Škoda Octavia: dominuje podvozek a solidnost (jízdní dojmy)

Druhá generace Škody Octavia se veřejnosti poprvé představila v rámci nedávno skončeného ženevského autosalonu. K prvním jízdním testům pozvala novináře mladoboleslavská automobilka na silnice v okolí Atén. (doplněno o další fotografie)
Škoda Octavia: dominuje podvozek a solidnost (jízdní dojmy)
Seznam kapitol
  1. Jízdní dojmy, oficiální fotografie
  2. Motor 2.0 TDI, fotografie z prezentace

Ze šesti motorových verzí jsem zvolil silnější ze dvou turbodieselů 2.0 TDI PD o výkonu 103 kW/140 k s točivým momentem 320 Nm při 1750-2500 ot./min. O síle a pružnosti nového dvoulitrového turbodieselu koncernu Volkswagen jasně hovoří čísla a nemohl tedy ničím podstatným překvapit. K jeho vlastnostem se ještě vrátím. S názvem nová Octavia se budeme setkávat nejspíš ještě dlouho, neboť „starý“ model pod stejným názvem se vyrábí a prodává dál, přičemž zástupci automobilky vyloučili možnost, že by se pro stávající verzi využilo označení Classic, které používala a znovu použije například automobilka Opel u modelu Astra. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Tip: Přečtěte si test Audi A3 s motorem 2.0 TDI.

Nevtíravá elegance

Už první kilometry s novou Octavií na široké dálnici daly tušit, že jde v rámci své kategorie o povedený vůz. Pohodlné a pevné usazení do anatomicky příznivě tvarovaných sedaček (testovaná verze v kůži) jsem si vyzkoušel již v Ženevě při statické prezentaci. Za jízdy jsem pohodlný posaz ocenil ještě více stejně jako přehlednost přístrojové desky. S přibývajícími kilometry jsem si stále více všímal detailů interiéru.


Tip: Přečtěte si článek s kompletním představením nové Octavie.

Kůží obšitý čtyřramenný volant mi padl do ruky s příjemnou samozřejmostí. Přístrojová deska působila na pohled vstřícně a díky technologii „stříkaná kůže“ je příjemná také na dotek. Líbila se mi nejen kaplička přístrojové desky s budíky, ale především zcela nová středová konzola, ve které jsou ergonomicky umístěny ovládací prvky audiosystému, navigace, ventilační a klimatizační soustavy. Středová konzola plynule přechází v tunel mezi předními sedadly, který dále pokračuje až k zadním sedadlům, kde je ukončen klimatizovanou odkládací schránkou s nastavitelnými výdechy pro přívod k zadním sedadlům (u testované verze Elegance).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedí jako přišitá

Největší rozdíl mezi starší a novou Octavií jsem pocítil na křivolakých silničkách vinoucích se podél mořského pobřeží. Především díky nové víceprvkové zadní nápravě, kterou tvoří jedno podélné a tři příčná ramena, seděla nová Octavia na vozovce jako přibitá. Záměrně jsem porušoval šedesátikilometrovou rychlost, která byla na většině úseků členité silnice předepsaná. Pokud bych ji dodržel, zdaleka bych se o nové Octavií nedozvěděl to podstatné: má velmi kvalitní podvozek, který díky neutrálnímu chování velmi dobře držel zvolenou stopu v zatáčkách, ale současně byl dostatečně komfortní. Bezchybné a přesné řízení považuji za samozřejmost, rázy se do volantu přenášely jen minimálně. V kombinaci se sportovně vyladěným a přesto dostatečně komfortním podvozkem se nemůžete divit, že jsem byl jízdou v Octavii nadšený.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Tip: Podívejte se na naše vlastní fotografie z prezentace.

Dostatek místa

Díky zvětšenému rozvoru nabízí nová platforma i více místa pro cestující vzadu. Zkoušeli jsme ji s kolegy obsadit dvěma cestujícími výšky 185 cm za sebou. Necítili se nijak stísněně, místa vzadu je dostatek; prostornost je ale v rámci třídy jen průměrná. A protože nová Octavia aspiruje na potrápení konkurence o kategorii výš, je hodnota rozvoru 2 578 mm přece jen slabinou. Škoda ale na druhou stranu dokázala na malém podvozku vnitřní prostor velmi dobře využít, takže nedostatek místa pocítí jen dlouháni. Ocenil jsem pohodlná sedadla, která oproti předchozí generaci znamenají veliký posun kupředu, stejně jako sedačky vpředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Precizní zpracování

Další dominantní vlastností nové Octavie, na kterou se občas zapomíná, je solidnost či spíše preciznost zpracování. Nová Octavia se v tomto směru vyšplhala na úroveň Golfu a protože je větším vozem než německý příbuzný, je nanejvýš logické, že svou základní cenou model Golf v tomto ohledu převyšuje. Na pohodlí si člověk rychle zvykne. Stejně tak na skutečnost, že ve voze nic nevrže a všechny díly přesně lícují. To je případ nové Octavie, její duch plně odpovídá kvalitě střední třídy. Ačkoli se mi při prezentaci na ženevském autosalonu nezdála tolik odlišná od stávající verze Octavie, první desítky kilometrů daly jasně na srozuměnou, že se kvalitativně jedná o jiný vůz. A to při vší úctě ke staré Octavii, která zůstane ve výrobě nejméně do roku 2006.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


V další kapitole najdete dojmy z motoru 2.0 TDI a naše vlastní fotografie z prezentace.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jízdní dojmy, oficiální fotografie
  2. Motor 2.0 TDI, fotografie z prezentace
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků