Škoda Octavia Combi RS230 na brzdě: Opravdu má vyšší výkon než RS?

Posílená verze Škody Octavia RS by měla mít kromě jiného vyšší výkon motoru. Je to skutečně pravda? A o kolik přesně je výkon motoru vyšší ve srovnání s klasickým RS? Vyzkoušeli jsme to.

Škoda Octavia RS hraje v hierarchii koncernových sportovních kombi roli toho největšího a nejpomalejšího. Zatímco sourozenci nabízí stejnou techniku s výkonem 206 kW (280 koní) u Leonu ST Cupra a 221 kW (300 koní) v případě Golfu R Variant, Octavia si musela donedávna vystačit s přídělem pouhých 162 kW (220 koní). Jenže to se s příchodem ostřejší verze alespoň trochu změnilo. Novinka v podobě RS230 má kromě jiného výfuku a samosvoru na přední nápravě také vyšší výkon.

O Octavii RS230 jsme už psali podrobnější článek po prezentaci na Slovakia Ringu. Pokud si ho chcete připomenout, nebo jste ho nečetli, najdete ho zde:

Škoda Octavia RS230 je o významný kousek lepší [první jízdní dojmy]

Škoda Octavia RS230 je o významný kousek lepší [první jízdní dojmy]

Kromě vyššího výkonu se podle oficiálních tabulek nepatrně mění také průběh, kdy RS230 má své výkonové maximum posunuté trochu výše. Točivý moment zůstává u obou automobilů stejný, Škoda udává jako vrchol 350 Nm dostupných od 1500 ot./min. RS230 by ovšem mělo nabízet vrchol točivého momentu v širším pásmu otáček. Přesnější představu o srovnání RS a RS230 vám dá základní tabulka technických údajů.

 Škoda Octavia Combi RS vs. Combi RS230: Technické parametry
Motorizace                                                          Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS230
Motor               zážehový přeplňovaný čtyřválec
Převodovka automatická 6stupňová dvouspojková
Zdvihový objem (cm3) 1984
Max. výkon (kW/k) 162/220 169/230
v ot./min. 4500-6200 4700-6200
Max. točivý moment (Nm) 350
v ot./min. 1500-4400 1500-4600
0-100 km/h (s) 7,1 7,0
Max. rychlost (km/h) 242 245
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,5 6,5

Na brzdě už byla

Klasická Octavia RS Combi už své měření na brzdě má za sebou, přičemž vůz měl manuální převodovku. Jen pro připomenutí, naměřené maximum se u daného automobilu dostalo na 166 kW (226,4 k) při 4952 ot./min, vrchol točivého momentu se vyšplhal během měření na 375,9 Nm. Takže už základní RS nabídne více než slibovaných 162 kW (220 koní).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Z koncernových ostrých kombi byl na brzdě i Leon ST Cupra, a to hned několikrát. Dříve testované provedení s manuální převodovkou vykázalo oproti udávaným 206 kW (280 koní) plných 224 kW (304 koní) a vrchol točivého momentu se dostal na 388,8 Nm. I náš dlouhodobě testovaný Leon ST Cupra, který má pro změnu DSG, už byl ve válcové zkušebně, ale k tomu se ještě vrátíme samostatným článkem, protože tam byl hned několikrát a ne jen kvůli měření výkonu jako takového. Ale už teď můžeme prozradit, že i tato verze se dostala na 300 koní.  

Změřili jsme výkon 21 aut. Kdo nejvíc lže a kdo vám dá výkon navíc? [galerie]

Změřili jsme výkon 21 aut. Kdo nejvíc lže a kdo vám dá výkon navíc? [galerie]

Jak na tom RS230 je?

Také tento motor, stejně jako snad všechna TSI, která jsme už měřili, vykázal na brzdě více. Při měření na čtyřku má výsledek hodnotu 181 kW (246,03 koní) při 5170 ot./min a točivý moment dosáhl na 377,33 Nm při 1977 ot./min. Jak je vidět z grafu, ještě těsně před 4500 otáčkami už má motor více než 169 kW (230 koní), až do 6500 ot./min se drží nad hranicí 240 koní. Jednoduše řečeno, Octavia RS230 nabízí více a činí tak v širším pásmu otáček. 

Klepněte pro větší obrázek
Už měření na čtyřku ukázalo, že Octavia RS230 nabízí nejen vyšší než udávaný výkon, ale maximální hodnoty dává v širším pásmu otáček

Ještě o něco lepší parametry vykázalo měření na pátý rychlostní stupeň. Díky většímu zatížení je zde rychlejší nástup točivého momentu, který se nakonec dostal až na 382,98 Nm a výkon atakoval hranici 184 kW (250 koní), když se výsledek zastavil na hodnotě 183 kW (248,89 koní). Problém měření na pětku byl ale v tom, že zhruba při 5700 ot/min už kvůli vysoké rychlosti zasáhl omezovač, který nám měření ukončil o 1000 ot./min dříve.

Klepněte pro větší obrázek
Měření na pátý rychlostní stupeň vykázalo ještě o něco lepší parametry. Výkon dosáhl téměř na 250 koní. Pro úplnost doplníme fakt, že byl v autě natankovaný klasický
Natural 95

A zde pro zajímavost ještě porovnání obou grafů ukazujících výsledky měření na čtyřku a na pětku.

Klepněte pro větší obrázek

Octavia RS230 určitě nezklamala. Auto je to velmi svižné a výkonu už má docela dost. Jak se dočtete v dalším připravovaném článku, tohle kombi se neztratí ani na okruhu. Na Leon ST Cupra sice nemá, ale třeba v Mostě zase o tolik pomalejší nebylo. Dojmy z okruhu budou následovat už brzy. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků