Škoda Octavia 4x4: Cesta na polární kruh

Nejlepší je vždycky osobní zkušenost. V případě automobilů a v nich použité techniky, přispějí k získání názoru praktické jízdní zkoušky. A jak funguje třeba takový pohon všech kol se asi nejlépe pozná na sněhu.
Škoda Octavia 4x4: Cesta na polární kruh
Přesně takové prostředí slibovala pozvánka, kterou jsme nedávno dostali na redakční stůl od mladoboleslavské Škody Auto. Zvala nás na praktické jízdní zkoušky Škody Octavia 4x4 a Octavia Combi 4x4 do Norska, kde už v polovině listopadu sníh pokrývá většinu území.

O autě

Svým vnějším vzhledem a provedením interiéru se obě čtyřkolky na první pohled neliší od standardních Klepněte pro větší obrázekvozů Octavia a Octavia Combi. Zástavbě pohonu 4x4 a odlišné víceprvkové zadní nápravě však bylo nutno přizpůsobit zadní část karosérie pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se obvyklých 528 litrů zavazadlového prostoru o sto litrů zmenšilo. V praxi poznáte, že i tak se toho do obou karosářských verzí hodně vejde a navíc získáte jistotu dobrých jízdních vlastností i na zhoršeném povrchu.

O pohonu

Octavia k pohonu všech kol využívá takzvanou mezinápravovou spojku. Základem tohoto systému je Klepněte pro větší obrázeklamelová spojka pohybující se v olejové lázni. Jednotlivé lamely jsou pak axiálně přitlačovány k sobě. V závislosti na velikosti tlaku se mění přenášený točivý moment, a tak je možné regulovat přenos točivého momentu na zadní nápravu. Nový inteligentní systém spíná automaticky v závislosti na podmínkách jízdy bez nutnosti manuálního ovládání. Elektrohydraulicky ovládaná viskózní spojka (ve Škodě je používán systém Haldex) přenese výkon na zadní kola až ve chvíli, kdy již přední kola chvíli prokluzují. Rozdělení hnací síly se u Octávie samočinně reguluje v rozmezí přenášeného točivého momentu v poměru od 100:0 až do 50:50.

Zkouška

Naplno jsme možnosti pohonu všech kol vyzkoušeli na speciálním závodním okruhu Arctic Circle Raceway nedaleko norského města Mo-i-rany. Celkem 3753 metrů dlouhý okruh má osm levotočivých Klepněte pro větší obrázeka pět pravotočivých zatáček. Jak jej nejlépe absolvovat, nám poradil dlouholetý závodník Škody John Haugland, který v Norsku v současnosti školí mladé závodníky. Popravdě řečeno, jeho rady říkaly, jak takovou zasněženou zatáčku na okruhu projet co nejrychleji, kde brzdit a kde naopak přidat plyn. Doporučoval nepoužívat systém stability ESP (u Octavie 4x4 jej lze vypnout) a brzdový pedál používat jen zlehka, Klepněte pro větší obrázekaby se neaktivovalo ABS. Zatáčky se pak projíždějí smykem a víceméně pod plynem.

Převádění teorie do praxe nedopadlo u všech zúčastněných motoristických novinářů stejně a servisní mechanici měli plné ruce práce. Naštěstí šlo jen o pár ztracených plastových mřížek a prasklý nárazník. Kdo si nechal v Octávii aktivované ESP, neprojížděl okruh sice tak rychle, na druhou stranu ale hodně bezpečně. V každém zvoleném stylu jízdu ovšem skvěle zapracoval systém 4x4, takže hranice jistoty se posunula proti klasickým dvoukolkám o hodně výš.

Na sever

Nejen na závodní trať, ale především do běžného provozu se čtyřkolka Škody hodí. My si to vyzkoušeli při téměř tři sta kilometrů dlouhé testovací jízdě. Samozřejmě na zasněžených a místy i zledovatělých Klepněte pro větší obrázeksilnicích Norska. Cesta nás zavedla až na severní polární kruh (66,33 stupně severní šířky) a po celou cestu jsme se nedostali do úzkých. Vůz znamenitě držel svou stopu, v tomto směru si pochvalu určitě zaslouží i zimní pneumatiky Continental (typ ContiWinterContact TS 790).

A co z toho všeho plyne? Kdo hledá vůz pro bezpečnou jízdu, hodně toho najezdí i v zimě a přitom všem žádá dostupné auto, pro něj bude Škoda Octavia 4x4, ať už hatchback nebo kombi, ideální volbou.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků