Kapitoly článku:
Za volantem s 1.6 TDI
Jak už jsem naznačil, první kilometry jsem strávil za volantem Škody Octavie Combi 1.6 TDI (77 kW). Bez čtyřkolky má tahle verze pouze pětistupňovou manuální převodovku a kromě uvedeného maximálního výkonu nabídne také 250 Nm v rozmezí od 1500 – 2750 ot./min. Po prvním nastartování vás zvuk motoru rozhodně nenechá na pochybách. Klasické dieselové klepání není moc kultivované, ale motor se po ohřátí rychle uklidní. Rázem v interiéru panuje příjemné ticho.
Naftová jedna-šestka (77 kW) dělá dojem svižného motoru. Zdání samozřejmě klame. Stačí si vyzkoušet nějaký ten předjížděcí manévr. Tenhle motor boduje hlavně spotřebou.
Zájemci o tuto motorizaci zřejmě nebudou toužit po dechberoucím zrychlení a to také nedostanou. Na stovce je tato Octavie za rovných jedenáct sekund, maximálně se rozjede na 191 km/h. Pokud se bavíme o prázdném automobilu, pak to jsou i tak naprosto dostatečné parametry. V autě si totiž nebude připadat vůbec pomalí, protože motor zatahuje pěkně dieselově odspodu. Navíc když si aktivujete sportovní režim (kdy se přiostří reakce na plyn), bude vám připadat, že máte příjemně rychlé auto.
Jeto ovšem pouze zdání. Stačí si vyzkoušet třeba klasický předjížděcí manévr, kdy rychle zjistíte, že to s tou rychlostí vůbec není tak slavné, jak jste si mysleli. Dieselové jedna-šestce velmi rychle dojde dech a ve vyšších otáčkách už téměř nic nenabídne. Znovu připomínám, že se stále bavíme o nezatíženém automobilu.
Jenže druhou stranou mince je samozřejmě co jiného, než spotřeba paliva. Podle tabulek se budete pohybovat hluboko pod hranicí pěti litrů, což má zajistit i při pouze padesátilitrové nádrži dojezd přes tisíc kilometrů. Já jsem jel při dálničních 130 km/h za 5,5 l/100 km, v horách jsem se dostal na 6,8 l/100 km. A přiznávám, nesnažil jsem se ani trochu, takže pokořit pětilitrovou hranici určitě nebude problém.
Mimochodem když už jsem se dotkl tématu dálnice, sluší se připomenout jeden postřeh. Pětistupňová převodovka stačí, pětka je dlouhatánská, nicméně už kolem 2500 ot./min (to odpovídá cca 150 km/h) začíná hluk motoru pronikat do interiéru. Jinak je interiér odhlučněn přímo příkladně.
1.6 TDI vs. 4x4
Pro zájemce o pohon všech kol je kromě jiného připravena také alternativa v podobě naftové jedna-šestky doplněné o mezinápravovou spojku Haldex páté generace. Co to přesně znamená? Tak zaprvé nemáte k dispozici pětistupňovou, ale šestistupňovou manuální převodovku, přičemž kratší převody sluší dieselovému čtyřválci daleko více. Zadruhé je auto těžší, a to konkrétně o 113 kilogramů. Rozdíl to je poměrně velký, ale své k tomu řekne samozřejmě víceprvková náprava, kterou jsou vybaveny všechny čtyřkolky.
Kromě toho na rozdíl od 1500 kg brzděného přívěsu můžete odtáhnout o 200 kg více. Pohled do oficiálních tabulek pak prozrazuje další docela zajímavou věc. Zatímco klasická verze nabídne světlou výšku 140 mm, u čtyřkolky by to mělo být oproti očekávání 139 mm, tedy ne více, ale o jeden milimetr méně. Na tento fakt se ale dnes ještě raději zeptáme.
Bohužel jsme si nemohli čtyřkolku vyzkoušet v nějakém zajímavém prostředí, takže v tuto chvíli přidám pouze dva postřehy. Jiná zadní náprava dělá rozdíl asi jako slavné nebe a dudy. Zadruhé už dříve podrobně popsaná nová spojka Haldex odvádí výbornou praxi. Byť to v tuto chvíli vypadá, že Golf 4Motion nabídne lepší elektronické asistenty. Octavia systém XDS nemá.