Legendární české kombi slaví čtvrtstoletí. Řidičům přineslo prostor a rychlost, i dnes se po něm mohou utlouct

Potkáváme je dnes a denně, pro někoho jsou věrným „dělníkem,“ pro jiné už zajímavým youngtimerem. Jedničkové „ovce“ kombi se zapsaly do dějin české automobilky v mnoha směrech.

Československý zákazník byl v devadesátých letech již celkem saturován kombíky domácí výroby, které dostal ve formě Škody Forman a Felicie Combi po dlouhé pauze. U starších vozů s motorem vzadu nebyla praktická verze z pochopitelných důvodů dost dobře realizovatelná.

Práce na jedničkové Škodě Octavia začaly v roce 1992, první studie stály na platformě trojkového Golfu, ale nakonec bylo rozhodnuto o použití tehdy nejmodernější koncernové techniky ve formě základu PQ34. Liftback měl premiéru v dubnu roku 1996 a kombi se světu představilo na podzim roku 1997 na autosalonu ve Frankfurtu. Tento kousek s fialovou metalízou má mimochodem automobilka ve svém muzeu.

Výroba byla spuštěna v únoru 1998, přičemž rámy dveří pro verzi Combi vznikaly na 63tunové raznici – tehdy představovaly největší díl. Na nejsložitější díly karoserie bylo zapotřebí až šest lisovacích operací, u nichž byla přesnost měřena na desetiny milimetru.

Sériové provedení se ukázalo v březnu 1998 na autosalonu v Ženevě a u prvních zákazníků bylo v květnu. Na délku měla praktická Octavia 4511 mm, šířka činila 1731 mm a výška 1448, to vše na rozvoru 2512 mm. Údaj nejdůležitější: dle metodiky VDA se do kufru vešlo 548 až 1512 litrů. Pro srovnání, Felicia Combi nabídla 447 až 1366 litrů, takže pro stěhovavé příznivce mladoboleslavské značky šlo o velký posun vpřed.

V době uvedení na trh byla Octavia Combi k mání ve výbavách LX (dle dobových pramenů se základní cenou 409.900 Kč s motorem 1.6/55 kW), GLX a SLX. Na výběr bylo dvanáct barev a kola v rozměrech 6x14“ v pneu 175/80 nebo 6x15“ s obutím 195/65. V prvním roce a náběhu výroby připadalo na Combi 15 % z všech prodaných Octavií, tento poměr narostl až na 40,5 % v roce 2001.

Od modelového roku 2000 se struktura výbav změnila na Classic, Ambiente, Elegance a vrcholné Laurin & Klement. To bylo v roce 1999 k dostání jen se špičkovými motory 1.8 20V Turbo se 110 kW (719.900 Kč s manuálem, 769.900 Kč s čtyřstupňovým automatem) nebo 1.9 TDI s 81 kW (734.900 Kč). Octavia Combi RS byla k vyráběna od srpna roku 2002, s motorem 1.8 Turbo a 132 kW stála 735.900 Kč, o měsíc později debutovalo 1.9 TDI s 96 kW.

Nejvíce jedničkových Octavií Combi bylo vyrobeno v roce 2003 – celkem 68.437 kusů. Nástupce přišel 25. září 2004, ale první generace nadále vznikala v provedení Tour až do 10. listopadu 2010. Kombíků bylo 462.885 kusů z celkových 1.420.460 Octavií první generace.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Diskuze (1) Další článek: Nový Renault Austral má první ceny. Základ s tříválcem stojí přes 800 tisíc, naděje na zlevnění tady ale je

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Škoda Octavia na Heureka.cz