Škoda Octavia Combi vs. Fiat Stilo Multiwagon (srovnávací megatest)

Škoda Octavia Combi vs. Fiat Stilo Multiwagon (srovnávací megatest)

Kapitoly článku:


Řazení, posilovač, spotřeba

Škoda Octavia Combi disponovala šestistupňovou manuální převodovkou, Stilo Multiwagon převodovkou pětistupňovou. S řadicí pákou se pracovalo o něco lépe v octavii, hlavice páky dobře padla do ruky, dráhy mezi jednotlivými stupni byly krátké, řazení velmi přesné. Stilo charakterizuje delší řadicí páka i delší dráhy mezi jednotlivými stupni. Řazení je méně přesné, rozdíl ale není nikterak dramatický. Oba vozy byly vybaveny posilovačem řízení.

Účinek posilovače byl u octavie méně výrazný než v případě Multiwagonu, rozdíly tuhosti v nízkých a vysokých rychlostech nebyly velké. Manévrování s vozem bylo díky optimálnímu účinku posilovače a dobrému rejdu příjemné. Posilovač ve Stilu MW je mnohými kritizován za svou měkkost v nízkých rychlostech, otočit s volantem lze s trochou nadsázky i očima. Více než o problém se jedná o zvyk, s měkkým posilovačem řízení jsem neměl problémy. 

Pohyb na přeplněném parkovišti nečiní Multiwagonu žádné problémy, v tomto ohledu má stilo nad octavií navrch. Spotřeba patřila mezi silné zbraně Octavie Combi. TDI pod kapou spotřebovalo v průměru 5,3 litru nafty na 100 km, i při sportovnější jízdě, kdy držíte motor v otáčkách, nepřekročí spotřeba 6 l. Stilo Multiwagon s motorem 1.9 JTD bylo žíznivější. Průměrná spotřeba se pohybovala těsně pod hranicí 6 l nafty na 100 km.

Setkání na závodní dráze

Už první svezení s Multiwagonem ve mně vyvolalo příjemné pocity. Tvrdý podvozek charakterizující Fiaty minulých let nahradilo měkčí naladění, které přidalo MW na jízdním komfortu. Přejíždění nerovností nepředstavuje pro Fiat Stilo Multiwagon žádný problém. Octavia combi  je v tomto směru k posádce méně šetrná. Tvrdší podvozek se s nerovnostmi vyrovnává svým způsobem, ve spojení s tvrdými sedadly posádku na rozbité cestě poněkud naklepe.

   
   
Další detaily: zadní světlomety Fiatu Stilo Multiwagon, příjemná záležitost u octavie - držák
(např.) na parkovací lístek, kliky v barvě vozu

Častým argumentem proti Fiatu Stilo Multiwagon, jenž zaznívá v nejrůznějších diskusích, je chování vozu v zatáčkách. Zlí jazykové vytýkají Stilu Multiwagon přílišné náklony, někteří novináři se v testech pozastavovali nad dlouhou zádí a jejími dopady na jízdní vlastnosti. Pravda je taková, že se vůz v zatáčkách naklání více než Octavia Combi, tím ale problém vysoké zádě a konečně i náklonů celého vozu končí. Stilo Multiwagon jsem vyvezl i s Ostavií na testovací trať plnou zákrut.

Jelikož se ve zvoleném úseku nepohybovaly jiné vozy, mohl jsem vyzkoušet jízdu na hranici. Do prudkých zatáček jsem najížděl stejnou rychlostí v Octavii Combi i Stilu Multiwagon. Nedotáčivá Octavia Combi s prudkými zatáčkami úporně bojovala, ve vyšších rychlostech však nedokázala zabránit „utržení“ zadní části vozu. Se zapnutým ESP se situace pochopitelně zlepšila, výsledků Stila Multiwagon mladoboleslavské kombi přesto nedosahuje.

Stilo Multiwagon se přes větší náklony chovalo v zatáčkách lépe, zvolenou stopu drželo téměř za všech okolností (k „utrhnutí“ Multiwagonu potřebujete vyšší rychlost a prudké pohyby volantem). Slalom mezi kužely zvládá lépe octavia, multiwagonu nesluší náklony do stran. Jízdními vlastnostmi Stilo Multiwagon svého konkurenta předčilo, na obranu Octavie budiž řečeno, že jde o konstrukčně starší vůz. Z tohoto pohledu si Octavie Combi zaslouží uznání, stejně tak musím pochválit Fiat za kvalitní podvozek Stila Multiwagon.

Jak Stilo Multiwagon, tak Octavia combi disponují kotoučovými brzdami. Oba vozy brzdí velmi dobře, nástup maximálního brzdného účinku je o něco rychlejší u stila.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud