Škoda Octavia 4x4: allroad po česku (velký vánoční test)

Škoda Octavia 4x4: allroad po česku (velký vánoční test)

Kapitoly článku:


Cestou necestou

Pohon všech kol ale není to jediné, co model 4x4 svede navíc. Oproti běžné Octavii má zvýšený podvozek, který jeho světlou výšku posouvá ze 138 na 163 mm. Rozdíl je to patrný již na pohled, možná jste si na fotografiích všimli, že vůz je „trochu“ vyšší. Neodolal jsem a zkusil Octavii i mimo asfaltové komunikace a i zde byla velmi působivá. Trochu akce jsme zachytili i na fotografiích, členitý terén s trávou pokrytou sněhem je druhým domovem vozu. To první je doménou vyššího podvozku, to druhé pohonu všech kol. Z fotek se to možná nezdá, ale jeden ze zachycených zlomu je opravdu „krpál“, na kterém byste u bězného auta „očesali“ nárazníky (to ale jen za předpokladu, že byste se vyhrabali alespoň do jeho třetiny). Vyznavači off-roadů se zasmějí, ale myslím, že pro většinu lidí zvládne Octavie všechny terény, kam by se kdy s autem troufli vydat.

  
Octavia při zkoušce odvahy...

Zvýšený podvozek trochu kazí jízdní vlastnosti na silnici, ale ne tak, jak byste možná báli. Přínosem je, že je komfortnější třeba na oblíbených „kočičích hlavách“ a dalších velkých nerovnostech, po kterých se nese velmi vznešeně. Na kvalitní cestě se vyšší podvozek projeví jen mírně většími náklony karoserie, ale nejde o nic, co by vás byť při rychlé jízdě trápilo, stabilita vozu tím netrpí. Výraznější jsou také podélné náklony karoserie při brzdění a akceleraci. Naopak si musím vísknout nad schopností sofistikovanější zadní nápravy poradit si s příčnými nerovnostmi. To běžná Octavie neumí a dokáže jí to dost rozdhodit. Dovolte mi odbočit - ještě markatnější je to u první Octavie, čtyřkového Golfu apod., kde standardní zadní náprava za moc nestála a příčné nerovnosti byly její „smrt“, zatímco haldexový víceprvek atakoval v tomto směru tehdejší suverenitu Fordu Focus... Vůz je díky tomu všemu opravdovým allroadem, hravě si poradí s poničenými ulicemi měst, kvalitními dálnicemi i poměrně těžkými terény.

  
...ještě kousek, no a už jsme tam

Zbytek vlastností Octavie není čtyřkolkou příliš ovlivněn. Vůz si zachovává vysoký komfort jízdy, zejména špičkově odhlučněný motor 2,0 FSI, velmi dobře odhlučněný podvozek a solidní úroveň aerodynamického hluku. Ovladatelnost zůstává hlavně díky řízení na bodu mrazu a těžko se nyní rozhoduji, zda nejodtažitější řízení v nižší střední třídě dělá Volkswagen nebo Fiat. Řízení Octavie vám o tom, co právě dělají přední kola, neřekne „lautr nic“ (a napadají mě i horší výrazy...). Stejné bylo i průměrné řazení s krátkým a přesnými drahami, leč citelnými přechody mezi jednotlivými stupni, naopak velmi příjemně překvapily brzdy, které vůbec nebyly přeposilované s horlivým nástupem jako jindy. Jestli to bylo specifikum testovaného vozu nebo u Octavie v mezičase něco změnili, nevim, ale tyto brzdy byly více než velmi dobré.

Převody:

  • 40: 2 - 3200; 3 - 2150; 4 - 1700
  • 60: 2 - 4800; 3 - 3250; 4 - 2550; 5 - 2000; 6 - 1600
  • 80: 2 - 6400; 3 - 4300; 4 - 3400; 5 - 2700; 6 - 2200
  • 100:             3 - 5400; 4 - 4250; 5 - 3400; 6 - 2800
  • 120:             3 - 6500; 4 - 5100; 5 - 4100; 6 - 3400
  • 140:                           4 - 5950; 5 - 4800; 6 - 4000
  • 160:                           4 - 6800; 5 - 5500; 6 - 4600

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 5,75 s; 4 st. 6,8 s; 5 st. 9,30 s; 6 st. 11,1 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 6,45 s; 4 st. 7,7 s; 5 st. 10,0 s; 6 st. 12,0 s

Výborná. A drahá

Co říci závěrem? Pro mě nejlepší Octavie, jakou jsem kdy zkusil. Vzhledem k tomu, jak málo vozů nižší střední třídy pořídíte s kvalitním pohonem všech kol, se přirozeně řadí ke špičce segmentu. Schopnost noblesního pohybu po silnici i v lehkém terénu, velmi dobrý komfort jízdy, luxusní interiér, tichý, výkonný a úsporný motor, uživatelská přívětivost a vnitřní prostor karoserie kombi dělají z Octavie kombi 4x4 2,0 FSI jeden z nejuniverzálnějších vozů své třídy.

Škoda některých neduhů, osobně nepřenesu přes srdce hlavně nekomunikativní řízení. Těžko bych se smíříl s úzkými sedáky předních sedadel a některými drobnými nedokonalostmi (např. neztlumeného vracení výklopných stropních madel všech cestujících). Pokud vám nic z toho nevadí, je otázkou už jen cena. V základu verzi kombi 4x4 FSI (pro informaci dodávám, že 4x4 se dodává jen s jednou úrovní výbavy, kterou si můžete libovolně doplňovat) pořídíte za 689 900 Kč, v případě testovaného vozu cena činila 944 300 Kč. A to je opravdu hodně, jakkoli byla výbava vyšponována téměř k maximu. Faktem ovšem zůstává, že komplexností může takové Octavii konkurovat jen máloco a cena to pro mnohé nemusí být vysoká.


Plusy:

  • Trakce pohonu všech kol
  • Komfort jízdy
  • Prostupnost terénem
  • Univerzálnost
  • Vnitřní prostor

Minusy:

  • Úzké přední sedáky
  • Nekomunikativní řízení
  • Cena

Základní výbava (4x4): Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, Dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + sklopný klíček, Dekorační obložení, Deaktivace airbagu u spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, Dvoutónová houkačka, El. ovládání oken vpředu, Elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR, Tři hlavové opěrky vzadu, Chromované vnitřní kliky dveří, Chromový paket - plaketka řadící páky + knoflík ruční brzdy, Imobilizér, štítek s VIN kódem, Indikátor vnější teploty, Multifunkční ukazatel, Odkládací prostor v bočním obložení zavazadlového prostoru, Odkládací schránka s víkem pod rádiem, Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce osvětlená, klimatizovaná, Osvětlení zavazadlového prostoru - dvě lampičky, Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, Příprava pro rádio, 4 repro vpředu a sklopná neodnímatelná střešní anténa, Rezervní kolo ocelové neplnohodnotné, Signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče, Roletový kryt v zavazadlovém prostoru, Tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, WIV (flexibilní servisní intervaly), Zadní sedadla dělená a sklopná, Zásuvka 12V v zavazadlovÉm prostoru, Zvuková signalizace nevypnutých světel, Zvýšená světlá výška vozu, Boční směrové ukazatele integrované do vnějších zpětných zrcátek, Kotoučové brzdy vzadu, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, Kola z lehkých slitin Helios 6,5Jx15", Pneu 205/60 R15, Ochranné boční lišty dveří, černé, Přední mlhové světlomety, Tónovaná skla, Zadní stěrač Aero s ostřikovačem, Střešní nosič

Příplatková výbava: 4 hlavové airbagy + boční airbagy vpředu (9900 Kč), Aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech (2000 Kč), Alarm s hlídáním vnitřního prostoru, zálohovou sirénou a náklonovým čidlem (6000 Kč), Baterie 380A (72Ah) (0 Kč), Climatronic - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací + pachový filtr (12000 Kč), El. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (5000 Kč), El.vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním + senzor automatického spouštění stěračů (3500 Kč), Funkční paket pro Jumbo Box (700 Kč), Jumbo box - loketní opěra vpředu (4900 Kč), Kola Apollon z lehkých slitin 6,5x16"4ks (3200 Kč), Light Assistant (1600 Kč), Malý kožený paket (3000 Kč), Maxi-DOT (5000 Kč), Mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (4200 Kč), Multifunkční volant pro rádio a telefon (8500 Kč), Navigační systém Nexus s dynamickým modulem (55000 Kč), Popelník vzadu (pro nízkou středovou konzolu) (200 Kč), Příprava pro telefon GSM II včetně Bluetooth (7900 Kč), Rezervní disk z lehkých slitin (plnohodnotné) (3900 Kč), S přídavnou spodní ochranou pohon. jedn + ochrana podvozku proti kamenům (3500 Kč), Sedadla v kombinaci koženka, kůže (46500 Kč), Schránka na brýle (500 Kč), Signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (9000 Kč), Skisack - vyjímatelný vak na lyže (3000 Kč), Tempomat (11000 Kč), TPM (kontrola tlaku v pneumatikách) (1800 Kč), Vkládané tkané koberce (1300 Kč), Vyhřívání předních sedadel (5900 Kč), Výsuvné integrované ostřikovače světlometů (3500 Kč), Xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu (19000 Kč), Zadní sedadlo a opěradlo dělené, sklopné a s loketní opěrkou (4000 Kč), Zakrytí zavazadlového prostoru (400 Kč)

Cena v základní výbavě (Octavia Combi 2,0 FSI 4x4): 689 900 Kč
Cena v testované výbavě: 944 300 Kč


Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec 16V uložen vpředu napříč před přední nápravou, přímý vstřik paliva do válce FSI
  • Objem: 1 984 ccm
  • Největší výkon: 110 kW (150 k) při 6 000 ot./min
  • Největší točivý moment: 200 Nm při 3 500 ot./min
  • Palivo: Natural 98 (95)

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 202 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 11,6
    • Mimo město: 6,6
    • Kombinovaná: 8,4
  • Emise CO2 (g/km): 202
  • Objem palivové nádrže: 60 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
  • Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení s podélným a příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
  • Rozměr kol: 6,5Jx16
  • Rozměr pneumatik: 205/55 R16

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 430 kg
  • Užitečná hmotnost: 660 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 572 mm
  • Šířka: 1 769 mm
  • Výška: 1 468 mm
  • Rozvor náprav: 2 578 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 580 l
  • Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1 620 l

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud