Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)

Octavia se v rámci třídy vehementně tlačí vzhůru a v boji s konkurencí jí má pomoci i nejmodernější technika koncernu VW. Jednou z perliček v nabídce je automatická převodovka DSG, která má zvládat řazení rychleji než řidič. Vyzkoušeli jsme ji s motorem 2.0 TDI. (video)
Škoda Octavia DSG: spíše komfort než rychlost (velký test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie

S testy a články o nové Octavii se na AutoRevue.cz můžete setkávat téměř stejně často jako se samotným vozem na českých silnicích. Nebudu vás nyní zatěžovat odkazy na jednotlivé články; pro ty, kteří touží po dokonalém přehledu, jsme již dříve připravili speciál s kompletním seznamem všech dosud vydaných článků od prvních oficiálních informací až po velkou fotogalerii či představení sportovního paketu.

Přesto si dovolím upozornit na dva konkretní testy, a to liftbacku 2.0 TDI a kombi 2.0 FSI, o které se budu v tomto testu opírat. Zkoušený vůz byl totiž kombinací dvou výše zmíněných, šlo o kombík s dvoulitrovým dieselem. V článku se tak budu věnovat především zásadnímu doplňku výbavy, převodovce DSG, která má všechny předpoklady pro to být klenotem mezi dnešními automaty. Ani tak si ovšem neodpustím pár mých dojmů především z designu a jízdy. Ale dost bylo řečí, jdeme na věc.

Tip: Stáhněte si video (34 MB), na kterém jsme se snažili zachytit pozitiva a negativa převodovky DSG.

Rozporuplný design

Vím, že si tímto komentářem nezískám mnoho obdivovatelů, ale přesto mi nedá nepozastavit se na chvíli nad designem vozu. Nová Octavie rozhodně není ošklivé auto, nemohu ani říci, že by se mi nelíbila, její design na mě ale nepůsobí čistým dojmem a při každém pohledu na vůz se mě vždy znovu a znovu zmocní rozporuplné pocity. Na svědomí je má především podivná kombinace ostře řezaných a oblých tvarů. Na doslova pichlavé tvary přídě, které dominují takřka pětiúhelníková světla a kosodelníková maska chladiče navazují jemné tvary bočních partií, které začínají již pojetím vyboulení dveří a lemů blatníků, a vrcholí zakulacenými dolními rohy bočních oken.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ani tvar střechy příliš nekoresponduje s pojetím přídě a vždy, když kolem mě nová Octavie projede, mám pocit, jako bych postupně viděl dvě různá auta. Design vozu je zajímavý, nápaditější než u předchozí generace, čistotu a jednotvárnost ale postrádá. Vzhledu přídě nepomáhají ani obrovské mlhovky a skromně si dovolím předpokládat, že pokud se nějaké části vozu dotkne zásadnější facelift, bude to předek. Tomu by slušely jiné přední světlomety a menší mlhovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu zezadu rozpaky mizí, dlouhý zadní převis nepůsobí u kombi tak nepatřičně jako u liftbacku a díky mírnému vyosení koncových světel vyvolává zadek Octavie poměrně lehký a sportovně laděný dojem. Každému nebude vyhovovat velmi zvolna klesající zadní sklo, které se setkalo s nečekaně kritikou okolí, ale i to ke sportovnímu stylingu nového kombíku patří a osobně v něm nespatřuji rušivý prvek. Dynamickemu dojmu pomáhala i velká 17" kola, která záď opticky odlehčují, standardní „patnáctky“ jsou vzadu poněkud utopené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nebýt několika rozporů v designovém pojetí vozu, byla by Octavie velice hezkým a dynamicky střiženým kombíkem. Jde samozřejmě čistě o můj subjektivní pohled, máte-li jiný uvítám jej v diskusi pod článkem.

Světlá jí sluší

V interiéru je ale všechno jinak. Design palubní desky je sice veskrze klasický, oproti předchozí generaci je ale citelně mohutnější a od pohledu působí kvalitnějším dojmem. Mohutnost palubní desky nemusí být každému po chuti. Široká středová konzola, vyšší středový tunel a vrchní část palubní desky zasahující více do vnitřního prostoru značně omezují možnosti, jak se za volantem můžete rozložit, ale dnešní trend je takový a téměř každý nový vůz se ve ztvárnění interiéru vydává tímto směrem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Světlý interiér vypadá dobře --- Schránka na brýle se špiní

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedadla jsou úzká --- Shránka pod sedadlem

Vnímání kvality kabiny značné pozdvihovalo použití světlých materiálů a koženého čalounění. Možná to bude tím, že tato kombinace je přesně podle mého gusta, ale nikdy dříve mi pobyt v interéru nové Octavie nenavozoval tak příjemné pocity. Mé vnímání ale mělo i své racionální důvody. Použití světlých plastů v dolní části palubní desky a dveří umně skoncovalo s poněkud laciným lesklým vzhledem tvrdých černých plastů. Z klasických bolístek Octavie, prozrazující úspory výrobních nákladů, pak zůstalo snad jen rychlé a nijak netlumené vracení madel nade dveřmi. Zkrátka, chcete-li kvalitu s minimem kompromisů, volte světlý interiér.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Loketní opěrka --- Úzké sedáky --- Středový tunel navazuje plynule na konzolu

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pedál brzdy a plynu --- Nožní opěrka --- Volič automatu 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Octavii, vzhled provedení kombi, příjemné pocity
  2. Kožené čalounění, prostor, trochu drahý luxus, motor
  3. Automatická převodovka DSG, řazení „mimo program“
  4. Špičkový automat, ale špatná sekvence, jízdní vlastnosti
  5. Hodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  6. Fotogalerie
Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků