Kapitoly článku:
Zavazadelník: menší zbraň, než se zdá
Postupem času jsem dospěl k názoru, že všeobecně vnímané synonymum pro Octavii Combi je zavazadelník. Marketingové oddělení Škodovky odvedlo svou práci a odvedlo ji dobře. Do povědomí veřejnosti se podařilo dostat informaci o tom, že velikost zavazadlového prostoru Octavie Combi je doslova rekordní.
Že Octavia dostala velký kufr, s tím nelze než souhlasit. Často slýchaný názor, že Octavia Combi válcuje v tomto směru většinu konkurence, ovšem není pravdivý. Jak Leon, tak také třeba Golf Variant nabídnou v praxi v podstatě totéž. Jenom se o tom tolik nemluví.
Také Seat Leon ST má co do objemu zavazadelníku co nabídnout. Při běžných cestách těžko poznáte rozdíl. Detailnější prohlídka ale odhalí například o pár centimetrů delší ložnou plochu v Octavii, stejně jako lepší vstupní otvor.
Jinak řečeno, zavazadelník Octavie opravdu může být dobrou zbraní, ta má ale menší kalibr, než se zdá. Pár konkrétních čísel:
Podle tabulek činí objem zavazadelníku Seatu Leon 587 litrů, maximum je 1470 litrů. U Octavie udávají tabulky 610 litrů a maximum 1740 litrů. Určitě není nutné připomínat, že standardem pro Octavii je pouze sada na lepení pneumatiky (bez zvedáku). Kdo chce rezervu nebo nářadí pro výměnu kola, musí připlatit.
Seat Leon ST je pro běžné používání naprosto vyrovnaným soupeřem Octavie. Zavzadelník má pravidelný tvar, dvojitou podlahu a dokonce také patent, o kterém jsme se zmiňovali v prvních dojmech.
Zde je dobře vidět, o kolik zhruba má Octavia Combi nižší nákladovou hranu. V zavazadelníku Leonu ST lze umístit falešné dno umístit takto šikmo.
Jestliže dojde na lámání chleba, kterého se zúčastní také „přítel metr“, vyvstane několik rozdílů – pro někoho možná důležitých, pro jiného zanedbatelných. Leon má mezi podběhy šířku jeden metr a po zavření pátých dveří činí jeden metr také délka ložné plochy. Octavia nabídne mezi podběhy taktéž metrovou šířku, na délku má ovšem základní plochu delší o pět centimetrů.
V obou případech lze sklopit opěradla páčkami na stranách zavazadelníku, ani v jednom případě se opěradla nesklápí zcela do roviny. K předním sedačkám to má Octavia přibližně 180 cm, Leon je o šest centimetrů horší. Škodovka kromě toho přidá ještě větší vstupní otvor a nižší nákladovou hranu (631 mm vs. 650 mm).
Šikovně řešená je možnost odstranit plastové přepážky na bocích zavazadelníku, umístit roletku a pak je nacvaknout zpět. Roletku díky tomu uklidíte pod dno podstatně snadněji než u Octavie. Ta pro změnu nabízí možnost vytvořit pomocí falešného děleného dna přepážku. Za dno si ale musíte také připlatit.
Jízda: teorie, hmotnost
Pod kapotou testované Octavie i Leonu byste našli benzinovou jedna-čtyřku naladěnou na 140 koní a 250 Nm. Podle technických údajů by teoreticky nebylo potřeba jízdu vůbec řešit, protože by měla být velmi podobná.
Octavia je na stovce za 8,5 s, maximálně se rozjede na 212 km/h, u Leonu je to 8,4 s, respektive 211 km/h. Sluší se podotknout, že jde o motor, který už dokáže s oběma automobily zajímavě zahýbat. Střední otáčky jsou místem, kde se cítí nejlépe. Zátah je minimálně symaptický a výkonu je dost i pro nevybíravé jízdy po okreskách.
Benzinová čtrnástistovka s výkonem 140 koní dokáže s Octavií i Leonem pěkně zahýbat. Za povšimnutí stojí absence izolace na kapotě u Octavie. Přesto je v praxi motor hlučnější v Seatu.
Jenže my tady nejsme od hodnocení teoretických schopností aut na základě tabulek. V praxi jízda zdaleka stejná není. Možná bych se dokonce odvážil tvrdit něco o rozdílech větších, než by se na první pohled mohlo zdát.
Leon ST působí dynamičtějším a hlavně lehčím dojmem. Celou dobu, kdy jsem přesedal z jednoho auta do druhého, jsem si myslel, že je Seat skutečně také lehčí. Vsadil bych na to svoji babičku a přibalil k tomu i našeho psa jako bonus. Zrychlení je samozřejmější, v zatáčkách si počíná Leon obratněji. Celkově se zdá být živější.
Octavia je váhavější. Minimálně pocitově. Není tak obratná, není tak dynamická. Jakoby skutečně vážila víc. Představte si španělské flamengo, horkokrevnou Španělku. Vedle přidejme do obrazu pořádnou českou selku, holku „krev a mléko“, která roznáší po hospodě v každé ruce alespoň dvě piva. Zhruba tak na mě během jízd působil rozdíl mezi Seatem a Škodou, byť samozřejmě ani náhodou nepopírám, že selka i Španělka mají něco do sebe.
Pokračujte na porovnání dynamiky a převodů: