Škoda Octavia 4x4: Cesta na polární kruh

Nejlepší je vždycky osobní zkušenost. V případě automobilů a v nich použité techniky, přispějí k získání názoru praktické jízdní zkoušky. A jak funguje třeba takový pohon všech kol se asi nejlépe pozná na sněhu.
Škoda Octavia 4x4: Cesta na polární kruh
Přesně takové prostředí slibovala pozvánka, kterou jsme nedávno dostali na redakční stůl od mladoboleslavské Škody Auto. Zvala nás na praktické jízdní zkoušky Škody Octavia 4x4 a Octavia Combi 4x4 do Norska, kde už v polovině listopadu sníh pokrývá většinu území.

O autě

Svým vnějším vzhledem a provedením interiéru se obě čtyřkolky na první pohled neliší od standardních Klepněte pro větší obrázekvozů Octavia a Octavia Combi. Zástavbě pohonu 4x4 a odlišné víceprvkové zadní nápravě však bylo nutno přizpůsobit zadní část karosérie pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se obvyklých 528 litrů zavazadlového prostoru o sto litrů zmenšilo. V praxi poznáte, že i tak se toho do obou karosářských verzí hodně vejde a navíc získáte jistotu dobrých jízdních vlastností i na zhoršeném povrchu.

O pohonu

Octavia k pohonu všech kol využívá takzvanou mezinápravovou spojku. Základem tohoto systému je Klepněte pro větší obrázeklamelová spojka pohybující se v olejové lázni. Jednotlivé lamely jsou pak axiálně přitlačovány k sobě. V závislosti na velikosti tlaku se mění přenášený točivý moment, a tak je možné regulovat přenos točivého momentu na zadní nápravu. Nový inteligentní systém spíná automaticky v závislosti na podmínkách jízdy bez nutnosti manuálního ovládání. Elektrohydraulicky ovládaná viskózní spojka (ve Škodě je používán systém Haldex) přenese výkon na zadní kola až ve chvíli, kdy již přední kola chvíli prokluzují. Rozdělení hnací síly se u Octávie samočinně reguluje v rozmezí přenášeného točivého momentu v poměru od 100:0 až do 50:50.

Zkouška

Naplno jsme možnosti pohonu všech kol vyzkoušeli na speciálním závodním okruhu Arctic Circle Raceway nedaleko norského města Mo-i-rany. Celkem 3753 metrů dlouhý okruh má osm levotočivých Klepněte pro větší obrázeka pět pravotočivých zatáček. Jak jej nejlépe absolvovat, nám poradil dlouholetý závodník Škody John Haugland, který v Norsku v současnosti školí mladé závodníky. Popravdě řečeno, jeho rady říkaly, jak takovou zasněženou zatáčku na okruhu projet co nejrychleji, kde brzdit a kde naopak přidat plyn. Doporučoval nepoužívat systém stability ESP (u Octavie 4x4 jej lze vypnout) a brzdový pedál používat jen zlehka, Klepněte pro větší obrázekaby se neaktivovalo ABS. Zatáčky se pak projíždějí smykem a víceméně pod plynem.

Převádění teorie do praxe nedopadlo u všech zúčastněných motoristických novinářů stejně a servisní mechanici měli plné ruce práce. Naštěstí šlo jen o pár ztracených plastových mřížek a prasklý nárazník. Kdo si nechal v Octávii aktivované ESP, neprojížděl okruh sice tak rychle, na druhou stranu ale hodně bezpečně. V každém zvoleném stylu jízdu ovšem skvěle zapracoval systém 4x4, takže hranice jistoty se posunula proti klasickým dvoukolkám o hodně výš.

Na sever

Nejen na závodní trať, ale především do běžného provozu se čtyřkolka Škody hodí. My si to vyzkoušeli při téměř tři sta kilometrů dlouhé testovací jízdě. Samozřejmě na zasněžených a místy i zledovatělých Klepněte pro větší obrázeksilnicích Norska. Cesta nás zavedla až na severní polární kruh (66,33 stupně severní šířky) a po celou cestu jsme se nedostali do úzkých. Vůz znamenitě držel svou stopu, v tomto směru si pochvalu určitě zaslouží i zimní pneumatiky Continental (typ ContiWinterContact TS 790).

A co z toho všeho plyne? Kdo hledá vůz pro bezpečnou jízdu, hodně toho najezdí i v zimě a přitom všem žádá dostupné auto, pro něj bude Škoda Octavia 4x4, ať už hatchback nebo kombi, ideální volbou.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků