samotným vozem na českých silnicích. Nebudu vás nyní zatěžovat odkazy na jednotlivé články; pro ty, kteří touží po dokonalém přehledu, jsme již dříve připravili speciál s kompletním seznamem všech dosud vydaných článků od prvních oficiálních informací až po velkou fotogalerii či představení sportovního paketu.

Přesto si dovolím upozornit na dva konkretní testy, a to liftbacku 2.0 TDI a kombi 2.0 FSI, o které se budu v tomto testu opírat. Zkoušený vůz byl totiž kombinací dvou výše zmíněných, šlo o kombík s dvoulitrovým dieselem. V článku se tak budu věnovat především zásadnímu doplňku výbavy, převodovce DSG, která má všechny předpoklady pro to být klenotem mezi dnešními automaty. Ani tak si ovšem neodpustím pár mých dojmů především z designu a jízdy. Ale dost bylo řečí, jdeme na věc.

Tip: Stáhněte si video (34 MB), na kterém jsme se snažili zachytit pozitiva a negativa převodovky DSG.

Rozporuplný design

Vím, že si tímto komentářem nezískám mnoho obdivovatelů, ale přesto mi nedá nepozastavit se na chvíli nad designem vozu. Nová Octavie rozhodně není ošklivé auto, nemohu ani říci, že by se mi nelíbila, její design na mě ale nepůsobí čistým dojmem a při každém pohledu na vůz se mě vždy znovu a znovu zmocní rozporuplné pocity. Na svědomí je má především podivná kombinace ostře řezaných a oblých tvarů. Na doslova pichlavé tvary přídě, které dominují takřka pětiúhelníková světla a kosodelníková maska chladiče navazují jemné tvary bočních partií, které začínají již pojetím vyboulení dveří a lemů blatníků, a vrcholí zakulacenými dolními rohy bočních oken.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ani tvar střechy příliš nekoresponduje s pojetím přídě a vždy, když kolem mě nová Octavie projede, mám pocit, jako bych postupně viděl dvě různá auta. Design vozu je zajímavý, nápaditější než u předchozí generace, čistotu a jednotvárnost ale postrádá. Vzhledu přídě nepomáhají ani obrovské mlhovky a skromně si dovolím předpokládat, že pokud se nějaké části vozu dotkne zásadnější facelift, bude to předek. Tomu by slušely jiné přední světlomety a menší mlhovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu zezadu rozpaky mizí, dlouhý zadní převis nepůsobí u kombi tak nepatřičně jako u liftbacku a díky mírnému vyosení koncových světel vyvolává zadek Octavie poměrně lehký a sportovně laděný dojem. Každému nebude vyhovovat velmi zvolna klesající zadní sklo, které se setkalo s nečekaně kritikou okolí, ale i to ke sportovnímu stylingu nového kombíku patří a osobně v něm nespatřuji rušivý prvek. Dynamickemu dojmu pomáhala i velká 17" kola, která záď opticky odlehčují, standardní „patnáctky“ jsou vzadu poněkud utopené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nebýt několika rozporů v designovém pojetí vozu, byla by Octavie velice hezkým a dynamicky střiženým kombíkem. Jde samozřejmě čistě o můj subjektivní pohled, máte-li jiný uvítám jej v diskusi pod článkem.

Světlá jí sluší

V interiéru je ale všechno jinak. Design palubní desky je sice veskrze klasický, oproti předchozí generaci je ale citelně mohutnější a od pohledu působí kvalitnějším dojmem. Mohutnost palubní desky nemusí být každému po chuti. Široká středová konzola, vyšší středový tunel a vrchní část palubní desky zasahující více do vnitřního prostoru značně omezují možnosti, jak se za volantem můžete rozložit, ale dnešní trend je takový a téměř každý nový vůz se ve ztvárnění interiéru vydává tímto směrem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Světlý interiér vypadá dobře --- Schránka na brýle se špiní

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedadla jsou úzká --- Shránka pod sedadlem

Vnímání kvality kabiny značné pozdvihovalo použití světlých materiálů a koženého čalounění. Možná to bude tím, že tato kombinace je přesně podle mého gusta, ale nikdy dříve mi pobyt v interéru nové Octavie nenavozoval tak příjemné pocity. Mé vnímání ale mělo i své racionální důvody. Použití světlých plastů v dolní části palubní desky a dveří umně skoncovalo s poněkud laciným lesklým vzhledem tvrdých černých plastů. Z klasických bolístek Octavie, prozrazující úspory výrobních nákladů, pak zůstalo snad jen rychlé a nijak netlumené vracení madel nade dveřmi. Zkrátka, chcete-li kvalitu s minimem kompromisů, volte světlý interiér.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Loketní opěrka --- Úzké sedáky --- Středový tunel navazuje plynule na konzolu

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pedál brzdy a plynu --- Nožní opěrka --- Volič automatu 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie

bazar

VW Golf Plus 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 91 100 km
Cena: 160 000 Kč
VW Polo 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 167 431 km
Cena: 143 000 Kč
VW Golf Plus 1,9
Rok výroby: 2009
Stav: 122 425 km
Cena: 190 000 Kč
VW Polo 1,2
Rok výroby: 2005
Stav: 83 222 km
Cena: 65 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 148 376 km
Cena: 178 000 Kč
VW Sharan 2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 723 km
Cena: 680 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků